Sînziana Pardhan, P3: „Suntem încrezători în perspectivele de dezvoltare pe termen lung ale pieței din România”

Piața spațiilor industriale și de logistică a avut o evoluție favorabilă în 2020, în ciuda crizei sanitare, iar potențialul de dezvoltare pe termen lung al României este semnificativ, declară Sînziana Pardhan, managing director România, P3 Logistic Parks. Compania deține în apropiere de București un parc logistic cu suprafață totală de 380.000 de metri pătrați, în care mai mult de jumătate din spații sunt ocupate de jucători din segmentul de retail FMCG și e-commerce, industrii care au înregistrat afaceri în creștere anul acesta.

Cum au evoluat operațiunile P3 în România în 2020, din perspectiva activității de dezvoltare și închiriere de spații industriale și de logistică?
Remarcabil, aș spune! Am început anul într-o notă favorabilă, cu un volum semnificativ de solicitări pentru spații de depozitare, dar și cu multe alte proiecte care vizează dezvoltarea și implementarea unor facilități exclusive dedicate comunității P3 Bucharest A1 – și mă refer aici la proiectul de spații de cazare, la cantina restaurant pe care am și inaugurat-o în luna noiembrie și la accesul în parc via tren care favorizează, totodată, recrutarea de forță de muncă din localitățile adiacente. Cu siguranță că nimeni nu a anticipat ce avea să urmeze în luna martie, însă pentru noi, debutul pandemiei și perioada de lockdown imediat următoare au presupus un nivel intens de activitate în cadrul parcului, iar asta datorită faptului că mai mult de jumătate din cei 380.000 de metri pătrați disponibili în parc sunt ocupați de chiriași cu activități în retailul FMCG sau pe segmentul de e-commerce. Deși în intervalul martie-iunie ne-am canalizat eforturile, în principal, către aria operațională, colegii noștri au fost în permanență conectați la cererea din piață. În ceea ce privește activitatea de leasing, cifrele arată foarte bine și se pliază perfect pe planurile și estimările de la începutul anului.

Sinziana Pardhan Managing Director P3 Romania copy 1 - Sînziana Pardhan, P3: „Suntem încrezători în perspectivele de dezvoltare pe termen lung ale pieței din România”

Care a fost cea mai mare provocare pentru segmentul industrial și de logistică în 2020?
Cea mai mare provocare a apărut odată cu începutul perioadei de lockdown și continuă să producă efecte chiar și acum, zece luni mai târziu. Mă refer aici la lipsa predictibilității asupra volumelor și la climatul economic dominat de incertitudine. Clienții s-au regăsit în situații în care au fost nevoiți să creioneze multiple scenarii de lucru prin care să securizeze continuitatea operațiunilor într-un cadru sigur, să facă față întreruperilor din lanțurile lor de aprovizionare și să își reajusteze planurile și strategiile de business. Segmentul industrial-logistic a evoluat favorabil în 2020, în ciuda condițiilor dificile, iar rata spațiilor de depozitare vacante a scăzut în decursul trimestrului III, atât la nivelul Capitalei, cât și la nivel național.

Ce planuri de dezvoltare aveți pentru 2021?
La momentul actual, ne concentrăm atenția pe finalizarea lucrărilor de construcție a hostelului din cadrul parcului și pe îmbunătățirea și extinderea serviciilor disponibile. Suntem încrezători în perspectivele de dezvoltare pe termen lung ale pieței din România și optimiști cu privire la consolidarea portofoliului nostru de active, însă pe termen scurt rămânem prudenți și privim cu precauție către perioada imediat următoare.

Ce tendințe observați la nivelul structurii cererii pentru spații industriale și de logistică? Ce tipuri de companii au nevoie în continuare de spații pentru extinderea afacerilor?
Anul acesta am remarcat, în rândul clienților, o nevoie sporită pentru flexibilitate. Incertitudinile din zona economică au impactat nu doar structura cererii, ci și nevoia de spațiu și perioada de închiriere. Companiile mici au amânat sau chiar anulat, temporar, decizia de a-și extinde sau reloca operațiunile, iar companiile mari, în speță cele puternic reprezentate pe segmentul alimentar, cel de produse DIY sau produse de îngrijire, din retailul tradițional sau online, și în special operatorii din e-commerce și-au continuat și, în unele cazuri, chiar crescut planurile de extindere, bineînțeles cu întârzierile inerente datorate crizei de sănătate.

P3 B 11 a 004 copy - Sînziana Pardhan, P3: „Suntem încrezători în perspectivele de dezvoltare pe termen lung ale pieței din România”

Cum se plasează piața spațiilor industriale și de logistică din România în comparație cu alte țări din Europa Centrală și de Est?
Câștigăm teren, dar, realist vorbind, suntem cu mult în urma altor țări din regiune. În comparație cu Republica Cehă, unde spațiile industriale și logistice au un stoc de aproximativ 9 milioane de metri pătrați, sau Polonia, unde discutăm despre 19 milioane de metri pătrați, România a ajuns anul acesta aproape de limita pragului de aproximativ 5 milioane de metri pătrați, conform datelor publicate de marile agenții. Piața locală a întregistrat o evoluție pozitivă în ultimii ani, însă pentru a continua creșterea și a mai estompa din ecartul existent la nivel regional trebuie să atragem mai mulți clienți axați pe logistica regională, nu doar pe cea națională, precum și noi facilități de producție – un aspect strâns legat de dezvoltarea infrastructurii rutiere.

Cum abordați inovația tehnologică la P3 și cum implementați soluțiile în cadrul parcului logistic din România?
Inovația tehnologică este una dintre ariile de focus pentru P3. Cu ajutorul specialiștilor noștri în construcții, încercăm să integrăm în noile depozite pe care le dezvoltăm tehnologii care aduc plusvaloare atât clienților, cât și mediului înconjurător prin eficiența energetică și operațională a depozitelor. Suntem alături de chiriașii noștri care doresc să crească nivelul de automatizare și robotizare al operațiunilor lor, oferindu-le tot sprijinul necesar pentru implementarea acestor soluții în cadrul depozitelor noastre.

P3 WH 08 a 012 1 copy - Sînziana Pardhan, P3: „Suntem încrezători în perspectivele de dezvoltare pe termen lung ale pieței din România”

Cum poate România să atragă investiții noi în sectorul industrial și de logistică?
Interesul investitorilor pentru segmentul de spații logistice și industriale a crescut semnificativ în ultima perioadă, fiind impulsionat de stabilitatea și perspectivele pozitive pe care acest segment le-a demonstrat încă de la începutul pandemiei. Și în România, interesul investitorilor, existenți sau noi, este la cote ridicate și ne așteptăm să vedem noi tranzacții și probabil noi intrări pe segmentul nostru în următoarea perioadă.

MACHETA - austrotherme

Leave a Reply