Roxana Ghioca, general manager, Austrotherm România: „Suntem un promotor al dezvoltării de termosisteme inovatoare pentru proiecte de calitate”

Ovidiu Posirca

, Real Cover

Producătorul de termosisteme Austrotherm a inaugurat în luna mai, la Călan, cea de-a patra sa unitate de producție pentru materiale izolante din România, fiind o nouă investiție strategică în piața autohtonă. Având un mix de clienți complex în zona imobiliară comercială și în proiecte rezidențiale, Austrotherm mizează pe o creștere a cererii de produse termoizolante pe termen mediu și lung.

Roxana Ghioca, general manager al Austrotherm România, vorbește în interviul acordat Real Estate Magazine despre perspectivele pieței locale, inovația în producția de termosisteme și avantajele competitive pe care o femeie manager le aduce într-o industrie-cheie pentru tranziția către clădiri sustenabile.

Ce planuri aveți pentru anul acesta la nivel operațional și de dezvoltare a operațiunilor locale?
Suntem orientați către rezultate pe termen lung. De aceea, chiar și în anii plini de încercări, fie că am traversat o pandemie, apoi o perioadă de instabilitate a situației legate de import și logistică, apoi un început de război la granițe, grupul a ales să susțină echipa din România. Prin urmare, s-a decis să investească în dezvoltarea capacităților de producție, în tehnologizare pentru liniile deja existente și în achiziții ale unor jucători importanți de pe piața locală.

Good to know

Capacitatea de producție XPS de la Horia, Neamț, a fost majorată cu 50%

În anul 2021, capacitatea de producție XPS de la Horia, Neamț, a fost majorată cu 50%, printr-o investiție de peste 3 milioane de euro. Astfel am reușit să acoperim fără import nevoile clienților noștri în 2021 și 2022. Mai mult, în octombrie 2022, pentru a fi mai aproape de clienții din vestul țării, cu ambele produse care ne-au consacrat, grupul a investit o sumă considerabilă în preluarea producătorului local al brandului Zentyss (Arad). În aceeași lună s-a finalizat cu succes investiția de la Călan în a treia fabrică de EPS. Acest lucru ne permite să fim mai aproape de parteneri și să răspundem mai eficient cerințelor pieței din această parte a țării.

Avem în vedere optimizarea și coordonarea proceselor, astfel încât timpul de livrare pentru clienți va scădea considerabil. Totodată, ne concentrăm în mod clar pe rute de livrare mai scurte și pe o mai mare flexibilitate în abordarea situațiilor specifice.

Capacitatea de depozitare ne permite, de asemenea, să oferim livrări combinate de materiale izolante EPS și XPS, dar și alte materiale ce fac parte din sistemul ETICS Austrotherm – EPS 80 Ethalon, din toate cele patru puncte de lucru Austrotherm aflate în București, Horia, Arad și Călan.

DSC00498 791x1024 - Roxana Ghioca, general manager, Austrotherm România: „Suntem un promotor al dezvoltării de termosisteme inovatoare pentru proiecte de calitate”

Cât de competitivă este piața locală în comparație cu alte țări în care Austrotherm își desfășoară activitatea?
Austrotherm deține unități de producție în 12 țări din Europa și Asia. Însă piața din România se remarcă printr-o densitate specifică de producători locali și internaționali. Dacă vorbim despre EPS, probabil că în 2023 sunt peste 20 de unități de producție active la nivel național, în Top 5 aflându-se doar branduri internaționale. Dacă vorbim de polistiren extrudat, avem cinci producători cu capacități de producție interesante. Astfel, fără import, capacitățile de producție rulate 100% pot acoperi cererea internă.

Este o piață competitivă și nu de puține ori vedem un business orientat către rulaj și mai puțin către o profitabilitate atent calculată.

Comparația cu alte piețe este greu de făcut, fiecare țară având specificul ei. Prin urmare, există diferențe privind prețul, percepția calității și modul de business. Însă sunt țări unde se regăsesc mai puțini producători, unde Austrotherm este lider de piață nu doar datorită brandului, dar și mulțumită capacităților de producție instalate.

Ce perspective are piața românească pentru sisteme de termoizolații? Care sunt sectoarele care generează cererea cea mai mare pentru produsele Austrotherm?
Perspectivele pentru sistemele termoizolante sunt pozitive. Așadar, deși depindem de dezvoltarea sectorului de construcții, care poate înregistra fluctuații datorate diverșilor factori interni și externi, am căpătat o strânsă legătură și cu sectorul energetic. Oamenii au înțeles că investiția în termoizolație reprezintă o investiție în economia de energie. Normele nZEB sunt dovada implementării în domeniul construcțiilor a indicatorilor privind economia de energie. Acest fapt va conduce la creșterea volumelor de materiale termoizolante destinate termosistemelor, atât pentru construcțiile noi, cât și pentru cele existente.

