Piața hotelieră revine treptat la cererea de dinaintea pandemiei

Segmentul hotelier din România se află încă în faza de recuperare a pierderilor suferite în perioada pandemică, iar livrările de noi proiecte vor fi destul de limitate în acest an, în timp ce hotelurile de 4 stele au rămas cel mai activ segment în 2022, la nivel de ocupare.

Sosirile înregistrate la nivelul țării au ajuns la 84% față de nivelul de dinaintea pandemiei și potențialul era de a depăși cu ușurință 90% dacă turismul internaţional ar fi avut o revenire mai accelerată, în linie cu cel local, potrivit firmei de consultanță imobiliară Colliers.

„Anumite zone ale pieței hoteliere sunt deja complet recuperate”, a subliniat Silviu Pop, director | CEE & Romania Research în cadrul Colliers.

În cazul Bucureștiului și al câtorva orașe mari, gradul de ocupare din ultimele trei luni ale anului a fost, în mare, comparabil cu cel din 2019, atât în zona de turism de agrement, cât și în cea a turismului de afaceri.

point3d commercial imaging ltd Kqpw00namok unsplash 1024x683 - Piața hotelieră revine treptat la cererea de dinaintea pandemiei

„Tarifele pe cameră încă nu și-au revenit chiar complet, dar par să se îndrepte într-acolo. Perspectivele pentru 2023 rămân destul de bune atâta timp cât economia (atât cea globală, cât și cea locală) va rămâne într-o zonă relativ favorabilă”, a spus Silviu Pop.

În zona tranzacțiilor, sectorul hotelier a fost destul de puțin prezent în primul trimestru al acestui an, iar singura achiziție notabilă a fost făcută în București de către proprietarii Balvanyos Resort & Spa din Covasna. Astfel, familia Szarvadi a cumpărat hotelul de 4 stele K+K Elisabeta, cu 67 de camere, de la conglomeratul indian InterGlobe. În urma tranzacției, hotelul va continua să opereze sub marca Peakture.

 

Good to know

11,2 milioane de turiști în unitățile locale de cazare în 2022

 

„Considerăm că piața hotelieră din România are în continuare un potențial semnificativ de creștere, susținută fiind atât de turismul de business, cât și de cel de leisure”, a declarat, pentru Real Estate Magazine, Bogdan Sergentu, head of valuation & consulting în cadrul agenției de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Atât în România, cât și în alte piețe din Europa Centrală și de Est, hotelurile au înregistrat o creștere robustă a RevPAR (venitul pe cameră disponibilă) în 2022, majoritatea piețelor apropiindu-se de nivelul din 2019.

Conflictul din Ucraina, impact asupra ocupării hotelurilor din România

În 2022, numărul turiștilor sosiți în unitățile de cazare românești a fost de 11,2 milioane, cu 20% peste nivelul înregistrat în 2021, însă cu 15% mai mic decât cel din 2019, conform datelor firmei de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate.

„În plus, conflictul Rusia-Ucraina a determinat o creștere a ratelor de ocupare a hotelurilor, un eveniment atipic, care nu reflectă în niciun fel evoluția sectorului turistic și pe baza căruia nu se pot face proiecții pe termen mediu și lung. În același timp, numărul românilor care au ales să își petreacă vacanța în străinătate a crescut semnificativ odată cu ridicarea restricțiilor la nivel internațional”, a comentat Ilinca Timofte, head of research la Crosspoint Real Estate, pentru Real Estate Magazine.

Această evoluție este reflectată și în datele Băncii Naționale a României. Astfel, soldul contului curent al balanței de plăți pentru turism și călătorii în 2022 indică un deficit de 2,8 miliarde de euro, reprezentând diferența dintre sumele cheltuite de români în străinătate și sumele cheltuite în turism în România.

Livrările de noi hoteluri, limitate pe piața din București

În următorii doi ani sunt aşteptate doar câteva deschideri importante la nivelul Capitalei. Printre acestea se numără Hotelul Swiss din zona Expoziţiei, aflat în construcţie, cu 225 de camere distribuite pe 23 de etaje, Grand Hotel du Boulevard, cu 30 de apartamente, operat de lanţul de lux Corinthia, şi un hotel de 100 de camere în zona Victoriei, care iniţial urma să fie operat sub brandul Indigo, potrivit datelor Colliers.

Pentru hotelurile axate pe turismul de tip leisure, cererea ar putea fi influențată negativ și de dobânzile ridicate și inflația care are încă două cifre în România. Însă gradul de ocupare ar putea crește datorită evenimentelor culturale și de divertisment care sunt organizate anual în România, precum concerte, festivaluri sau competiții sportive cu impact la nivel internațional.

Zona de business, cel mai bine reprezentată în rândul turiștilor străini

Călătoriile în scop profesional şi de afaceri au reprezentat principalul motiv al sejurului petrecut de către 51,8% dintre turiştii nerezidenţi sosiţi în România, cheltuielile acestora reprezentând 55,3% din totalul de 4,28 miliarde de lei în 2022, potrivit Institutului Național de Statistică (INS). Pe locul doi s-au aflat turiștii străini sosiți în scop particular.

Numărul turiştilor nerezidenţi cazaţi în unităţile de cazare privată a fost de 82.700, cheltuielile acestora în România fiind de 76,2 milioane de lei. Din totalul turiştilor nerezidenţi cazaţi în unităţile de cazare privată, 81,3% au avut ca scop al călătoriei pe cel particular, iar 18,7% pe cel profesional, se mai arată în datele INS.

Articol publicat inițial în Real Estatate Magazine, Nr.49.

AXXIS 1458 × 180 px 2 slidere - AXXIS Nova Resort & SPA