Piața spațiilor industriale și de logistică se apropie de borna de patru milioane de metri pătrați la nivel național, însă majoritatea proiectelor sunt concentrate în orașe din sudul, centrul și vestul României.
Regiunea Moldovei a atras doar 2% din suprafața totală operațională în acest segment, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară CBRE România. Jucătorii din piață spun că zona de est a României ar putea reprezenta un nou motor pentru atragerea de investiții, însă principala provocare rămâne infrastructura de transport nedezvoltată.
„Valul cel mai recent îl reprezintă orașele Cluj-Napoca și Sibiu, cu potențial industrial și logistic interesant, iar în viitor ne așteptăm ca orașele Constanța și Iași să urmeze acest trend”, a declarat, pentru Real Estate Magazine, Rodica Târcavu, partener, industrial agency, la firma de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Ea a amintit faptul că o activitate intensă de dezvoltare pe segmentul industrial a fost înregistrată în Timișoara, Ploiești, Arad, Oradea și Pitești. O altă piață importantă la nivel național este Bucureștiul, unde cel mai mare procent de spații este folosit pentru depozitarea mărfurilor.
La nivelul pieței, în primele trei luni din 2019 au fost construiți 109.000 de metri pătrați de spații industriale și logistice, iar livrările planificate până la finalul anului totalizează 620.000 de metri pătrați, conform datelor CBRE România. Astfel, anul acesta ar urma să fie depășit pragul de patru milioane de metri pătrați pentru stocul de spații industriale și logistice.
Din actualul stoc de 3,85 milioane de metri pătrați, 44% se află în apropierea Bucureștiului, 24% în partea de vest și nord-vest a țării, 16% în sud și 14% în zona centrală a țării.
Iași și Constanța, pe lista orașelor cu potențial
Potențial industrial există în Iași și la nivel regional, înregistrându-se un număr crescut de cereri pentru această locație, spune Daniel Cautiș, managing partner la Dunwell, agenția de brokeraj specializată în segmentul industrial. Recent, compania germană Mennekes a decis să investească zece milioane de euro la Iași, într-o fabrică destinată cablurilor de încărcare pentru mașinile electrice.
„Acest pas este un semnal clar în ceea ce privește potențialul din Iași și al regiunii. Vorbim despre o resursă bogată de personal bine pregătit și școlit, o bază importantă de studenți la facultăți cu profil tehnic – în schimb, lipsa infrastructurii își spune cuvântul. În cazul în care produsul care urmează a fi livrat în vestul Europei nu trebuie să ajungă cu rapiditate la destinație sau nu prezintă un risc urmând să fie transportat prin zone muntoase, atunci Iașiul poate fi destinația ideală de investiții”, a precizat Cautiș pentru Real Estate Magazine.
Și Bacăul este perceput ca un hub logistic al Moldovei, existând deja o conexiune rutieră bună cu municipiul Iași. Cautiș sugerează că această zonă se va dezvolta „exponențial” în anii următori, fiind anunțate deja proiecte noi de investiții.
La începutul lunii mai, retailerul german Lidl a deschis primul său centru logistic din estul României lângă orașul Roman. Unul dintre argumentele investiției l-a reprezentat proximitatea față de drumul european E85, care permite optimizarea traseelor vehiculelor.
Înspre sud, Constanța va continua să se dezvolte pe segmentul industrial și de logistică datorită infrastructurii rutiere și portuare.
La Brăila, un investitor chinez a deschis o fabrică pentru producția de sisteme de iluminat. Liting Universal Group a investit 17 milioane de euro în fabrică și are în plan investiții de încă 15 milioane de euro în aceeași locație, în următorii cinci ani. Compania chineză vrea să transforme Brăila într-un hub de producție de unde produsele să fie trimise către consumatori din întreaga Uniune Europeană.
Cautiș notează faptul că, în zona de sud, Craiova se află din nou în topul preferințelor și cerințelor potențialilor investitori. Orașul are tradiție în zona de producție și găzduiește deja uzinele producătorului de automobile Ford. Între timp, autoritățile încearcă să demareze lucrările de construcție a drumului expres Craiova – Pitești, unind astfel orașele unde se află cei doi producători de automobile activi în România.
Bucureștiul, lider incontestabil al spațiilor industriale în regiunea de sud
Zona extinsă a Bucureștiului va capta cea mai mare parte din investițiile noi în spații industriale și logistice în acest an, conform datelor din piață. Astfel, din livrările totale la nivel național, care vor depăși 600.000 de metri pătrați, Bucureștiul va reprezenta peste 70% din suprafață.
„Din analizele noastre, în următoarea perioadă va crește numărul dezvoltărilor speculative și semi-speculative, iar la nivelul Capitalei se conturează apariția de noi poli, în afară de zona de vest. Astfel, în plus față de transformarea Ștefăneștiului, în partea de nord, în cel de-al doilea pol logistic din vecinătatea Bucureștiului, ne așteptăm și la definirea zonei de est, în apropierea autostrăzii A2, ca cel de-al treilea punct fierbinte pentru dezvoltatori”, a comentat Andrei Jerca, account director, industrial services, în cadrul CBRE România, potrivit unui comunicat.
Una dintre cele mai recente investiții anunțate lângă București aparține dezvoltatorului Globalworth, cel mai mare proprietar de birouri din România. Compania va dezvolta segmentul de spații logistice printr-o investiție de 35,5 milioane de euro într-un proiect în Chitila. Dezvoltarea va fi realizată în parteneriat cu Global Vision. Între timp, Globalworth a finalizat lucrările de extindere la proiectul său logistic din Timișoara.
„Continuăm să observăm cererea puternică din sectorul industrial și logistic”, a declarat Dimitris Raptis, deputy CEO și CIO al Globalworth. Suprafața noului parc logistic de lângă București se va ridica la 77.000 de metri pătrați.
Tot în zona Chitila – Buftea, dezvoltatorul Element Industrial va livra în această toamnă prima fază dintr-un nou proiect de logistică în care investiția totală ajunge la 25 de milioane de euro.
În această zonă, o provocare pentru operatorii de spații logistice și industriale o reprezintă deficitul de forță de muncă.
„În cazul parcurilor logistice situate în localitățile limitrofe din București se ajunge la situația în care angajatorii oferă bonus de prezență angajaților care lucrează toate cele cinci zile lucrătoare ale săptămânii”, arată Ion Anghel, manager departament analiză și evaluareeconomico-financiară, în cadrul ASE București. Instituția a realizat o cercetare pentru Element Industrial, privind potențialul zonei Chitila pentru investiții. Concluzia a fost că locația are o poziționare bună, cu acces la o importantă infrastructură rutieră și feroviară.
Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, nr.27, Spring Edition 2019