DSC06324 1024x683 - Roxana Ghioca, general manager, Austrotherm România: „Suntem un promotor al dezvoltării de termosisteme inovatoare pentru proiecte de calitate”

După cum știm, fondul locativ al locuințelor netermoizolante din România este încă unul însemnat și consider că vom continua să înregistrăm o creștere a cererii de produse termoizolante pe termen mediu și lung.

Austrotherm este mai mult decât un simplu producător de materiale termoizolante. Suntem un promotor al dezvoltării de produse noi și de soluții de implementare a acestora pentru a realiza lucrări de calitate care să maximizeze performanțele energetice ale clădirilor. Astfel, putem spune că ne adresăm atât sectorului rezidențial, cât și sectorului industrial sau comercial care își dorește să realizeze sisteme termoizolante de calitate. Produsele noastre au fost utilizate cu succes în unele dintre cele mai importante proiecte din România, printre care pot menționa: Mega Mall București, Spitalul Marie Curie – București, unitatea de producție Dräxlmaier Timișoara, depozitul și fabrica de medicamente Stada – Turda, extinderea terminalului Aeroportului Internațional Sibiu, showroomurile Dedeman, extinderea fabricii Continental Sibiu, modernizarea unei baze militare devenită bază NATO, centrul logistic FrieslandCampina din Târgu Mureș, depozitul logistic și birourile Hell Energy România.

Good to know

Produsele Austrotherm România, în proiecte precum Mega Mall București, unitatea de producție Dräxlmaier Timișoara și centrul logistic FrieslandCampina din Târgu Mureș

Ce strategie aveți în ceea ce privește rețeaua de producție din România și cum vă asigurați că toți clienții primesc la timp și la parametri ridicați de calitate produsele pentru proiectele lor?
În anul financiar 2022, grupul Austrotherm a obținut o cifră de afaceri de 627 de milioane de euro, cu o creștere de 21% față de anul 2021. Compania avea, la finalul anului 2022, un număr de 1.400 de angajați, în creștere cu 17% față de anul anterior.

Grupul Austrotherm, care este deținut de o familie din Austria, are în prezent un total de 26 de unități de producție de materiale izolante în 12 țări. Pe lângă sediul central din Wopfing și fabricile din Pinkafeld și Purbach, rețeaua de companii include România, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Germania, Croația, Polonia, Serbia, Slovacia, Republica Cehă, Ungaria și Turcia. Suntem o companie a Schmid Industrieholding, care a generat o cifră de afaceri de 2,6 miliarde de euro cu 6.900 de angajați la 31 decembrie 2022.

Good to know

Austrotherm România are patru unități de producție la nivel național

În România, deținem patru unități de producție localizate strategic din punct de vedere geografic. Acoperim Moldova și centrul țării din fabrica de la Horia, iar partea de sud și sud-est, din București. Livrăm din Arad către partea de nord și nord-vest, iar fabrica din Călan acoperă cu succes partea de vest și sud-vest a țării. Evident, alegem rutele optime pentru tranzit cât mai scurt. Alegerea punctului de livrare ține cont și de specificul mărfurilor comandate.

Austrotherm 3 1024x575 - Roxana Ghioca, general manager, Austrotherm România: „Suntem un promotor al dezvoltării de termosisteme inovatoare pentru proiecte de calitate”

Cât despre calitate, toate cele patru unități de producție Austrotherm lucrează la standard de calitate certificat. Suplimentar, fiecare unitate dispune și de laboratoare de verificare a parametrilor procesului de fabricație în timp real. Astfel ne asigurăm că produsele ajung la clienții noștri după o atentă verificare internă.

Cu ce soluții veniți pentru dezvoltatorii rezidențiali care respectă standardul nZEB pentru noile locuințe?
Întrebarea reflectă ceea ce face Austrotherm, în sensul că noi, pe lângă faptul că oferim produse cu performanțe de izolare termică excelentă, venim și cu soluții de implementare corectă a cerințelor nZEB adaptate fiecărui proiect din portofoliul nostru.

În primul rând, cerințele nZEB au condus la conștientizarea importanței utilizării materialelor termoizolante, a polistirenului în cazul nostru. Cu cât performanța termică a termosistemelor este mai bună, cu atât măsurile active de compensare a pierderilor de energie vor avea un cost mai mic și, implicit, un impact scăzut asupra costurilor totale de construire.

Aceste măsuri active trebuie să acopere minim 30% din energia primară calculată și au un cost de achiziție/instalare și mentenanță destul de ridicat, fiind destul de costisitor de implementat pentru dezvoltatorii rezidențiali.

