Dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe a deschis, la începutul acestui an, primul centru cu spații de birouri private în București, pe fondul cererii tot mai mari pentru spații de lucru flexibile. Yitzhak Hagag, cofondator și acționar Hagag Development Europe, a vorbit în interviul acordat Real Estate Magazine despre investiția în prima locație H Private Arghezi și perspectivele pieței locale de birouri.
Cum ați decis lansarea H Private pe piața imobiliară din București și cum se înscrie conceptul în evoluțiile privind utilizarea spațiilor de lucru?
În ultimii doi ani am asistat la o schimbare de paradigmă în cultura corporativă în ceea ce privește modul în care organizațiile mari, dar și afacerile mici și mijlocii percep spațiile de lucru. Constrângerile financiare, lipsa de predictibilitate, nevoia crescută de flexibilitate și sistemul de lucru hibrid și-au lăsat amprenta asupra pieței spațiilor de birouri din întreaga lume. Chiar și așa, oamenii și-au manifestat dorința de a se întoarce fizic la birou, de a interacționa cu colegii, colaboratorii sau clienții și de a-și relua activitățile sociale. Modelul hibrid de muncă, criza sanitară generată de pandemia de COVID-19, presiunile economice, toate acestea au contribuit la intensificarea cererii pentru spații de birouri de mici dimensiuni și au generat o nevoie mai pregnantă de flexibilitate, cu precădere în ceea ce privește durata contractuală, serviciile și facilitățile pe care proiectele de birouri le oferă. Iar pentru că încă de la începutul acestui an am observat un volum în creștere al cererii pentru acest tip de spații și, mai ales, pentru spații compartimentate pe format individual, am decis să răspundem rapid nevoilor pieței, ba mai mult, să venim cu ceva în plus față de un simplu spațiu de lucru: să oferim servicii calitative, atât de necesare mediului de business, și să facilităm chiriașilor accesul către o comunitate profesională globală. Așadar, H Private – care este, practic, o subdivizie a diviziei noastre de birouri – a luat naștere pe baza cererii și se conturează ca un răspuns firesc la întrebarea: „Cum va arăta spațiul de lucru al viitorului?”.
În ce mod ați determinat cererea pentru birouri private și ce tipuri de clienți vizați pe noua nișă H Private?
Primele semnale le-am primit chiar din piață, de la clienți care și-au manifestat interesul pentru clădirile noastre de birouri – H Victoriei 109, H Tudor Arghezi 21 și H Vasile Lascăr 5-7. Am avut foarte multe solicitări, pe parcursul anului, pentru spații de 20, 30 sau 100 de metri pătrați. Așa că am decis să rămânem conectați la subiect și aproape de nevoile pieței și au urmat câteva luni de research intens exclusiv pe această nișă, unde am identificat un potențial real de creștere pe termen lung. Dacă ne uităm la nivel internațional, vom observa că, în ultima perioadă, centrele de afaceri și, implicit, birourile private au devenit cel mai solicitat tip de spațiu de lucru flexibil. În România, segmentul de „private offices” este unul destul de puțin exploatat și ne bucurăm să fim prezenți și pe această nișă încă din etapele incipiente. Este important pentru noi ca reprezentanții mediului de afaceri să știe că în portofoliul Hagag pot găsi nu doar proiecte de birouri convenționale, ci și spații de birouri deservite, moderne, cu servicii premium și în locații privilegiate.
Din punct de vedere al tipologiei de client, ne adresăm organizațiilor și antreprenorilor deopotrivă, profesioniștilor care pun preț pe flexibilitate, rapiditate și eficiență, precum și companiilor care preferă să lucreze într-o atmosferă elegantă și liniștită, dar apreciază, în egală măsură, să nu fie nevoiți să se preocupe de amenajarea biroului, de recrutarea personalului administrativ sau de căutarea de furnizori diverși. H Private Arghezi a fost conceput să răspundă perfect atât la creșterea dinamică a echipei care nu poate fi planificată în avans, cât și la nevoile de creștere și dezvoltare ale afacerii per se.
