Investiții de zeci de milioane de euro au fost anunțate în ultimele luni de producătorii de materiale de construcții cu capital autohton și străin în noi fabrici. Noile unități vor fi deschise pe o piață locală a construcțiilor în care noile volume de lucrări cresc cu greutate, deși efervescența investițională din segmentul imobiliar ar putea cântări greu în decizia managerilor de a aproba extinderi de fabrici sau ridicarea de noi unități de producție de la zero.
Chiar dacă anunțurile privind investițiile în noi fabrici pentru materiale de construcții au venit constant în ultima jumătate de an, România a rămas printre statele UE cu cele mai slabe rezultate privind lucrările de construcție.
În aprilie 2018, România se număra printre statele unde lucrările de construcţii au scăzut de la o lună la alta cu 1,1%, chiar dacă este vorba de un declin mai mic decât cel de 9,8% înregistrat în luna martie 2018 comparativ cu luna februarie 2018, arată datele Eurostat. Prin comparație, în UE, volumul lucrărilor de construcție a crescut cu 1,2% în aprilie față de luna precedentă.
Institutul Național de Statistică (INS) arată că în primele luni din 2018 versus perioada similară din 2017, pe obiecte de construcţii, clădirile rezidenţiale au scăzut cu 24,7%. Creşteri au fost la clădirile nerezidenţiale şi la construcţiile inginereşti, cu 6,9%, respectiv cu 6,8%.
Producătorii pregătesc terenul pentru viitoare creșteri
Valul de investiții în fabrici pentru materiale de construcții a pornit la finalul anului trecut, când danezii de la Rockwool au anunțat că vor investi 50 de milioane de euro într-o fabrică, lângă Ploiești. Compania, care este cel mai mare producător de vată minerală bazaltică din lume, va livra inițial pe piața locală, dar pe termen mediu va începe exportul producției pe alte piețe din regiune.
Tot în zona Ploiești, francezii de la Saint-Gobain vor moderniza fabrica de vată minerală bazaltică. Firma vizează creșterea capacității de producție la 30.000 de tone anul viitor.
Good to know
1 miliard de euro reprezintă piața locală a investițiilor în imobiliare
În Câmpia Turzii, județul Cluj, compania Terran a inaugurat o fabrică de țigle din beton, în urma unei investiții de circa cinci milioane de euro. Fabrica din Câmpia Turzii este a patra unitate de producție deținută de Terran, alături de cele din Ungaria și Slovacia. Producția anuală la fabrica din România se va ridica la zece milioane de țigle, în timp ce vânzările totale ale grupului ajung la peste 55 de milioane de bucăți. „Anul viitor continuăm investițiile pentru a extinde capacitatea de producție, pentru două game în plus”, spunea Gódi Attila, directorul general al Terran, la inaugurarea fabricii.
În sudul țării, producătorul român de materiale de construcții AdePlast va investi 22 de milioane de euro în două fabrici, la Craiova. Pe platforma industrială vor activa fabrica de polistiren, programată să înceapă producția în luna iulie, și unitatea de mortare uscate, care va fi funcțională din luna august. „Valoarea totală a investiției este de 22 de milioane de euro, din care 20 de milioane de euro reprezintă investițiile în cele mai noi tehnologii la nivel mondial, iar două milioane de euro reprezintă valoarea flotei auto și a echipamentelor logistice. Investiția presupune doar construcția fabricii de polistiren și a celei de mortare uscate, însă, pe viitor, avem în vedere și alte dezvoltări industriale pe platforma de la Ișalnița”, a declarat Daniel Stăncescu, CEO-ul AdePlast. Grupul controlat de antreprenorul Marcel Bărbuț are deja trei platforme industriale, situate în Oradea, Ploieşti şi Roman.
Și Capitala atrage investiții în zona de producție. Policolor, jucător-cheie pe piața de lacuri și vopsele, a anunțat că începe construcția unei noi fabrici, pe un teren de 2,5 hectare. În noua unitate vor fi produse vopsele, tencuieli, emailuri, lacuri, precum și produse conexe acestora. Valoarea investiției se ridică la 5,4 milioane de euro, iar compania vrea să înceapă producția în noua fabrică în primăvara anului viitor. Pe platformă va exista și un depozit nou, desfășurat pe o suprafață de 5.000 de metri pătrați. Din grupul Policolor mai fac parte producătorul de rășini Orgachim Resins și producătorul de anhidride Ruse Chemicals. „Noua fabrică Policolor vine ca un pas firesc în această linie: va crea un spațiu mai generos pentru dezvoltare și inovație prin crearea unor noi laboratoare de cercetare și ne va ajuta la diversificarea portofoliului de produse și branduri”, a precizat David Jordan, CEO-ul Policolor-Orgachim.
Importanța producției locale
Pe o piață locală a investițiilor în imobiliare care se apropie de un miliard de euro, dezvoltatorii caută variante pentru materiale de construcții care să-i ajute să livreze la timp proiectele pe fondul cererii ridicate. „Disponibilitatea diverselor materiale de construcții îi determină pe investitori să își schimbe uneori proiectele în dorința de a avea capacitatea de a răspunde rapid cererii. Spre exemplu, majoritatea marilor dezvoltatori iau în considerare din ce în ce mai puțin utilizarea metalului în construcția structurii din cauza volatilității atât a prețului, cât și a disponibilității acestui gen de structuri. De asemenea, utilizarea panourilor sandwich folosite la închiderile clădirilor industriale este condiționată de disponibilitatea la producători. Și suntem siguri că se întâmplă la fel cu multe alte materiale folosite în construcții, tocmai datorită dimensiunii proiectelor industriale, având clădiri care ajung la suprafețe acoperite de peste 100.000 de metri pătrați”, a explicat, pentru Real Estate Magazine, Costin Bănică, head of industrial agency la firma de consultanță imobiliară JLL.
Totodată, Lori Collin, directorul Lion’s Head Investments România, investitor în zona de birouri, spune că este important că materialele de construcții sunt produse în România, fiind în continuare nevoie de investiții pentru anumite categorii de produse.
„Este păcat că importăm sticlă din Ungaria sau Spania, când și noi producem sticlă. La fel și în cazul forței de muncă din domeniul construcțiilor, atrasă din zone atât de exotice și îndepărtate, când avem o forță de muncă bine pregătită și calificată în România. Ar trebui să ne facem o reclamă foarte bună peste tot în lume”, a declarat Collin pentru Real Estate Magazine.
Din perspectiva sa, România ar trebui să aibă o strategie pentru ca viitoarele clădiri să fie construite cu materiale produse exclusiv pe piața locală.
Articol publicat în ediţia tipărită a Real Estate Magazine din August 2018.