Dezvoltarea infrastructurii de transport, accelerare în economia pandemică

Lucrările pentru marile proiecte de infrastructură au continuat în pandemie, iar anul acesta sunt așteptate investiții de aproximativ 1,5 miliarde de euro la nivel național. România are oportunitatea să pornească noi șantiere prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care se va concentra pe sustenabilitate și siguranță în transport.

La începutul anului, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, estima că până la finalul lui 2022 se va circula pe o parte din cei 80 de kilometri de autostradă aflați în lucru. El a explicat că unul sau două loturi de autostradă ar putea fi finalizate în cursul anului.

„Aş vrea să fie două pe drumul expres Craiova – Piteşti, care de asemenea este foarte circulat. Cum m-aş bucura ca, la anul, ARF să înceapă să demareze achiziţia de material rulant. M-aş bucura ca la sfârşitul anului şi din discuţiile pe care le-am avut când am fost la faţa locului la podul de la Brăila – care este impresionant – să putem să-l dăm în circulaţie. De asemenea, la modul în care merg lucrurile pe lotul Sibiu – Boiţa, vorbesc de un constructor care este în faţă cu lucrările, să putem să circulăm şi acolo, deşi termenul este în 2023”, a spus Grindeanu într-un interviu televizat.

42765182 1084964408344232 6119562355023020032 o 1024x539 - Dezvoltarea infrastructurii de transport, accelerare în economia pandemică

Proiect de 1 miliard de euro în apropierea Capitalei

În apropierea Capitalei se lucrează în acest moment la cel mai important proiect de infrastructură, care prevede realizarea noii șosele de centură A0. Drumul va avea legături cu principalele autostrăzi, A1, A3, și Drumul Național 1 (DN1). Construcția se va finaliza gradual, cu primele termene stabilite pentru 2023, dezvoltarea urmând să continue până în 2026. Investiția totală va ajunge la aproximativ 1 miliard de euro, potrivit unei analize realizate de BUCHAREST REAL ESTATE CLUB (BREC).

În apropiere de Cluj-Napoca, un tronson de 30 de kilometri al autostrăzii Brașov – Oradea este în construcție și urmează să fie livrat în 2023. Valoarea proiectului este estimată la peste 282 de milioane de euro. În județul Alba, la sud de Cluj-Napoca, un alt tronson al autostrăzii Sebeș – Turda, cu o lungime de 24,2 kilometri, a fost deschis la finalul anului trecut, în urma unei investiții de 111 milioane de euro.

Good to know

Proiecte de infrastructură în valoare de 1,5 miliarde de euro, în derulare anul acesta

În zona Timișoarei, un nou drum ocolitor în partea de sud a orașului este în construcție și urmează să fie deschis în cursul acestui an, conform estimărilor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Secțiunea de aproape 26 de kilometri este dezvoltată în urma unei investiții de aproximativ 55 de milioane de euro.

Pe harta proiectelor strategice de infrastructură și-a făcut loc și regiunea Moldovei în ultimii ani. Noua autostradă Târgu Neamț – Iași – Ungheni se află în faza de proiectare, iar primele tronsoane sunt prevăzute pentru inaugurare începând cu 2025, potrivit CNAIR. Drumuri expres suplimentare sunt în faza de planificare în regiune și construcția lor ar trebui să înceapă în următorii ani.

constructii santier infrastructura autostrazi muncitori foto FMI Facebook 1024x678 - Dezvoltarea infrastructurii de transport, accelerare în economia pandemică

Proiectul A7 va fi cel mai mare proiect de infrastructură de transport dezvoltat în zona Moldovei până în prezent. Autostrada va lega Buzăul de Siret și va traversa orașele Focșani, Bacău, Pașcani și Suceava.

Un segment de autostradă separat va face legătura între Ploiești și Buzău. Ploiești – Buzău este primul tronson din A7 Ploiești – Pașcani anunțat pentru începerea construcției, după ce recent a fost inaugurată secțiunea de 16 kilometri de autostradă a centurii Bacău.

De asemenea, la Botoșani se află în curs de autorizare a investiției o nouă șosea de centură. Proiectul va fi dezvoltat în urma unei investiții de aproximativ 34,6 milioane de euro; ocolirea va avea o lungime de zece kilometri și va fi cel mai mare proiect de infrastructură dezvoltat în Botoșani de peste trei decenii.

Good to know

Podul Brăila – Tulcea va avea o valoare de peste jumătate de miliard de euro

În Bacău, la mijlocul lunii noiembrie 2021, a fost livrată oficial varianta de ocolire a orașului, în lungime de 30,8 kilometri. Proiectul include șapte poduri, nouă pasaje și un nod rutier și a fost dezvoltat în urma unei investiții de aproximativ 135 de milioane de euro, finanțat din surse europene.

Anul acesta este așteptată și deschiderea podului Brăila – Tulcea, al treilea cel mai lung pod suspendat din Europa și cel mai lung din România. La acest moment, peste jumătate din lucrările la pod au fost finalizate. Valoarea totală a proiectului este estimată la peste jumătate de miliard de euro, iar aproximativ 75% din această sumă vine de la Uniunea Europeană.

Drumul expres Craiova – Pitești este un alt proiect-cheie, care va contribui la dezvoltarea zonei de sud a României. Primele tronsoane, care acoperă 57,5 kilometri, sunt planificate pentru livrare în 2022, pe baza unei investiții de aproximativ 363 de milioane de euro. Un alt tronson cu o lungime totală de 63,5 kilometri va fi finalizat în 2024, în urma unei investiții de 262,6 milioane de euro.

Focus pe transportul rutier și feroviar

Planurile de dezvoltare a infrastructurii au un orizont până în 2030, cu accent pe investițiile în infrastructura rutieră și feroviară.

„Prin PNRR urmează să ne axăm inclusiv pe două paliere de reformă: transport sustenabil, decarbonizare şi siguranţă rutieră; managementul calităţii în domeniu şi îmbunătăţirea capacităţii administrative”, a punctat ministrul transporturilor. Proiectele ar urma să fie parte din Programul Investițional, care va integra și noul cadru financiar multianual 2021 – 2027, de atragere a fondurilor europene.

Programul acoperă nevoile integrale de dezvoltare a infrastructurii de transport din România şi prevede necesitatea realizării a 6.624,1 kilometri de reţea rutieră (autostrăzi, drumuri expres, transregio, variante ocolitoare) din care 2.900,5 kilometri aferenţi reţelei primare şi 3.723,6 kilometri în cazul reţelei secundare.

În ceea ce priveşte reţeaua feroviară, programul vizează realizarea a 3.274,8 kilometri de cale ferată pe reţeaua primară şi a 1.228 de kilometri aferenţi reţelei secundare.

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine Nr.42.

MACHETA - austrotherme