Hagag Development Europe a deschis primul centru de business „full service”, H Private Arghezi, la începutul acestui an. Ce investiții realizați în noul proiect?
Într-adevăr, am inaugurat prima locație – H Private Arghezi, la începutul anului, după o investiție consolidată de aproximativ 1,5 milioane de euro. Centrul are o suprafață de 1.500 de metri pătrați și ocupă primele două niveluri ale clădirii H Tudor Arghezi 21. Chiriașii vor găsi aici birouri individuale, moderne, complet mobilate și cu diferite configurații, săli de conferință echipate cu tehnologie de ultimă generație, un lounge elegant, ideal pentru cei care doresc să-și impresioneze partenerii de afaceri, chicinete confortabile și complet utilate, un front desk dedicat, un community manager, servicii de business concierge, dar și o atmosferă relaxantă pe care ne-am propus să o creăm prin intermediul unei componente artistice, toate înglobate într-un singur cost lunar fix, de sine stătător.
Cum ați gândit experiența de utilizare a H Private și ce rol vor juca mobilierul și designul interior în acest mix?
Conceptul de design interior a luat naștere din dorința de a crea un spațiu de lucru modern cu încăperi cât mai confortabile și, în același timp, un spațiu cu dotări multiple. Nucleul este reprezentat de zona de lounge, care este, de altfel, și prima încăpere pe care chiriașul o accesează și care îi oferă perspectivele unui spațiu deschis, fiind echipată cu mobilier comod și elegant și soluții acustice atent amplasate, astfel încât să poată avea o întâlnire one-to-one sau o discuție de afaceri într-un cadru mai restrâns, în afara biroului închiriat. Culorile alese aparțin unei game mai reci, specifice mediului de business, în nuanțe neutre de gri și bej, alături de tonuri de albastru și bleumarin, cu accente aurii sau cromate. Am ales o combinație de stil industrial cu o notă de glamour, mobilier cu finisaj textil de tip velur și măsuțe de cafea cu blat ceramic sau metalic. Compartimentarea birourilor este realizată cu sticlă fonoizolantă pe zonele centrale și permite pătrunderea luminii naturale în toate spațiile de pe nivel. Mesele de lucru și comodele sunt realizate la comandă, iar în materie de corpuri de iluminat am folosit modele cu format liniar sau track light, tot în stil industrial, cu scopul de a evidenția tavanul aparent. Am creat astfel un spațiu de lucru contemporan, elegant și funcțional.
Cum se derulează procesul de închiriere pentru birourile private? Cum diferă față de tranzacțiile de închiriere a proiectelor convenționale de birouri?
Diferă, în primul rând, prin simplitate. Și prin accesibilitate. Dacă leasingul convențional este condiționat, de regulă, de suprafețe minime și de o anumită durată a contractului, închirierea unui birou privat se întâmplă aproape instant, în condiții foarte flexibile: transmiți cererea, primești oferta, ai semnat contractul și ai acces imediat la spațiul închiriat. Mai mult decât atât, atunci când vorbim despre birouri „all inclusive” și, cu precădere, despre H Private, este important de menționat că, spre deosebire de leasingul corporate, aici nu există taxă de servicii („service charge”), cheltuieli administrative extra și nici costuri pentru utilități. Chiriașul primește un birou mobilat – „la cheie”, să zicem – și plătește o chirie de tip „all inclusive” care include de la spațiul propriu-zis, la dreptul de a utiliza spațiile comune și până la servicii de curățenie, internet, recepție, servicii de primire și trimitere corespondență, servicii de concierge gândite exclusiv pentru mediul de afaceri, community manager, utilități, apă, ceai și cafea la discreție sau chiar găzduirea sediului social al companiei la adresa centrului. Referitor la sălile de ședință, acestea sunt un produs de sine stătător și pot fi închiriate per oră de către absolut toți cei interesați, 24 de ore, șapte zile pe săptămână, fie că sunt sau nu chiriași activi ai H Private Arghezi.
