Pe platforma Termene.ro, numărul companiilor verificate lunar a crescut de patru ori în 2020, anul pandemiei. O platformă gândită inițial ca un instrument de monitorizare pentru dosarele din instanță a ajuns să aibă în 2021 peste 80.000 de clienți și o creștere impresionantă a cifrei de afaceri de la an la an: 0, 60.000 de euro, 220.000 de euro, 440.000 de euro, 680.000 de euro, iar în 2020 a depășit un milion de euro în vânzări și încasări.
Am stat de vorbă cu Adrian Dragomir, business innovation consultant, co-founder Termene.ro, despre ce reprezintă această platformă pentru piața de business din România și cum s-a simțit anul 2020 din perspectiva solicitărilor de verificare a companiilor din platforma Termene.ro.
Cum a luat naștere Termene.ro și care au fost principalele provocări de la lansare și până în prezent?
Platforma a fost inițial gândită ca un instrument de monitorizare pentru dosarele din instanță, iar clienții pe care îi targetam erau avocații, în special avocații care aveau un număr mare de dosare.
Cea mai mare provocare cu care ne-am confruntat a fost așteptarea noastră nerealistă de la începutul platformei, cum că vom avea foarte mulți clienți într-un timp foarte scurt. A fost un șoc pentru noi când, după primele șase luni de zile de oferire gratuită a serviciilor, dintre cei 3.000 de utilizatori au ales să plătească un abonament de zece euro pe lună doar șase. Un semnal foarte mare de alarmă că trebuie să schimbăm ceva, în primul rând în modul nostru de gândire, dar mai ales în modelul de business. De fapt, pe vremea aceea nu înțelegeam foarte bine ce este acela un model de business.
Ulterior am făcut mutarea către zona de business intelligence – agregarea informațiilor despre companiile din România. Am dezvoltat o serie întreagă de instrumente în platformă care să ajute companiile să își verifice partenerii. Provocarea cea mai mare a venit după ce am terminat această dezvoltare, când ne-am dat seama că nu încasăm suficient de mulți bani și suntem în risc de a închide compania. Am reușit să obținem o finanțare bancară și, cu ajutorul acelor bani, am dezvoltat departamentul de vânzări și de marketing.
Care este numărul actual de clienți/firme?
Astăzi avem peste 80.000 de companii care folosesc platforma, 2.000 de clienți activi cu abonamente recurente.
Ce vor să știe, în general, firmele despre alte firme?
Acționarii, administratorii, istoricul acestora, dacă sunt incidente bancare, dosarele în instanță, dacă există pe rol dosare de evaziune sau dacă respectiva companie are probleme cu foștii salariați. De asemenea, vor să vadă dacă sunt ipoteci sau înscrisuri în arhiva electronică a garanțiilor mobiliare, statutul fiscal, dacă sunt plătitoare/neplătitoare de TVA. Dar mai ales vor să știe din timp atunci când apar modificări în toate aceste surse de date cu privire la partenerii lor.
Pot fi verificate și companii cu activitate în străinătate?
Da, suntem integrați în momentul de față cu mai mulți furnizori de business intelligence worldwide și se pot face interogări despre companiile din străinătate în mai multe variante, prima și cea mai ușoară fiind cea online cu rapoarte instant. Avem însă și servicii de deep forensic, ceea ce înseamnă inclusiv că cineva se va duce la fața locului și va face poze în țara respectivă, la sediul respectiv al companiei – un raport mult mai amplu, care durează mai multe zile.
Ați sesizat modificări majore ale solicitărilor, adaptate perioadei de pandemie?
Începutul pandemiei ne-a afectat și pe noi, la fel cum a afectat pe toată lumea, dar ulterior, companiile au devenit conștiente de faptul că trebuie să își verifice partenerii pentru că ne aflăm într-o perioadă de nesiguranță. Chiar dacă avem parteneri cu care colaborăm de foarte mulți ani de zile și pe care îi considerăm siguri și stabili pe piață, astăzi există riscul ca aceștia să întâmpine probleme care ne vor afecta ulterior și pe noi.
Modificarea majoră pe care am observat-o se referă la faptul că în ianuarie 2020 aveam undeva la 30.000 de companii verificate în platformă, iar în lunile septembrie, octombrie, noiembrie am avut peste 100.000 de verificări în fiecare lună, culminând cu luna decembrie, când am avut 136.000 de verificări, deci a crescut de patru ori numărul companiilor verificate lunar.
Care sunt produsele/serviciile cele mai solicitate de către clienți în prezent?
Verificările și monitorizările de firme.
BizZilla: o interfață peste întreaga bază de date Termene.ro, cu peste 50 de filtre. Lucrăm continuu la îmbunătățirea acestor criterii și adăugarea altora noi, care să permită utilizatorilor să facă analize și studii de piață în câteva secunde.
Modulul RedBill, cu cele două componente ale sale: raportarea clienților care nu și-au plătit facturile, dar și trimiterea acestor facturi în colectare, cu două click-uri, către KRUK România.
Ce perspective aveți pentru 2021?
Anul trecut am depășit un milion de euro facturați și încasați, iar anul acesta avem trei scenarii de lucru, cel mai conservator – creștere până la 1,3 milioane de euro, iar cel mai optimist – până la 1,8 milioane de euro.
Anul acesta continuăm implementarea unui proiect european cu o investiție de peste 4,5 milioane de euro, dintre care un milion investiți într-un data center ultramodern, care să ne permită să prelucrăm baza de date foarte mare pe care o avem. Odată finalizat acest modul de machine learning, vom putea estima cu o precizie foarte mare riscul de intrare în insolvență al companiilor din România și nu numai.
Material publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.36