Leasingul industrial și logistic din afara Capitalei a atins un nivel record, în 2023. Capitala la un minim istoric

Alex Moldovan

, Real News

Sectorul industrial și logistic a înregistrat în 2023 contracte de închiriere pentru aproximativ 770.000 de metri pătrați, în ușoară scădere față de nivelul record de 830.000 de metri pătrați din 2022, potrivit raportului anual publicat de Colliers.

Consultanții Colliers punctează că datele neoficiale și fluctuația ratelor de neocupare sugerează o cerere reală cu cel puțin 25% mai mare, ceea ce înseamnă că pragul de un milion de metri pătrați a fost probabil depășit în 2023. Deși este încă o cifră impresionantă în ansamblu, atunci când se analizează suprafața închiriată efectiv, doar aproximativ 38% din cererea de închiriere a provenit din București, în scădere de la 48% în anul precedent și 63% în 2021.

„Suprafața totală închiriată este semnificativ mai mare decât în anii de dinaintea pandemiei, ceea ce arată că piața românească a intrat într-o nouă etapă. Schimbarea de paradigmă a accelerat, de asemenea, unele tendințe. De exemplu, vorbim de mulți ani despre faptul că piața românească de I&L se orientează încet-încet în afara capitalei, pe măsură ce companiile de producție și logistică urmăresc oportunități în alte părți ale țării, cum ar fi costurile mai mici cu forța de muncă, disponibilitatea mai bună a forței de muncă și conectivitatea îmbunătățită a infrastructurii, precum nevoia de a acoperi cererile generate de activitatea economică în creștere din anumite zone ale țării. Acest lucru sugerează că ponderea Bucureștiului în totalul activității de leasing în 2023 a fost, cel mai probabil, la un minim istoric, în timp ce tranzacțiile din afara capitalei au fost la un maxim istoric, deși nu avem date comparabile mai vechi de 2015, putem ajunge la această concluzie, având în vedere cât de centrată era activitatea pe Capitală în acei ani”, explică Victor Cosconel, Head of Office & Industrial Agencies la Colliers.

Pe sectoare, consultanții Colliers subliniază importanța în creștere a sectorului auto, care a fost întotdeauna un motor cheie, dar care rareori a avut performanțe mai bune decât alte sectoare. Anul trecut, chiriașii din sectorul auto au realizat cea mai mare parte a tranzacțiilor, aproximativ 30% din totalul contractelor, depășind logisticienii (operatorii 3PL, aproximativ 23%). Pe termen lung, o altă tendință rămâne valabilă, și anume reorientarea chiriașilor către centrele orașelor, în special către București, în contextul unei piețe competitive a comerțului electronic.

În ceea ce privește chiriile, consultanții Colliers subliniază că a avut loc o schimbare majoră în ultimii ani. În deceniul precedent, chiriile depozitelor erau în mare parte stabile de la un an la altul, tendința predominantă fiind o scădere foarte lentă pe o perioadă îndelungată. Modificarea considerabilă a prețurilor de construcție, coroborată cu o disponibilitate relativ scăzută de spații libere în anumite părți ale țării și, cel mai important, o evoluție importantă a cererii, au împins în cele din urmă chiriile în sus în România.

În consecință, chiriile au crescut de la un nivel semnificativ mai mic de 4 euro pe metru pătrat la sfârșitul lui 2021, spre 5 euro pe metru pătrat pentru un spațiu mediu/depozit de tip build-to-suit (BTS) într-o poziție bună. Perspectivele rămân optimiste pentru piața locală industrială și logistică și există încă un spațiu semnificativ de creștere în comparație cu alte țări din Europa Centrală și de Est. Cu ceva mai bine de 7 milioane de metri pătrați de depozite moderne, stocul României pe cap de locuitor este mult mai mic decât cel al Poloniei, de peste 30 de milioane de metri pătrați, sau cel al Republicii Cehe, de peste 11 milioane de metri pătrați.

 

energyexpo - AXXIS Nova Resort & SPA