Cum percepeți viitorul spațiilor de lucru în cadrul Hagag Development Europe? Sunt companiile pregătite pentru tranziția la sistemul de lucru hibrid?
Ca politică de business, obișnuim să investim în proiecte premium, unde cererea este puternică. În ceea ce privește segmentul de birouri și, mai ales, cel de birouri private, avem motive să credem că, pe termen lung, cererea va reintra pe o traiectorie pozitivă, solidă. Chiar dacă numărul companiilor care adoptă munca în sistem hibrid va începe să crească ușor pe termen scurt, în special în această perioadă dominată de tensiuni economice, nu toți angajații își doresc să lucreze de acasă și nu toate companiile pot adopta cu succes acest format. Noi, oamenii, suntem ființe sociale. Mulți dintre noi căutăm oportunitățile de învățare și interacțiunea socială de la locul de muncă. Iar un atribut unic și pozitiv al lucrului dintr-un birou este atmosfera și beneficiul de a fi în contact permanent cu ceilalți. Echipele comunică față în față instantaneu, fac brainstorminguri unde ideile curg și se leagă în mod organic, iar aceste lucruri duc la sincronizare și, în ansamblu, la fluidizarea operațiunilor. Totodată, munca hibridă presupune multiple variații în programul angajaților, iar saltul constant între rutina de lucru de acasă și cea de la birou poate afecta echipa pe termen lung și poate conduce la dezechilibre între viața personală și cea profesională. De asemenea, lucrul de la distanță implică și o vulnerabilitate crescută în fața atacurilor cibernetice. Și poate că, da, unele organizații iau măsuri și se pregătesc pentru această tranziție – evident, acolo unde natura activității le permite, dar asta nu înseamnă că, pe termen lung, munca în sistem hibrid este cea mai bună soluție. Flexibilitatea, însă, da. Pentru că este, fără îndoială, unul dintre elementele-cheie care influențează spațiul de lucru al viitorului. Și pentru că, odată cu apariția și expansiunea sistemului de muncă hibrid, caracteristicile esențiale ale spațiilor de lucru s-au orientat către flexibilitate. Deși la fel de mult preț se pune în continuare și pe beneficii. Însă asta nu înseamnă că birourile convenționale vor dispărea, ci doar că se vor transforma astfel încât să răspundă mai bine nevoilor pieței. Și cred că la mare căutare vor fi, în perioada următoare, centrele de afaceri care dispun de birouri private, servicii de top, chirii pe termen scurt și mediu, atmosferă autentică, design modern și acces facil la locațiile de interes, la furnizori de servicii și la comunitățile de business.
Ce rol are biroul în strategia de creștere a companiilor din România?
Unul vital. Să pui bazele unui business și să îl și dezvolți cu succes presupune ca echipa ta să interacționeze în mod direct și să lucreze în armonie. Iar această echipă despre care vorbim, deși derulează activități diferite, are competențe și păreri distincte, are, totuși, un numitor comun: biroul. Pentru companiile de succes, biroul este locul unde ideile și discuțiile converg și unde sunt apoi aliniate cu obiectivele de dezvoltare ale afacerii. Astfel că fiecare companie are nevoie de un birou. De un „centru de comandă”. Și este de datoria noastră, ca dezvoltatori și manageri de proiecte office, să venim în întâmpinarea chiriașilor cu produse, servicii și soluții care să răspundă întocmai nevoilor de creștere pe care le au. Așadar, pentru companiile care reclamă spații mai generoase, pe termen lung, clienții pot accesa acum H Tudor Arghezi 21, iar pentru cele care au nevoie de flexibilitate maximă și de spații mai mici, deschidem în curând H Private Arghezi.
Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.48.