Renumitul arhitect și designer Roberto Palomba vorbește într-un interviu exclusiv acordat Real Estate Magazine despre cele mai recente produse inovatoare ale Ideal Standard, precum și despre rolul său esențial în orientarea brandului către o nouă traiectorie creativă.
Ideal Standard International este un producător reputat de soluții de înaltă calitate pentru băi din zona rezidențială, comercială și medicală. Cu sediul central în Bruxelles, Belgia, compania are peste 7.000 de angajați, care operează în opt unități de producție, deservind peste 100 de țări din Europa, Orientul Mijlociu și Africa.
În opinia dumneavoastră, ce diferențiază Ideal Standard de concurenții săi?
Ceea ce distinge Ideal Standard de concurenții săi este istoria sa îndelungată, compania fiind fondată în urmă cu peste 100 de ani.
Ideal Standard este o companie care a contribuit în mod semnificativ la progresul civilizației în perioada postbelică, oferind produse accesibile pentru majoritatea oamenilor. Această accesibilitate a contribuit substanțial la evoluția societății, atât în sens civic, cât și în sens modern.
Ideal Standard și-a propus mereu să se implice activ în viața oamenilor, concentrându-se pe o dimensiune orientată spre servicii mai degrabă decât pe una intelectuală și având ca scop îmbunătățirea vieții clienților săi.
Această misiune este încorporată în numele său – Ideal Standard –, semnificând urmărirea unui standard ideal care să îmbunătățească viața de zi cu zi. Este o filozofie care se reflectă în toate produsele companiei, de la cele mai simple până la cele mai complexe, și care transpare din angajamentul său față de designul empatic.
Ideal Standard evită înfloriturile estetice sau stilistice care se adresează unor piețe de nișă, concentrându-se în schimb pe abordarea nevoilor societății în ansamblu, mai degrabă decât pe un public exclusivist.
Puteți să explicați abordarea Singular a Ideal Standard și cum îmbunătățește ea coerența în proiectarea băilor?
Singular întruchipează perspectiva Ideal Standard asupra arhitecturii băilor. Aceasta atestă faptul că, în cadrul unui singur spațiu, obiectele și elementele fixate pe pereți – parte integrantă a arhitecturii – îndeplinesc funcții specifice. Aceste obiecte transportă apa, o resursă vitală care imprimă casei sentimentul de cămin. Ca părți integrante ale arhitecturii, aceste elemente interacționează între ele, formând un sistem de conexiuni operaționale, stilistice și funcționale. Acest lucru asigură faptul că performanța și designul comunică un mesaj coerent.
Această armonie apare atunci când colecțiile prezintă elemente formale care se interconectează, favorizând un sentiment de unitate sau un concept de colecție autentic.
Mai mult, atunci când arhitecții interpretează aceste obiecte, abordarea noastră în cadrul colecției implică integrarea unor caracteristici care să faciliteze personalizarea, similar unui efect de domino, adaptate la viziunea arhitectului. În mod consecvent, îi considerăm pe arhitecți drept colaboratori privilegiați, încurajându-i să creeze proiecte care să le reflecte personalitatea creativă. Le punem la dispoziție materiale care servesc atât ca instrumente pentru proiectele lor, cât și ca moduri de exprimare artistică.
Ne puteți spune mai multe despre proiectul La Dolce Vita? Cum reflectă această nouă colecție etica filozofiei dumneavoastră de design?
Această colecție a avut o geneză îndelungată; am proiectat-o cu mult timp în urmă ca o evoluție a bazinului Tipo-Z. Este un proiect profund legat de moștenirea și caracterul istoric al companiei. Încorporează elemente care au devenit fundamentale pentru conceptul nostru de utilizare a obiectului și pentru experiența unică pe care ne dorim să o aibă utilizatorul. Este o colecție cuprinzătoare, care include ceramică, robinete, accesorii și căzi de baie. În ciuda faptului că are un puternic sentiment de unitate familială, își propune să se integreze perfect cu alte obiecte.
La Dolce Vita reprezintă teme stilistice care, indubitabil, ne duc cu gândul la o perioadă în care pozitivitatea era motorul fundamental al societății. A fost o perioadă de reconstrucție postbelică, cu modernitatea înainte și trecutul în urmă. Dolce Vita simboliza ideea bucuriei de a trăi, marcând sfârșitul ororilor din perioada anterioară. În acele vremuri a apărut o estetică pozitivă, aceeași estetică pe care noi ne dorim astăzi să o reînviem. Această estetică oferă principii călăuzitoare care ne conduc spre bunăstare și bucurie în viața cotidiană, într-un context unic și atât de complicat.
Cum răspund colecțiile Ideal Standard la tendințele emergente și la cererea tot mai mare de soluții durabile?
Când vine vorba de a răspunde tendințelor și cererilor, trebuie să ne uităm mai întâi la ceea ce își dorește consumatorul final de la produse. Nu există o soluție universală, însă prin colecțiile noastre, noi ne dorim să oferim versatilitate și varietate, să răspundem nevoilor consumatorilor noștri în ceea ce privește tendințele de design pentru baia contemporană, păstrându-ne în același timp identitatea și bazându-ne pe moștenirea bogată a trecutului nostru.
Colecțiile noastre transcend caracterul imediat al tendințelor actuale. Suntem capabili să creăm produse atemporale care durează, să influențăm noile tendințe și să dezvoltăm designuri durabile, fără a deveni vreodată desueți. Sustenabilitatea este o cerință care îi motivează pe consumatori și un aspect pe care trebuie să îl luăm în considerare încă de la începutul procesului de design.
Noua noastră gamă de dușuri Alu+ exemplifică perfect acest lucru – venind în întâmpinarea dorințelor consumatorilor atât în ceea ce privește stilul, cât și sustenabilitatea – fără a face rabat de la funcționalitate sau impactul vizual. Prin utilizarea aluminiului reciclabil de înaltă calitate, alcătuit în proporție de 84% din conținut reciclat, și a tehnologiei de economisire a apei, cum ar fi limitatoarele de debit, care reduc consumul de apă pentru utilizatorii finali, ne asigurăm că colecția noastră răspunde cererii consumatorilor.
În calitate de chief design officer al Ideal Standard, cum ați descrie ultimii șase ani petrecuți în cadrul companiei?
Sunt foarte mândru de anii pe care i-am petrecut la Ideal Standard, în special de colaborarea cu cei care mi s-au alăturat în crearea acestui nou drum.
Împreună, am pornit într-o călătorie incredibilă de revitalizare a relației virtuoase dintre moștenirea companiei, dedicarea sa față de design și estetică și angajamentul său de durată pentru performanță și inovație, în calitate de companie axată pe cercetare.
Ideal Standard întruchipează două componente formidabile: designul, ca reflexie și motor al evoluției societății, și performanța. Aceștia sunt cei doi piloni gemeni pe care i-am armonizat în unicitatea propunerii noastre, așteptând doar cultura potrivită prin care să ne exprimăm. Cred că această cultură se află în evoluția rădăcinilor istorice ale companiei, care, în opinia mea, sunt perfect pregătite să modeleze următorul secol al istoriei noastre.