DSC06431 683x1024 - Roxana Ghioca, general manager, Austrotherm România: „Suntem un promotor al dezvoltării de termosisteme inovatoare pentru proiecte de calitate”

În consecință, au crescut grosimile materialelor termoizolante solicitate de dezvoltatori, pentru că termoizolarea corectă este cea mai importantă măsură pe care o putem lua pentru a obține o clădire eficientă energetic. În termeni tehnici, grosimile necesare pentru o termoizolare corectă sunt: 18 centimetri fundații, 15-20 de centimetri fațade și 25-30 de centimetri terase/acoperișuri.

De asemenea, în afara soluțiilor clasice de termoizolare, Austrotherm a implementat cu succes și o soluție de termoizolare a teraselor cu sistemul de polistiren de pantă. Aceasta crește performanța termică a clădirilor la nivelul teraselor și în același timp este și o soluție specializată pentru colectarea apelor meteorice. Acest lucru aduce costuri mai mici pentru dezvoltatori prin eliminarea betonului de pantă (material/manoperă/timpi mai scurți de execuție).

Foarte multe dintre proiectele noi de ansambluri rezidențiale ne solicită polistiren de pantă și putem spune că avem deja o distribuție la nivel național a acestei soluții. Mai mult decât atât, am implementat cu succes polistirenul de pantă și la proiecte de hale industriale sau centre comerciale ori de agrement.

Ce beneficii aduc sistemele de termoizolație experienței de locuire într-un imobil (apartament/casă)?
Pot spune că un sistem de termoizolare eficient aduce mai multe avantaje beneficiarului final. În afara beneficiului financiar prin costul scăzut de exploatare a locuinței, se mai aduce un beneficiu mult mai important, și anume confortul termic indiferent de anotimp! Și aici putem discuta despre oscilații de temperatură resimțite cât mai mici, de temperatura optimă a aerului și a suprafețelor din interiorul locuinței, gradul de umiditate, curenții de aer etc.

Care este cea mai importantă oportunitate pe care România o oferă în această perioadă unui producător precum Austrotherm?
Consider că România rămâne o miză importantă pentru investiții, iar investitorii care sunt în căutare de oportunități de dezvoltare vor investi în continuare aici.

Grupul Austrotherm a ales să se dezvolte, să investească chiar într-o perioadă în care incertitudinea și lipsa predictibilității au guvernat.

De fapt, Austrotherm a început să dezvolte piața românească încă din 1999, cu o fabrică EPS în București. În 2006 a urmat deschiderea celei de-a doua fabrici de EPS Austrotherm la Horia, în nord-estul României. În 2008, în această locație a început, de asemenea, producția de Austrotherm XPS. În 2022, Austrotherm a achiziționat producătorul de izolații XPS Zentyss din Arad. Tot în 2022, în numai opt luni de la începutul lucrărilor, am finalizat un proiect despre care putem spune cu toată mândria că este cel mai bine realizat proiect EPS din grupul Austrotherm International.

Fabrica de EPS de la Călan produce din noiembrie 2022, iar inaugurarea oficială a fost realizată în mai 2023. Instalația de producție de ultimă generație este proiectată pentru fabricarea atât a polistirenului expandat alb Austrotherm, cât și a Austrotherm EPS-PLUS „gri”, grafitat, care oferă o izolare și mai bună. Clădirea are 3.800 de metri pătrați și include spații de producție, depozite și birouri. În urma investiției, 30 de noi angajați și-au găsit un loc de muncă la Călan. Costurile de dezvoltare pentru proiectul tip greenfield se ridică la aproximativ 6 milioane de euro și acesta a fost coordonat exclusiv de specialiștii locali ai companiei.

Good to know

Investiție de 6 milioane de euro în fabrica Austrotherm de la Călan

Evident că această nouă unitate de producție se aliniază nevoilor în creștere pentru materiale termoizolante de calitate recunoscută. Evident că și în România, cum, de altfel, se poate sesiza în toată Europa și în afara granițelor ei, creșterea dinamică a prețurilor la energie este un motiv puternic pentru a ne reorienta către izolarea performantă a spațiilor locative, industriale, logistice și de birouri. Utilizarea unui polistiren dovedit a fi conform standardelor nZEB reduce considerabil costurile de încălzire. Astfel, cu aceste patru unități de producție, suntem unul dintre cei mai importanți producători de izolații din România.

La nivel de companie ați observat o atenuare a costurilor cu materiile prime? Putem spune că am depășit perioada cu prețuri foarte mari pe care a resimțit-o întreaga piață în 2022?
Creșterile de cost cu materiile prime au fost urmare a situației internaționale din perioada 2020-2022. În industria noastră, materiile prime se importă, astfel că suntem dependenți atât de piața externă a polimerilor, dar și sub influența costurilor legate de evoluția cotațiilor euro/dolar.

