Piața de retail, energizată de investițiile în parcuri comerciale

Parcurile de retail au dominat volumul de livrări noi în cursul anului 2021, în special în orașe cu mai puțin de 100.000 de locuitori, iar tendința de dezvoltare se va menține și pe parcursul anului viitor, pe fondul economiei pandemice.

Parcurile de retail au acoperit noua cerere în condițiile în care cel mai recent centru comercial de tip mall de mari dimensiuni a fost deschis de AFI Europe în octombrie 2020. Mall-ul AFI Brașov are o suprafață închiriabilă totală de 45.000 de metri pătrați și include și o componentă separată de birouri.

Good to know

Cea mai recentă deschidere de mall a fost în afara Capitalei, în octombrie 2020

În schimb, finalul anului 2021 a adus deschiderile a două centre comerciale ale Prime Kapital în Ploiești și Bârlad, cu o suprafață închiriabilă combinată de 45.200 de metri pătrați. Anul acesta a marcat și apariția oficială a Scallier, un dezvoltator polonez care a finalizat primele sale parcuri de retail în Roșiorii de Vede și Focșani.

„Având în vedere că puterea lor de cumpărare este în creștere, locuitorii din zonele urbane mai mici se așteaptă la oferte bogate și diverse din partea mărcilor naționale și internaționale. Până acum, aceștia trebuiau să se deplaseze în orașe mai mari pentru a face cumpărături în centre comerciale moderne, ceea ce însemna atât timp, cât și bani în plus de cheltuit”, a precizat Adrian Aleman, director de dezvoltare al filialei din România a Scallier. Compania a obținut deja autorizația de construire pentru un nou proiect de retail în Turda.

Proiecte noi de 180.000 de metri pătrați, așteptate în 2022

În cursul anului 2021, au fost livrate proiecte de retail totalizând circa 100.000 de metri pătrați, reprezentând în marea majoritate parcuri de retail. Pentru 2022, dezvoltatorii au anunțat finalizarea a 15 proiecte noi de retail, cu o suprafață de aproximativ 180.000 de metri pătrați, din care peste 70% reprezintă parcuri comerciale, notează Bogdan Marcu, partner retail agency în cadrul agenției de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Good to know

Stocul modern de retail va ajunge la 4,30 milioane de metri pătrați în 2022

„Acest tip de proiect a câștigat teren deoarece consumatorii preferă să meargă în scheme de retail cu acces facil și rapid, ceea ce s-a văzut și în performanța foarte bună a acestor centre”, a declarat Marcu pentru Real Estate Magazine.

La nivel local, se estimează că stocul modern de retail va ajunge la 4,10 milioane de metri pătrați până la sfârșitul anului 2021. Luând în considerare proiectele în construcție, cât și cele planificate, până la sfârșitul anului 2022, se așteaptă ca valoarea totală să atingă 4,30 milioane de metri pătrați, conform datelor firmei de consultanță imobiliară CBRE.

Rosiorii de Vede park Scallier copy 1024x394 - Piața de retail, energizată de investițiile în parcuri comerciale

default

În contextul nefavorabil al unei pandemii extinse, fără a avea un orizont clar de timp pentru o reîntoarcere la o normalitate a obiceiurilor de consum pre-pandemice, parcurile de retail vor rămâne în continuare vedeta pieței de retail, potrivit lui Cătălin Gavrilă, partner land development în cadrul agenției de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate.

„Atât prin modelul formatului, cât și prin lipsa de stoc din piața locală, vom vedea o creștere a numărului de locații de retail park-uri peste tot prin țară, dar mai ales în orașele secundare și terțiare”, a precizat Gavrilă pentru Real Estate Magazine.

O altă tendință tot mai vizibilă este alegerea dezvoltatorilor de a include scheme mixte de birouri și rezidențial cu spații de retail la parter.

„Se formează astfel comunități în jurul acestor proiecte care oferă facilitățile și serviciile zilnice de care au nevoie ocupanții spațiilor de birouri și proprietarii de locuințe”, a adăugat Gavrilă.

De altfel, parcurile de retail au o cotă de 82% dintre toate proiectele planificate sau în dezvoltare până la finalul anului viitor, relevă un raport CBRE. Restul îl reprezintă activitatea din zona de mall-uri.

Anul extinderilor în zona centrelor comerciale

Dezvoltatorii vor continua și anul viitor componenta de extindere a centrelor comerciale care sunt deja operaționale. În Capitală ar urma să fie inaugurată extinderea centrului comercial Colosseum Mall, cu o suprafață desfășurată de 26.616 metri pătrați. Proiectul clădirii este realizat astfel încât să permită în viitor etape suplimentare de dezvoltare, respectiv extinderea spațiilor comerciale la nivelul superior, pentru a oferi un spațiu adițional de până la 10.000 de metri pătrați. Astfel, mall-ul va ajunge la o suprafață închiriabilă de peste 60.000 de metri pătrați.

building atrium business shopping interior design lobby retail convention center shopping mall function hall 664089 copy 1024x683 - Piața de retail, energizată de investițiile în parcuri comerciale

În Craiova, francezii de la Catinvest au continuat extinderea Electroputere Parc cu o clădire mixtă care include 8.300 de metri pătrați de birouri și 4.400 de metri pătrați de retail, ca parte a unei investiţii totale de peste 40 de milioane de euro. Vara trecută, compania a demarat extinderea Electroputere Mall din Craiova cu încă 5.500 de metri pătrați suplimentari de retail şi cinci restaurante.

Alte proiecte comerciale din Bacău, Ploiești și București sunt planificate sau se află în faza de extindere în cursul anului viitor.

În privința mediului chiriilor, sunt așteptate în continuare presiuni semnificative, reduceri și contribuții mai mari, dar și flexibilitate în ceea ce privește durata contractelor de închiriere. Situația se va menține până în momentul în care efectele pandemiei se vor diminua suficient și piața își va reveni, potrivit consultanților CBRE.

Stocul centrelor comerciale din România

Oraș   

Stoc centre comerciale

Densitate (mp/1.000 locuitori)

Chirie lunară

București

703.400 mp

373

75 euro

Cluj-Napoca

125.500 mp

387

50 euro

Timișoara

173.000 mp

542

45 euro

Iași

82.000 mp

282

45 euro

Constanța

122.000 mp

430

40 euro

Brașov

136.700 mp

540

35 euro

Alte orașe

966.200 mp

 

32 euro

Total   

2,3 milioane mp

115

32 euro

Sursă: Cushman & Wakefield Echinox

 

Un alt concept de retail – Family Market – a fost lansat de Iulius, cunoscut pentru cele mai ample proiecte mixte cu puternice componente de retail în orașele regionale. Compania va dezvolta, în apropiere de Iași, două proiecte de retail de aproximativ 6.000 de metri pătrați închiriabili fiecare, reprezentând o investiție totală de peste 17 milioane de euro.

Proiectele Family Market integrează un supermarket Auchan și un mix personalizat de servicii, asigurat preponderent de producători și antreprenori locali, care include de la băcănie, farmacie, librărie, spălătorie, mobile service, florărie, pet shop, coafor, până la produse pentru casă și fashion.

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine Nr. 41.

MACHETA - austrotherme