Inovarea la nivelul facilităților din clădirile de birouri, pe agenda proprietarilor de proiecte

În proiectele de birouri din România sunt implementate în permanență noi facilități moderne pentru angajați și vizitatori, astfel încât proprietarii clădirilor să rămână competitivi și atractivi în ochii companiilor chiriașe.

Cuvântul-cheie în piață este flexibilitatea și pot fi două tipuri de facilități pentru segmentul birourilor.

„Prima categorie ține de eficientizarea timpului și a costului spațiului de lucru. Exemple deja consacrate sunt spațiile de conferință comune oferite pentru închiriere orară către toți chiriașii clădirii. Mai mult decât atât, sesizăm în piață un apetit al dezvoltatorilor de a forma parteneriate cu operatori de shared offices și chiar planuri de a dezvolta și opera propriile spații alocate conceptului. Astfel, chiriașii ar putea beneficia de reducerea costurilor prin închirierea pe termen lung a unor suprafețe mai mici, având flexibilitatea suplimentării acestora în funcție de dezvoltarea business-ului”, a declarat, pentru Real Estate Magazine, Cosmin Smighelschi, senior account manager, Office Agency, la firma de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate. În curând, angajații ar putea alege locația în care doresc să lucreze în cadrul aceleiași companii, adaugă Smighelschi.

interior 1024x576 - Inovarea la nivelul facilităților din clădirile de birouri, pe agenda proprietarilor de proiecte

Dezvoltatorii imobiliari sunt interesați să creeze condițiile propice și pentru îmbunătățirea calității timpului petrecut la birou de angajați. În parcurile de birouri există deja un mix multifuncțional care include restaurante tip cantină, restaurante à la carte, săli de fitness, servicii precum spălătorie, farmacie, bănci și zone de relaxare dedicate, mai spune reprezentantul Crosspoint Real Estate.

„Administratorii clădirilor se concentrează acum pe consolidarea comunității existente în clădire, similar operatorilor de shared office, care și-au creat deja funcții noi de tipul ‚community manager’. În viitorul apropiat vom putea să evităm drumul de dimineață către creșă sau grădiniță deoarece aceasta s-ar putea afla chiar la parterul clădirii în care ne petrecem ziua”, a adăugat consultantul.

Cel puțin la nivelul Capitalei, clădirile de birouri pot găzdui inclusiv evenimente de divertisment și din zona culturală. De pildă, în proiectul dezvoltatorului Vastint din zona Timpuri Noi a fost atras, ca și chiriaș, o companie de teatru.

Tendințele spațiilor de lucru în 2019

Progresul tehnologic și modificarea abordării companiilor și angajaților în legătură cu locurile de muncă influențează și structura de organizare a spațiilor de lucru. Marii angajatori sunt deja mai flexibili când vine vorba despre munca la distanță, iar angajații pot lucra chiar de acasă sau din alte locuri precum parcurile sau cafenelele. Aceste schimbări pot îmbunătăți creativitatea angajaților și reprezintă chiar un atu în procesul de recrutare și retenție a specialiștilor, potrivit analiștilor.

birouri 1024x576 - Inovarea la nivelul facilităților din clădirile de birouri, pe agenda proprietarilor de proiecte

În materie de tendințe, designul biofilic va deveni tot mai prezent în birouri. Acesta reprezintă o metodă prin care elemente naturale sunt folosite pentru a îmbunătăți imaginea birourilor, dar și pentru a spori gradul de fericire al angajaților. Sunetele (apă curgătoare, ventilare naturală), texturile (rumeguș, fibre naturale), culorile (tonuri pământești, nuanțe ale cerului) și plantele se pot integra cu eficiență și eleganță într-un design cu influențe din natură, potrivit companiei OfficeSpace.

Tot în acest an, tendința de compartimentare a spațiilor de lucru deschise va continua, astfel încât vor exista mai multe spații private de lucru și alte spații funcționale menite să ofere oportunități suplimentare angajaților care au nevoie de mai multă liniște pentru a se concentra.

Alte două tendințe care nu vor dispărea în acest an se referă la mobilitatea crescută și creșterea așteptărilor angajaților privind munca flexibilă. În materie de design și management al facilităților, acest lucru se va traduce prin oferirea de spații care să susțină un mix între angajații care vin zilnic la birou și cei care lucrează la distanță.

Companiile care vor să atragă în viitor zecile de milioane de angajați din Generația Z vor trebui să inoveze. Astfel, angajatorii vor trebui să se concentreze pe comunicarea clară a culturii companiei, dar și pe implementarea de instrumente digitale efective și minimizarea impactului asupra mediului înconjurător.

birouri 1 1024x731 - Inovarea la nivelul facilităților din clădirile de birouri, pe agenda proprietarilor de proiecte

Pe piața din București, proiectele de birouri care vor fi livrate până la finalul anului se întrec în facilitățile acordate viitorilor angajați. Dezvoltatorii se concentrează pe crearea de comunități în proiectele lor de birouri, dar și pe versatilitatea elementelor de design, astfel încât anumite spații deschise pot fi transformate în facilități de petrecere a timpului liber după încheierea programului.

În general, dezvoltatorii mizează pe transformarea spațiilor de lucru tradiționale în locații flexibile, care se integrează mai bine în contextul urban dinamic.

Piața birourilor din București a atins o suprafață de trei milioane de metri pătrați în primul semestru al anului, iar până la finalul lui 2019, stocul va crește cu aproximativ 377.000 de metri pătrați, potrivit datelor firmei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Principalele livrări de proiecte noi de birouri vor fi înregistrate în zona de nord și centru-vest a Capitalei.

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.29, Septembrie 2019

MACHETA - austrotherme

Leave a Reply