Fondatorii R&A Group: „Vrem ca produsul final să emane personalitatea clientului sau a brandului și să ofere un ambient care să încarce pozitiv beneficiarii”

Ovidiu Posirca

, Real Style

Reea Raican și Alexandru Miculaș lucrau în domeniile conexe ale designului de interior și construcțiilor și au ajuns să colaboreze la un proiect care s-a transformat într-o nouă companie antreprenorială. Cei doi sunt co-fondatori ai R&A Group, care integrează Estilo, Reea Raican Architects și Thelema Facilities Services. Într-un interviu acordat Real Estate Magazine, echipa de antreprenori prezintă strategia grupului de a oferi servicii la cheie, pornind de la design până la implementare.

De asemenea, cei doi au vorbit despre planurile de diversificare ale grupului în anul viitor, dar și despre cererea în creștere pentru servicii de amenajări din partea clienților internaționali.

Cum ați ajuns să coordonați o companie împreună și care este povestea profesională a fiecăruia dintre voi? Cum vă împărțiți sarcinile în cadrul companiei și cum vă ajută caracteristicile voastre de personalitate să gestionați provocările conducerii unui business antreprenorial?
A.M.: Îmi place să cred ca viața îți aduce alături oamenii potriviți în momentele potrivite. Ne aducem aminte cu drag de fiecare data de începuturile colaborării noastre. Mai întâi ca și colaboratori pe diverse proiecte în care Reea făcea partea de design și eu cu echipa mea realizam implementarea. Ulterior propunerea de colaborare a venit natural când întâmplător am descoperit că amândoi ne gândisem la aceeași idee în același timp și fiecare voia să o deruleze separat în felul lui. Amândoi voiam să importăm plăci ceramice lucrate manual. Așa a început totul, iar ulterior am extins atât de mult această idee încât până la urmă am înființat brandul Estilo care pe lângă importul de finisaje și mobilier execută și lucrări cu echipe proprii. Am integrat Estilo, controlată de noi în cote egale, în cadrul companiilor deținute individual: Reea Raican Architects – firma Reei de arhitectura și design interior – și Thelema Facilities Services, compania mea de servicii de Facility Management. Vorbim deja de un business consolidat alcătuit din trei companii, un grup căruia i se construiește o identitate.

R.R.: Am studiat arhitectura la Universitatea Tehnică din Viena, iar în 2019 am revenit în țară și mi-am înființat propria firmă de design interior. Am avut mereu înclinații către afaceri și am visat să dezvolt o companie în adevăratul sens al cuvântului. Și pentru că cel mai bine realizezi acest lucru în echipă mi-am dorit să gasesc omul potrivit ca să dezvoltăm lucruri frumoase împreuna.

La scurt timp dorința mi s-a îndeplinit și l-am cunoscut pe Alex. Ne-am cunoscut în cadrul unui proiect de design interior pe care îl implementam la acel moment în One Eliade. Aveam nevoie de o echipă care să monteze profile decorative, iar un colaborator comun mi l-a recomandat pe el. După prima discuție telefonică am știut că aveam să lucrăm împreună pe termen lung. Ulterior, dintr-o discuție întâmplătoare ne-am dat seama că avem aceeași idee pe care o putem implementa împreună. În acest mod a început asocierea noastră.

Ne-am dorit de la început să fim implicați amândoi în tot ceea ce presupune afacerea noastră. Acesta este motivul pentru care participăm împreună la coordonarea activității, în procesele decizionale, la negocieri și semnări de contracte la angajări sau alte decizii ce țin de personal. Bineînțeles că predominant fiecare se focusează pe domeniul lui. Consider că avem prinicipii, viziuni, ambiții și etica muncii asemănătoare.

