Transportul aerian de marfă, zonă cu potențial de dezvoltare semnificativ în România

Investițiile în noi terminale de tip cargo în principalele aeroporturi din România ar putea contribui la dezvoltarea afacerilor jucătorilor din industria serviciilor de curierat, logistică și comerț online.

Pe piețele internaționale, companiile apelează tot mai des la transportul aerian pentru a întruni așteptările clienților privind livrarea produselor cât mai rapid. Acesta este unul dintre motivele pentru care, de exemplu, gigantul de e-commerce Amazon a investit masiv în propria flotă aeriană pentru transportul de mărfuri.

Henri Coanda Airport photo Bucharest Airports on FB copy 1024x532 - Transportul aerian de marfă, zonă cu potențial de dezvoltare semnificativ în România

În România, autoritățile au în plan dezvoltarea unui nou terminal pentru pasageri la Aeroportul Otopeni, care va avea și o zonă pentru cargo. Proiectul evaluat la un miliard de euro prevede și o conexiune rutieră cu autostrada A3 și cu calea ferată. În iarna trecută, proiectul avea studiul de fezabilitate terminat și se trecuse la etapa de aprobare a documentațiilor tehnico-economice. În septembrie, era anunțată intenția de lansare a licitației pentru construcția efectivă a noului terminal, însă din acel moment nu a mai fost actualizată situația proiectului. Între timp, statul a desemnat firmele de construcție care vor lucra la redeschiderea Aeroportului Băneasa.

Emilian Podaru Crosspoint copy 300x300 - Transportul aerian de marfă, zonă cu potențial de dezvoltare semnificativ în România„România are o infrastructură limitată din punct de vedere al transportului aerian de mărfuri. În acest moment, numai șapte aeroporturi sunt operaționale pe acest segment și niciunul dintre acestea nu înregistrează volume semnificative de cargo. Cele mai importante proiecte în acest sens sunt la București – Otopeni și la Cluj-Napoca, unde ar urma să fie dezvoltate terminale cargo multimodale. Acest tip de proiecte ar genera o dezvoltare semnificativă din punct de vedere logistic pe segmentul curierat și distribuție în perspectiva creșterii comerțului online”, a declarat Emilian Podaru, head of Industrial & Logistics la firma de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate, pentru Real Estate Magazine.

La Otopeni sunt operaționale un Terminal Cargo cu o capacitate de 20.000 de tone pe an și Bucharest International Cargo Center, cu o capacitate anuală de 30.000 de tone, potrivit unui studiu realizat de Reliance Travel & Consulting. Astfel, peste 80% din activitatea de transport aerian cargo din România s-a realizat pe aeroportul Otopeni la nivelul anului 2017, când a fost publicat raportul.

România are două aeroporturi care se află în top 10 la nivel european în privința creșterii volumului de mărfuri și corespondență poștală transportate. Aeroportul „Avram Iancu” din Cluj-Napoca a înregistrat o creștere a volumului de 621% în ultimul deceniu, în timp ce Aeroportul „Traian Vuia” din Timișoara a crescut cu 497% volumul de marfă și poștă transportat în aceeași perioadă, potrivit unui raport CP Cases, care citează datele Comisiei Europene.

Trafic aerian în creștere pentru mărfuri

La nivel național, volumul total de mărfuri și corespondență transportat pe cale aeriană a fost de 41.692 de tone în anul 2017, în creștere cu 11,3% față de anul 2016, potrivit Eurostat, biroul de statistică al Uniunii Europene. Transportul intern de marfă pe cale aeriană a fost de 329 de tone. În UE, volumul total transportat a fost de 16,4 milioane de tone, iar Germania a fost statul membru cu cel mai ridicat volum operat, de 4,7 milioane de tone.

„Principala dezvoltare de care este nevoie pentru aeroporturile existente în România este una calitativă – suntAndrei Jerca CBRE copy 300x200 - Transportul aerian de marfă, zonă cu potențial de dezvoltare semnificativ în România numeroase spații care au nevoie stringentă de modernizare pentru a ajunge la standardele firești pe care aeroporturile din orașele regionale similare din Europa le au de ani buni”, a comentat, pentru Real Estate Magazine, Andrei Jerca, head of Industrial Services în cadrul companiei de consultanță imobiliară CBRE România.

