Tranzacțiile și noile deschideri dinamizează piața hotelieră locală

Mai mult de zece hoteluri noi de 4 și 5 stele urmează să fie deschise în România în următorii doi ani, semnalând încrederea pe care investitorii o au în potențialul turistic și de afaceri al țării, în ciuda provocărilor generate de criza sanitară.

În sectorul hotelier local ar urma să fie livrate peste 2.000 de camere până în 2023, dintre care jumătate se vor deschide în București, relevă o analiză a firmei de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate. Printre aceste proiecte se numără și dezvoltări hoteliere care implică reconversia și modernizarea unor clădiri istorice. Cel mai recent proiect a fost deschis în Capitală de Apex Alliance, un operator lituanian cu un portofoliu de cinci hoteluri în București.

Good to know

2.000 de camere – livrările în sectorul hotelier până în 2023

Compania a început să opereze Marmorosch Bucharest, Autograph Collection, un nou hotel de 42 de milioane de euro în Centrul Vechi al Capitalei. Acesta este găzduit în clădirea fostului palat Marmorosch-Blank, iar lucrările de consolidare și restaurare au durat trei ani. Având 217 camere, Marmorosch Bucharest, Autograph Collection a reprezentat cea mai mare deschidere a unui hotel din București în acest an.

„Piața hotelieră a fost una dintre cele mai afectate de restricțiile impuse pentru combaterea pandemiei, dar acest segment imobiliar a dat semne consistente de revenire în prima jumătate a anului curent, atât prin creșterea gradelor de ocupare, cât și prin deschiderea unor noi unități hoteliere de referință mai ales în București. Acest trend pozitiv va fi cu siguranță unul de durată, mai ales că mai puțin de 20% din hotelurile din România sunt afiliate unui brand internațional, unul din cele mai scăzute niveluri din regiune”, a explicat Vlad Săftoiu, research analyst în cadrul firmei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, pentru Real Estate Magazine.

buhak blank restaurant 0697 hor feat copy 1024x410 - Tranzacțiile și noile deschideri dinamizează piața hotelieră locală

Viitorul dezvoltării hoteliere va fi concentrat în București și orașele regionale precum Cluj-Napoca, Timișoara, Iași sau Brașov. Acestea sunt locațiile care atrag atât turiștii veniți în vacanță, dar și vizitatorii aflați în țară în scop de afaceri.

Industria ospitalității a început lungul drum spre recuperare după un 2020 în care scăderile au fost pe toată linia. Numărul de unități de cazare s-a diminuat cu 17%, până la 4.228, pe fondul cererii reduse dramatic cauzate de restricțiile de circulație, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Totodată, rata de ocupare a hotelurilor a fost de 22,9% în 2020, în comparație cu 68,3% în 2019, conform datelor publice citate de Crosspoint Real Estate.

Sosirile și înnoptările în România s-au diminuat cu peste 50%, iar piața hotelieră s-a bazat în primul rând pe cererea internă în cursul anului trecut. Specialiștii spun că situația a început să se schimbe pe măsură ce vaccinurile au devenit disponibile, iar certificatul verde european a simplificat călătoriile pe teritoriul Uniunii Europene.

Incertitudini privind revenirea turismului de afaceri

Pentru hotelurile din marile orașe, provocările vin din incertitudinile legate de turismul în scop de afaceri. Companiile au realizat că anumite întâlniri pot avea loc mai eficient în spațiul online, fără să mai fie nevoie ca managerii să se deplaseze în altă țară unde să petreacă una sau două nopți pentru una sau mai multe întâlniri cu partenerii de afaceri sau colegii din grup.

„Este greu de spus ce se va întâmpla cu turismul de afaceri. Există sondaje și studii care sugerează că acest tip de turism s-ar putea reduce semnificativ și permanent post-pandemie, însă momentan nu putem lucra decât cu supoziții”, a comentat Silviu Pop, head of research la firma de consultanță imobiliară Colliers România, pentru Real Estate Magazine.

buhsi club king 9502 hor clsc copy 1024x683 - Tranzacțiile și noile deschideri dinamizează piața hotelieră locală

 

În schimb, Pop sugerează că pentru turismul clasic va urma o revenire, deoarece, „la urma urmei, nivelul de trai nu prea pare să fi fost sever afectat de recesiunea economică nici la noi, nici în alte părți (dovadă, revenirea foarte rapidă a consumului populației)”.