IMG 0325 copy 683x1024 - Fondatorii R&A Group: „Vrem ca produsul final să emane personalitatea clientului sau a brandului și să ofere un ambient care să încarce pozitiv beneficiarii”

Ce abordare aveți pentru a asigura o experiență completă pentru fiecare client care apelează la serviciile voastre?
A.M.: În primul rând oferim servicii complete, la cheie, pornind de la design până la implementare. Practic, clienții noștri nu trebuie să își facă griji de absolut nimic pe perioada amenajării. Din punctul meu de vedere, comunicarea cu clientul pe toate fazele proiectului este extrem de importantă.

De exemplu, trimitem constant fotografii din locație pentru a se vedea stadiul de evoluție al lucrărilor.

Totodată, coordonatorii noștri țin legătura cu executanții de mobilier și decorațiuni pentru a prelua cotele exacte și măsurătorile din teren. Astfel ne asigurăm că nu vor exista erori în execuție și întârzieri în implementare. Un proiect complet poate dura și până la șase luni, sau uneori chiar mai mult și din acest motiv timpii de execuție și implementare sunt extrem de importanți.

R.R.: În primul rând ne place să ne cunoaștem toți clienții îndeaproape pentru a le putea oferi servicii și produse pe măsura nevoilor lor. Pentru noi este extrem de important să livrăm proiecte personalizate. Suntem mereu lângă clientul nostru, de la început până la final. Îl ținem la curent cu fiecare pas pe care îl facem, informându-l constant în legătură cu stadiul proiectului. Munca noastră este una nuanțată deoarece nu lucrăm doar cu spații așa cum ar părea, ci lucrăm cu oameni. Vrem ca produsul final să emane personalitatea clientului sau a brandului și să ofere un ambient care să-i încarce cu energie pozitivă pe beneficiari și pe cei care le trec pragul.

De multe ori clientul nu este sigur de ceea ce își dorește și este datoria noastră în calitate de specialiști să interpretăm dorința lui și să o transpunem în concept.

În ceea ce privește experiența completă prin servicii, putem lua un proiect de la zero și să îl predăm la cheie. Asta înseamnă că oferim servicii de design interior și arhitectură, produsele necesare inclusiv mobilier, ceramică și parchet natural, dar și implementarea cu echipe proprii de muncitori. La toate acestea se adaugă serviciile de facility management.

RA 228 copy 683x1024 - Fondatorii R&A Group: „Vrem ca produsul final să emane personalitatea clientului sau a brandului și să ofere un ambient care să încarce pozitiv beneficiarii”

Cum alegeți furnizorii cu care colaborați și cât de important este brandul în realizarea unui proiect de succes?
A.M.: Avem câteva criterii de selecție a furnizorilor, iar primul se referă la gama de produse. Ne-am poziționat încă de la început business-ul în zona de produse de design middle și high-end. Prin urmare, producătorii și furnizorii noștri trebuie să aibă produse cu un design deosebit, special și de o calitate impecabilă.

În al doilea rând, trebuie să aibă flexibilitate pentru produse custom. În ziua de azi am înțeles cu toții că suntem diferiți și avem chiar și în materie de design gusturi diferite. Prin urmare, capacitatea de a te adapta stilului clientului este extrem de importantă în proiectele de design.

Și nu în ultimul rând, ne interesează ca produsele pe care le comercializăm sa fie produse în unități care respectă standardele de mediu, dar care folosesc în același timp și materiale naturale, de bună calitate, fără tratări chimice sau prelucrări intense. Astfel, ne mândrim cu o gamă de parchet din lemn natural, ecologic, netratat, mobilier din lemn masiv tratat ecologic, și plăci ceramice produse în unități cu emisii de carbon reduse.

R.R.: La nivel de grup milităm pentru calitate. Ne place să lucrăm doar cu cei mai buni și ne dorim la rândul nostru să ne situăm printre ei. Consider că designul nu este o necesitate, ci un lux, iar luxul are un preț. O piesă de design este timeless, motiv pentru care o investiție în brand va fi mereu importantă. Un concept foarte bine gândit poate fi foarte ușor stricat prin produse de calitate sau aspect slabe.