Anul 2023 a adus, în primele luni, o creștere a materiilor prime. Dacă analizăm perioada ianuarie-mai, se poate discuta de un plus de aproximativ 80 de euro/tonă în ceea ce privește EPS. Însă din analiza situației cu ceilalți polimeri, a consumului scăzut, a cererii pe piețele internaționale, este probabil ca în perioada iunie-august să avem modificări și repoziționări de cost cu materiile prime.

Ca producător, nu ne avantajează nici creșterile, nici scăderile de preț repetate – preferăm stabilitate pe termen cât mai lung. Modificările lunare de cost afectează negativ calculele de profitabilitate, predictibilitatea și construirea de strategii comerciale pe termen mediu și lung.

Însă cum, în ultimii ani, industria a cunoscut salturi majore de la o lună la alta, ne-am adaptat și acestui model de business și încercăm să aducem în fața partenerilor o politică comercială flexibilă, adaptată situației. De asemenea, chiar dacă sunt modificări la prețurile materiilor prime, trebuie să ținem cont, în 2023, și de modificările celorlalte costuri implicate într-un proces de producție.

Care sunt departamentele în care căutați în mod constant să atrageți specialiști?
Pentru noi, resursa umană este foarte importantă, de aceea încercăm să avem personalul potrivit în toate zonele de activitate. Nu există un departament care să fie cumva promovat mai mult decât un altul. Dezvoltarea organizațională și cultura pe care le promovăm au la bază responsabilizarea și maximizarea fiecărui angajat. Cei cu potențial și dorința de a promova, de a învăța și performa se pot dezvolta în cadrul companiei, însă de fiecare dată când există posturi disponibile, evident că încercăm să atragem specialiști cărora să le oferim oportunități de dezvoltare.

Care sunt provocările unei femei manager într-o industrie în care majoritatea competitorilor au ca executivi bărbați?
Lumea afacerilor este una foarte dinamică, iar perspectiva unei analize de gen în ceea ce privește managementul, pentru mine, nu a fost niciodată un element care să mă împiedice să pot negocia ferm sau să am o discuție relaxată cu partenerii de dialog, fie ei în majoritate bărbați. Din punctul meu de vedere, un mediu de lucru incluziv stimulează colaborarea, iar în lumea în care trăim, frontierele nu mai sunt de mult o problemă. Consider că singurele bariere de care ne lovim sunt cele pe care ni le impunem noi în raport cu ceilalți. Dincolo de tiparele și standardele impuse de industria construcțiilor, femeile au demonstrat de-a lungul timpului că și ele pot face față acestui domeniu.

Din analizele celor care și-au propus să înțeleagă mai bine pozițiile de leadership feminin se pot trage câteva concluzii: în comparație cu bărbații, femeile au competențe dezvoltate în ceea ce privește elementele de comunicare nonverbală, sunt mai creative, sunt intuitive, sunt sociabile, oferă/primesc deschis feedback, încurajează inovația și schimbările, dar și cooperarea în cadrul echipelor. Iată câte avantaje în raporturile de colaborare cu partenerii și câte elemente de diferențiere în raport cu competiția.

Dincolo de aceste analize, apreciez performanța dincolo de gen, relațiile de colaborare și comunicare deschise, parteneriatele pe termen lung. Susțin elemente de încredere reciprocă în afaceri și consider că la baza unei colaborări de succes trebuie să stea performanța, modul de abordare a riscurilor, relațiile sociale corecte atât cu angajații, cu competiția, cu partenerii, dar și cu comunitatea.

Singura provocare reală pe care o pot confirma este aceea a timpului! Mi-aș fi dorit de multe ori ca anumite zile să aibă mai mult de 24 de ore. Echilibrul între timpul alocat carierei și cel alocat familiei a fost, poate, provocarea mea, însă consider că, în mare, am reușit să o gestionez.

În ceea ce privește Austrotherm, modelul de management câștigător este cel mixt, dovedit fiind că diversitatea de gen este cea care susține opinii și abordări diferite, dar constructive.

În principiu, beneficiarii finali ai produselor noastre provin din toate mediile sociale. Produsele se adresează atât mediului public, cât și celui privat. Cu gama Austrotherm se lucrează la fel de bine la proiecte rezidențiale, cât și la cele logistice sau industriale. Cu cât suntem mai versatili și cu cât organizația reflectă mai mult potențialii clienți, cu atât cresc șansele de a comunica mai eficient cu aceștia.

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.50.

AXXIS 1458 × 180 px 2 slidere - AXXIS Nova Resort & SPA