Munca hibridă, o nouă provocare pentru amenajarea spațiilor de lucru

Ovidiu Posirca

, Real Market

Companiile încep să depună eforturi din ce în ce mai mari pentru construirea, amenajarea și accesorizarea unui spațiu de birouri cât mai atrăgător pentru angajați, pentru a-i convinge pe aceștia să petreacă cât mai mult timp lucrând de la birou. În acest context, o tendință tot mai vizibilă pe partea de design interior este reprezentată de transferul unor elemente de amenajare a birourilor dinspre segmentele de rezidențial și chiar HoReCa.

Nevoia de adaptare a spațiilor de birouri la realitatea post-pandemie este utilă pe fondul strategiei companiilor de a aduce mai mulți angajați la birou, pentru o perioadă mai lungă în fiecare săptămână. Dacă, la companiile foarte mici, angajații au revenit mai rapid la birou, în cazul firmelor foarte mari, încă se analizează sistemele de lucru care să stimuleze productivitatea angajaților. Consultanții din sectorul imobiliar susțin că gradul de ocupare a birourilor din București a ajuns la aproximativ 50%, însă sistemul de lucru hibrid nu va mai permite atingerea unui nivel de ocupare întâlnit înainte de pandemie.

Între timp, companiile care pun accent pe talent și pe angajați își amenajează birourile pornind de la obiectivul de a crea nu doar un spațiu de lucru potrivit cu noile nevoi ale angajaților, ci o destinație pentru socializare, colaborare, mentorat, susține Horațiu Didea, managing partner al Workspace Studio, specializat în design și amenajări de birouri. Potrivit acestuia, în multe sectoare, între 30 și 80% din angajați lucrează fie de acasă, fie hibrid.

Good to know

Investiția medie actuală în amenajarea interioară completă a unui spațiu de birou, până la 800 de euro pe metru pătrat

„Biroul trebuie să fie locul care spune ceva despre identitatea și spiritul firmei,  în care echipele să își dorească să se întâlnească și să trăiască experiențe plăcute, care nu pot fi trăite la distanță, un spațiu al camaraderiei și al colaborării productive”, a precizat Horațiu Didea pentru Real Estate Magazine. Printre elementele care pot susține revenirea la birou se numără ergonomia și designul spațiilor de lucru. 

Amenajare în stilul „rezmercial”

Un alt element în tendințe este reprezentat de designul „rezmercial”. Vorbim despre zone cu aer „homey”, cu canapele confortabile, fotolii cu design recognoscibil, mobilier de cafeterie și detalii inspirate de restaurante ori lounge-uri de aeroport sau hotel, potrivit reprezentantului Workspace Studio.

terasa companie fmcg copy 1024x670 - Munca hibridă, o nouă provocare pentru amenajarea spațiilor de lucru

„O direcție emergentă a anului 2023, care probabil va deveni normă în viitorul an, este amenajarea care cuprinde mult mai multe componente sustenabile cu adevărat, de la elemente naturale, până la produse reciclate, biodegradabile sau de economie circulară. Grija pentru mediu a trecut de la «good to have» la «must have» și această tendință se va observa și în amenajările de birouri”, este de părere Horațiu Didea.

În prezent, spațiul de birou reflectă gradul mai mare de flexibilizare al sistemelor de lucru. Astfel, pentru angajații care lucrează atât în clădirile office, cât și de la distanță se merge pe varianta zonelor de tip „hot desk”. Mai sunt definite zonele colaborative pentru cei care lucrează în echipe, dar și zonele informale unde angajații au mai multe oportunități de socializare.

În unele cazuri, zonele de ședințe sunt gândite în așa fel încât să poată fi ușor transformate în zone de lucru, dacă este necesar, spune Daniel Mitu, senior account manager, Office Agency, în cadrul Crosspoint Real Estate.

Christophe Weller, CEO și fondator Corporate Office Solutions (COS), subliniază că, pe lângă flexibilitatea spațiului, accentul se pune și pe utilizarea tehnologiei pentru a crea birouri inteligente și conectate.

Având în vedere toate elementele în materie de amenajări, investiția medie actuală în amenajarea interioară completă a unui spațiu de birou, incluzând și componenta de construcție, variază între 500 și 800 de euro pe metru pătrat. În cazul proiectelor premium, investiția depășește 800 de euro pe metru pătrat, conform estimărilor COS.

Pentru zona de lucru individual, angajații apreciază piese de mobilier ergonomice în stația de lucru. Aici sunt incluse scaune de înaltă calitate și ergonomie, birouri ajustabile, brațe de monitor, acele piese cu efect direct asupra sănătății angajatului. De asemenea, zone care să le asigure intimitate la cerere, precum cabinele acustice, care sunt foarte populare în proiectele actuale, potrivit lui Horațiu Didea.

„Pe de altă parte, biroul are nevoie de un design agreabil și coerent, frumos și bine gândit și care să susțină tipul de activitate din organizație, dar și o ergonomie socială: să permită micro-interacțiuni, momente de contemplare, schimb de idei, creativitate sau chiar distracție. De asemenea, toate zonele trebuie dotate cu mobilier și echipamente care să permită și să susțină teleconferințele și colaborarea hibridă”, a punctat acesta.

Good to know

Cabinele acustice, foarte populare în proiectele actuale de amenajări de birouri

Totodată, zonele de socializare și colaborare au devenit centrale în amenajare. În acest caz ne referim la spații sociale precum cafeterii, coffee points sau alte spații ajustate diverselor tipologii de colaborare.

Activitatea de închiriere de birouri își revine gradual

Adoptarea muncii hibride se reflectă în activitatea de închiriere, deși nu trebuie ignorată nici partea de noi dezvoltări de clădiri de birouri, care este destul de limitată, cel puțin în cazul Bucureștiului. Motivele pentru care sunt puține proiecte noi în dezvoltare au legătură cu greutatea autorizării construcțiilor, însă trebuie luate în calcul și elemente precum costul mai ridicat de finanțare și incertitudinile privind cererea viitoare pentru birouri pe fondul apariției sistemelor alternative de lucru.

03 copy 1024x683 - Munca hibridă, o nouă provocare pentru amenajarea spațiilor de lucru

Vestea bună pentru industria de birouri este că trimestrul al doilea din acest an a fost al treilea cel mai bun din istorie pe partea de închiriere. Astfel, s-au închiriat aproape 120.000 de metri pătrați, iar pentru primele șase luni, volumul de spații închiriate s-a ridicat la 160.000 de metri pătrați, potrivit datelor Colliers România.

„Sunt ceva semne de încetinire a apetitului firmelor pentru spații de birouri, dar și oferta nouă va fi extrem de limitată”, a specificat Silviu Pop, director CEE & Romania Research la Colliers, într-o prezentare.

În segmentul de dezvoltare, excluzând livrările din 2023, este posibil ca doar patru noi clădiri de 100.000 de metri pătrați închiriabili să fie în construcție la final de an.

zona intalniri informale scaune ergonomice companie tech copy 1024x683 - Munca hibridă, o nouă provocare pentru amenajarea spațiilor de lucru

Interesant este că firmele mici devin tot mai active pe zona de închirieri de birouri, căutând cu predilecție spații cu suprafețe de până la 500 de metri pătrați. Și aceste companii vor căuta să-și amenajeze spațiile de lucru într-un mod cât mai atractiv pentru angajați, deoarece sunt în competiție directă cu marii angajatori pentru specialiștii din piață.

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.51.

AXXIS 1458 × 180 px 2 slidere - AXXIS Nova Resort & SPA