Care sunt segmentele în care v-ați specializat la nivelul pieței imobiliare și cum v-ați pliat pe cererea din piață? Cum abordați piața internațională și care sunt elementele care vă fac competitivi în ochii clienților internaționali?
A.M.: Am avut și avem în continuare proiecte în toate segmentele: HoReCa, rezidențial, office și comercial, chiar și industrial și logistic. Cererea de servicii specializate de arhitectura și design la pachet cu implementarea este în creștere în ultimii ani la nivel internațional, dar și pe piața locală. Ne-am adaptat constant cererii clienților noștri și dimensionăm constant echipa astfel încât să facem față tuturor solicitărilor din piață.

Lipsa de forță de muncă specializată devine din ce în ce mai acută și pe acest fond este un avantaj sa formezi și să ții închegată o echipă de profesioniști. Prin urmare, aș spune că tocmai flexibilitatea și profesionalismul sunt principalele noastre avantaje competitive. Am fost plăcut surprinși să primim solicitări de a ne implica și în proiecte în afara țării și am acceptat provocarea cu bucurie. În acest moment suntem în discuții avansate cu clienții din Marea Britanie, Germania și Austria din segmentele de rezidențial și office/comercial. Pe măsură ce se vor concretiza contractele, vom reveni cu detalii.

R.R.: La nivel de grup, cererea a evoluat neașteptat de repede și de bine atât în București, cât și în regiune. Ne mărim echipa și ne extindem, iar asta ne bucură foarte tare. Principalul diferențiator este calitatea serviciilor și nu prețul, așa cum s-ar presupune. Avem deja proiecte în desfășurare în Marea Britanie, Germania și Austria. La proiectele externe ne ajută foarte mult logistica, mai ales că putem livra produse în toată Europa și putem reloca rapid echipele de muncitori.

Ce tendințe observați în piața construcțiilor și în cea a design-ului de interior și cum le transformați în realitate pentru clienți?
A.M.: Piața designului și a amenajărilor interioare este în continuă creștere în ultimii ani. De altfel, un studiu al Business Research relevă că în anul 2021, piața de servicii de design interior la nivel mondial s-a situat la peste 180 de miliarde de dolari, iar prognoza pentru 2031 este că piața va ajunge la 401 miliarde de dolari, ceea ce înseamnă o rata de creștere anuală de 8,3%. Pe fondul acestei evoluții, extindem constant echipele pentru a face față cererii, evident cu un impact pozitiv în profitabilitate și cifra de afaceri.

R.R.: Piața a evoluat extrem de mult în România, în ultimii 10 ani. Varietatea de produse este din ce în ce mai mare, ceea ce este bine, însă acest fapt poate pune clienții în dificultate. Evoluția este bună deoarece facilitează proiectele personalizate și unice, dar poate fi o provocare în procesul de selecție, indiferent că ne referim la servicii sau produse. Însă, oferim suport complet clienților noștri pentru a lua deciziile potrivite. În fond, pe baza acestor elemente suntem plătiți.

De exemplu, am observat tendința de apropiere față de natură. Acest lucru poate fi văzut cu ușurință inclusiv în nivelul de detaliu al produselor care imită natura – marmura are venaturile mult mai detaliate, în profunzime și nu mai pare ca un model printat 3D. De asemenea, am observat că se optează tot mai mult lemnul masiv și piatra naturală, iar acest lucru ne bucură extrem de tare. Noi aducem parchet natural netratat și materiale cu impact scăzut asupra mediului înconjurător. Mai mult decât atât, acest gen de materiale sunt extrem de benefice sănătății, dacă ne referim de exemplu la limitarea alergiilor. Sunt o promotoare a sustenabilității și compania noastră se dezvoltă pe această linie. La această abordare a mea contribuie și faptul că am urmat cursuri la Universitatea Tehnica din Delft precum „Zero Energy Design” și „Circular Economy for a Sustainable Built Environment”.

