În 2024, stocul de spații de retail modern va depăși 4,5 milioane de metri pătrați, stabilind un nou record pentru România. Mai mult de 185.000 de metri pătrați sunt preconizați a se adăuga stocului existent pe parcursul anului curent dacă luăm în considerare doar proiectele aflate deja în construcție.
Formatului specializat (parc de retail) este cel preferat de dezvoltatori, lucru care se observă cu ușurință atât în viitoarele dezvoltări, reprezentând 95% din totalul formatelor planificate, cât și la nivelul proiectelor aflate deja în construcție la nivel național, în care este formatul predominant ce urmează a fi livrat. Pitești este orașul care va beneficia de cel mai mare proiect aflat în construcție și care este programat să fie lansat pe piață în această lună, respectiv Argeș Mall, un concept de 52.100 mp GLA (gross leasable area) dezvoltat de Prime Kapital.
Potrivit raportului special Romania Retail Destinations 2024, lansat de CBRE România, principalele orașe din țară analizate de compania lider al pieței de consultanță imobiliară vor atrage în perioada următoare aproximativ 185.000 mp în diferite stadii de construcție. Cele mai mari ponderi ale livrărilor sunt concentrate în București sau în proximitatea acestuia, urmat de Iași, Cluj, Brașov și Timișoara.
România își susține poziția de piață atractivă pentru retailerii internaționali dispunând de avantaje relevante pentru aceștia, cum ar fi: o putere de cumpărare în creștere, un ritm susținut de consum în sectorul de retail, un apetit constant pentru branduri noi, forță de muncă educată și o rată de neocupare a spatiilor existente foarte scăzută (sub 3% în medie). Dacă analizăm mai îndeaproape capitala, unde se află aproape o treime din stocul modern de retail, locuitorii Bucureștiului dispun de o putere de cumpărare semnificativă, care a depășit-o pe cea a orasului Budapesta – cea mai apropiată capitală din Europa Centrală și de Est din acest punct de vedere. De asemenea, orașe importante precum Cluj-Napoca și Timișoara sunt la rândul lor foarte aproape de nivelul capitalei. În ceea ce privește ratele de neocupare, Bucureștiul rămâne la un nivel foarte scăzut, cu o rată de neocupare generală sub1,0%.
“Faptul că stocul de spații comerciale moderne va depăși un nou plafon perceptual poate părea impresionant, și totuși acesta nu este suficient. Mulți retaileri internaționali sunt foarte interesați să intre pe piața românească, iar cererea de suprafețe mari a crescut. 2024 se conturează deja ca un un nou an dinamic din punct de vedere comercial, având în vedere brandurile care au deschis sau și-au anunțat intenția de a deschide locații în România,” explică Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers at CBRE.
Comerțului online înregistrează la rândul său o creștere anuală constantă, volumul prognozat pentru 2023 fiind de 7,0 miliarde de euro – ceea ce înseamnă o majorare de 11% de la an la an. În ciuda acestui aspect, segmental ecommerce se confruntă cu propriile provocări datorate faptului ca unul dintre criteriile importante care îi ghidează pe cumpărătorii afectați de fluctuațiile de preț este prudența.
În ceea ce privește stocul total de retail existent, Bucureștiul se află pe primul loc, cu 1,25 milioane de mp, urmat de Timișoara (218.800 mp), Constanța (183.600 mp), Brașov (181.000 mp) și Craiova (175.000 mp). Deși puterea de cumpărare a clujenilor se situează pe locul 3, după București și Timișoara, municipiul a ieșit în afara top 5 orașe în ceea ce privește stocul modern de retail în condițiile în care nu a mai înregistrat livrări din 2022, când dispunea de aceeași suprafață toatală de 157.600 mp.