„Dezvoltarea continuă a hotelierilor pare să fie în ton cu această așteptare, a unei reveniri solide a cererii turistice în următorii ani”, a adăugat reprezentantul Colliers România.

Pe măsură ce România va deveni mai atractivă pentru turiștii străini, putem vedea tot mai multă activitate pentru hotelurile din București, dar și din alte orașe atrăgătoare din prisma obiectivelor turistice.

Revenirea cererii de cazare ar urma să stimuleze și tranzacțiile cu hoteluri. Dacă, în 2020, volumul tranzacționat cu proiecte hoteliere a scăzut cu 87%, până la 9,5 milioane de euro, anul acesta au fost semnate mai multe achiziții care au depășit deja semnificativ rezultatele de anul trecut. Doar vânzarea Opera Plaza Hotel din Cluj-Napoca către Universitatea Babeș-Bolyai a fost evaluată la 8,1 milioane de euro. În Sibiu, APX Hotels Group a plătit 1,85 milioane de euro pentru fostul hotel Libra. Cumpărătorul a investit peste 5 milioane de euro în îmbunătățirea clădirii și a relansat proiectul cu 71 de camere ca Hermanns Hotel.

cam 9 z min result copy 1024x696 - Tranzacțiile și noile deschideri dinamizează piața hotelieră locală

Pe piața din București, Zeus International a cumpărat hotelurile Venezia, Opera și Central de la Alpha Real Estate Services pentru 7 milioane de euro, în timp ce VisionApartments a achiziționat fostul proiect Ramada Bucharest Majestic Hotel într-o tranzacție de 13,5 milioane de euro.

Modernizări și investiții în proiecte noi

Scăderea ocupării a accelerat și planurile de investiții ale marilor operatori în îmbunătățirea experienței de ședere, pe fondul așteptărilor privind revirimentul turismului.

De exemplu, Revetas Capital a demarat un proces complex de investiție la Radisson Blu Hotel Bucharest, care implică redesignul lobby-ului central și al grădinii, dar și adăugarea unui stoc nou de 200 de camere pe parcursul anului 2022. Astfel, hotelul va ajunge la 623 de apartamente și camere, devenind unul dintre cele mai mari proiecte de 5 stele din Europa Centrală și de Est. Investiția în dezvoltarea clădirii se ridică la 24 de milioane de euro.

Nordis 03 copy 1024x767 - Tranzacțiile și noile deschideri dinamizează piața hotelieră locală

Tot pe Calea Victoriei, Ana Hotels investește 25 de milioane de euro în îmbunătățirea emblematicului hotel Athénée Palace Hilton. În primă fază vor fi renovate 132 de camere, iar ulterior, va fi reabilitată fațada și un alt stoc de camere. Operatorul hotelier a finalizat prima etapă a renovării și a demarat lucrările la a doua fază.

Pe lângă achiziții și renovări de proiecte existente, continuă investițiile și în hoteluri noi. De exemplu, Winners Park Invest va finaliza anul viitor Radisson Blu Cluj, în urma unei investiții de 22 de milioane de euro. Între timp, dezvoltatorul Ceetrus a deschis hotelul Qosmo în cadrul proiectului mixt Cartier Coresi, în urma unei investiții de 16 milioane de euro.

Pe piața hotelieră locală devine un jucător proeminent și dezvoltatorul imobiliar Nordis. Compania specializată pe segmentul rezidențial de lux lucrează în Mamaia la un complex de 5 stele, cu apartamente de vacanță și camere de hotel. Nordis investește 90 de milioane de euro în prima fază a proiectului și are în plan dezvoltarea unui lanț hotelier național în locații cu potențial turistic.

Niro Investment Group este un alt investitor în sectorul hotelier care lucrează la două proiecte pe piața din București. Inițial plănuite pentru anul acesta, Grand Hotel du Boulevard va fi redeschis în decembrie 2022, iar Swissôtel va fi un nou hotel care va fi inaugurat în zona Expoziției la finalul anului 2023. Ambele hoteluri de 5 stele vor fi deschise în urma unei investiții de aproape 90 de milioane de euro.

Consultanții din sectorul de turism estimează că volumul de turiști va reveni la nivelul pre-pandemic, din 2019, în următorii trei-patru ani, iar investitorii în sectorul hotelier local se poziționează pentru o cerere proiectată importantă.

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine Nr.40.

MACHETA - austrotherme