Ce planuri aveți pentru dezvoltarea companiei în anii următori?
A.M.: Planul este de a extinde în continuare gama de produse și servicii încât să devenim unul dintre marii jucători de pe piața de real estate la nivel local și regional. Ne propunem să continuăm consolidarea grupului creat și ca surpriză să adăugăm în 2024 o nouă componentă. Vă pot spune doar că va reprezenta o oportunitate pentru oricine va dori să facă investiții în industria imobiliară, atât români cât și investitori străini.

R.R.: Scopul nostru este să ajungem să fim unul dintre principalii jucători pe piața de imobiliare. Vrem să ne extindem echipa păstrând un mediu de lucru plăcut, dar eficient. În permanență ne gândim la soluții de dezvoltare a companiei.

Care sunt proiectele reprezentative pe care le-ați finalizat cu succes până în prezent?
A.M.: Ne mândrim cu câteva proiecte reprezentative atât pentru noi cât și pentru comunitate în general. M-aș referi la Librăria Humanitas din Centrul Vechi al Bucureștiului, care este un proiect deosebit, într-o clădire specială, pe trei niveluri. Pe lângă amenajarea în sine s-au refăcut integral instalația electrică, instalația de ventilație și cea sanitară. Anterior, clădirea a adăpostit un sediu de bancă.

R.R.: La începutul acestui an am finalizat un proiect HoReCa. Am amenajat un restaurant cu terasa de 400 de metri pătrați în zona de nord a Bucureștiului.

De asemenea, am definitivat două showroom-uri auto și alte proiecte pe zona de birouri. În zona de rezidențial am avut proiecte diverse, precum apartamente de lux, duplexuri, vile întregi în partea de nord a Bucureștiului. De asemenea, am amenajat în sectorul comercial spații precum saloane de înfrumusețare și cabinete de psihologie.

Care credeți că sunt oportunitățile oferite de piața locală de construcții și design interior pe termen mediu și lung?
A.M.: România are un potențial enorm în segmentul rezidențial, reprezentat în primul rând de locuințele vechi construite înainte de anul 2000. Dacă ne gândim că nevoia unei amenajări apare în medie odată la 10 ani, deja putem include și locuințele mai noi fără excepție. Închirierile între persoane fizice dar și de tipul AirBnB, susțin cererea în zona amenajărilor. Și dacă până în urmă cu câțiva ani, clienții alegeau să-și amenajeze singuri apartamentele cu ce găseau la prima căutare, în ziua de azi din ce în ce mai mulți aleg serviciile unei echipe specializate și produse premium care conferă unicitate. Mai trebuie menționate și clădirile de birouri, majoritatea construite până în anul 2020, dar cele mai multe între anii 2000 și 2018 unde avem deja un necesar crescut de modernizare a spațiilor de lucru.

R.R.: În plus, există în continuare o cerere destul de ridicată în piață atât pentru imobile noi cât și pentru spații de birouri. Prin urmare, în perioada următoare ne așteptăm la o creștere semnificativă a cererii în acest domeniu.

Care a fost cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o în traseul vostru antreprenorial până în prezent?
A.M.: Din punctul meu de vedere, cele mai importante lecții pe care le-am învățat sunt profesionalismul în relația cu clienții, dar și cu echipa, ambiția și o doză mare de curaj. Să crezi în tine atunci când nimeni nu crede este probabil unul dintre cele mai grele lucruri de realizat. Și aici este meritul Reei care a crezut în noi și în proiectele pe care le-am început împreună încă din prima secundă.

R.R.: Am concluzionat că trebuie să avem răbdare și perseverență. De asemenea, am învățat importanța oamenilor pe care îi avem în jur.

Interviu publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.53.

AXXIS 1458 × 180 px 2 slidere - AXXIS Nova Resort & SPA