Jerca a explicat că pentru dezvoltatorii industriali primează dezvoltarea infrastructurii rutiere și feroviare. El estimează că în Craiova, Constanța, Târgu Mureș, Iași, Bacău și Bistrița vor fi atrase investiții de cel puțin 150 de milioane de euro în noi spații industriale, în următorii doi ani.

Conexiunile aeriene bune îmbunătățesc și imaginea României în ochii investitorilor străini, care sunt interesați să ajungă rapid la unitățile deschise la nivel local.

Costin Banica JLL copy 200x300 - Transportul aerian de marfă, zonă cu potențial de dezvoltare semnificativ în România„Infrastructura de transport aerian este importantă în luarea unei decizii din partea companiilor de producție. În alegerea unei locații noi, un argument puternic este cel al transportului persoanelor din management și al reprezentanților clienților pentru care se va produce în acea locație. Orașe precum Oradea, Brașov sau Craiova ar putea avea mult de câștigat dacă ar beneficia de infrastructură îmbunătățită și dacă ar diversifica rutele de zbor, bineînțeles în concordanță cu volumele de călători”, a spus Costin Bănică, head of Industrial Agency la firma de consultanță imobiliară JLL România, pentru Real Estate Magazine.

În acest moment, în România se lucrează la un singur aeroport nou, la Brașov. Proiectul de aici va avea și zonă pentru operațiunile de tip cargo. Aeroportul din Brașov ar urma să aibă un trafic de mărfuri de opt-nouă tone în primul an de funcționare, potrivit unui studiu realizat de către Consiliul Județean. În aproximativ 25 de ani, volumul de marfă gestionat de aeroport ar urma să ajungă la 2.000 de tone.

Riscurile pentru transportul aerian cargo

Industria transportului aerian de marfă este sensibilă la evoluțiile economice globale, iar evoluția cererii pe acest segment a fost negativă începând cu 2019. Datele Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA) arată că cererea s-a contractat cu 3,9% în august 2019 față de aceeași perioadă a anului trecut. Este a zecea lună consecutivă de scădere a volumelor transportate aerian, fiind cea mai lungă perioadă de acest fel de la criza financiară din 2008. „Industria de cargo aerian continuă să se confrunte cu provocări puternice cauzate de intensificarea războiului comercial dintre SUA și China, precum și slăbiciunea unor indicatori economici cheie și incertitudini politice globale. Volumul comerțului global este cu 1% mai mic decât acum un an”, notează IATA.

aeroport 1024x684 - Transportul aerian de marfă, zonă cu potențial de dezvoltare semnificativ în România

În Europa, cererea de mărfuri transportate pe cale aeriană s-a contractat cu 3,3% în luna august față de perioada similară din 2018. Condițiile de producție mai slabe pentru exportatorii din Germania, atenuarea creșterii economice și incertitudinile privind Brexit au fost principalii factori care au condus la scăderea volumului.

Top 10 aeroporturi din Europa, după volumul de marfă și poștă operat 

Aeroport

Total tone

Evoluție 2018 y/y (%)

Evoluție 5 ani (%)

Evoluție 10 ani (%)

Frankfurt/Main

2,25 milioane

-1

4

4

Paris – Charles de Gaulle

2,24 milioane

4

51

61

London Heathrow

1,78 milioane

9

15

28

Amsterdam/Schiphol

1,72 milioane

-3

10

8

Leipzig/Halle

1,23 milioane

8

38

172

Adolfo Suárez Madrid-Barajas

972.398

117

165

173

Luxembourg

895.744

0

33

15

Köln/Bonn

873.714

2

14

45

Liege

853.640

19

52

66

Milano/Malpensa

589.534

7

42

19

Sursă: CP Cases

MACHETA - austrotherme

Leave a Reply