Estul României, noua piață în creștere pentru spații industriale și de logistică

Bucureștiul și orașele din centrul și vestul României sunt bazele dezvoltării de spații industriale și logistice, cu un stoc care a ajuns la 5,7 milioane de metri pătrați, însă estul țării a rămas sub radarul investitorilor timp îndelungat. Zona Moldovei a început să atragă gradual investiții industriale, iar proiectul autostrăzii ar putea genera un flux de noi investitori în puncte-cheie din noua lucrare de infrastructură.

Zona de nord și nord-est a României se află în etape incipiente ale dezvoltării de depozite și spații de logistică, dacă analizăm statisticile. În regiune, stocul de proiecte este de 80.000 de metri pătrați, la care se adaugă 10.000 de metri pătrați aflați în construcție, potrivit unui raport al firmei de consultanță imobiliară CBRE. Prin comparație, vestul și nord-vestul României au deja peste 1,2 milioane de metri pătrați operaționali.

Cu toate că piața este dominată de dezvoltatori locali, WDP este unul dintre jucătorii-cheie prezenți în această zonă. Orașe precum Iași, Roman și Bacău au potențial important pentru logistică, însă investițiile sunt frânate de lipsa infrastructurii rutiere. În teorie, Moldova va fi străbătută de trei noi autostrăzi.

Autostrăzile din Moldova ar putea deveni realitate spre 2030

De importanță strategică vor fi cei aproape 440 de kilometri ai autostrăzii A7 care va străbate Moldova și va face legătura cu sudul României pe axa Ploiești-Siret. Autoritățile au în plan să scoată la licitație în acest an lucrările de construcție pentru toate loturile de autostradă.

P3 Logistic Parks copy 1024x605 - Estul României, noua piață în creștere pentru spații industriale și de logistică

Autostrada „Unirii” A8, care va lega Târgu Mureș de Ungheni, via Iași, se află încă în faza de realizare a documentației tehnice. Autoritățile au avansat 2027 ca un prim termen de livrare a întregului proiect cu o lungime de 310 kilometri.

Pentru autostrada A13 Brașov-Bacău se efectuează în prezent un studiu de fezabilitate. Drumul de mare viteză care ar traversa munții va avea în jur de 170 de kilometri.

În mod realist, proiectele de infrastructură ar putea fi finalizate și operate la capacitate ridicată abia spre finalul acestui deceniu, însă investițiile în proiecte imobiliare au demarat într-un ritm precaut pe zona de depozite.

Proiectele de infrastructură vor duce la o evoluție accelerată a proiectelor industriale din estul țării, sugerează Silviu Pop, head of research în cadrul Colliers România. „Pe de altă parte, și până să ajungem acolo, explozia comerțului la nivel național și extinderea accelerată a centrelor comerciale din orașele mici și medii din toată țara sprijină nevoia de spații industriale, inclusiv în zone care poate în prezent nu au conexiuni de transport foarte bune”, a explicat Pop pentru Real Estate Magazine.

Avantajul primilor investitori în această zonă ar fi că ar putea capitaliza și semna rapid cu firmele care operează în prezent în spații ce nu sunt aliniate neapărat cu standardul de care au nevoie, și asta din lipsa stocurilor de spații noi. Companiile vor putea ieși facil din contractele actuale, fără penalități – sau, cel puțin, fără penalități mari –, pentru a intra în spații conforme cu standardele lor uzuale imediat după terminarea construcției, spune Pop.

Potențial pentru producție și logistică

În 2020, în regiunea Moldovei s-au închiriat spații industriale și logistice de 13.700 de metri pătrați din totalul de 931.600 de metri pătrați tranzacționați în proiecte din întreaga țară. Totodată, estul a avut o rată de neocupare a proiectelor de 9,4%, peste media națională de 8%. Costurile de închiriere erau de aproximativ 3,8 euro pe metru pătrat pe lună, în media pieței.

Pe de altă parte, estul României are o densitate de populație superioară mediei naționale, iar în regiune sunt orașe cu tradiție industrială și forță de muncă calificată.

DJI 0012 1 copy 1024x699 - Estul României, noua piață în creștere pentru spații industriale și de logistică

„Pentru primii investitori, în special pe zona spațiilor de producție, există încă un avantaj important pe termen lung, acela al existenței unor foste platforme industriale cu utilități de capacitate industrială, dar și al accesului la infrastructura urbană”, a declarat, pentru Real Estate Magazine, Emilian Podaru, head of industrial & logistics la firma de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate.

Principalul oraș al Moldovei, Iași, are o populație de aproape 800.000 de persoane, din care mai bine de jumătate este reprezentată de forța de muncă activă. Piața industrială și de logistică este dominată de dezvoltatori locali, iar stocul modern de spații este de 36.000 de metri pătrați.

Specialiștii CBRE notează într-un raport că oferta limitată de spații generează potențialul Iașiului și regiunii apropiate de a atrage companii interesate să fie cât mai aproape de clienți, însemnând și timpi mai reduși de livrare din depozite.

Moldova oferă avantajul competiției reduse și al disponibilității de terenuri. De asemenea, regiunea are acces la transportul fluvial pe Dunăre datorită portului din Galați.

În prezent, dezvoltatorul local Element Industrial lucrează la un proiect industrial de 24.000 de metri pătrați la Bacău și la un alt proiect de 10.000 de metri pătrați în zona Brăila-Galați, a precizat Andrei Jerca, managing director al companiei, în cadrul unei videoconferințe organizate de o publicație de business.

Într-o perspectivă de un deceniu, piața ar urma să atingă zece milioane de metri pătrați, arată consultanții CBRE. Astfel, România ar atinge nivelul prezent de depozite moderne pe cap de locuitor al Poloniei, care este cea mai mare piață din regiune.

Perspectivele dezvoltării Moldovei sunt favorabile pe termen lung, iar dezvoltarea infrastructurii va merge mână în mână cu investițiile private în imobiliare. Regiunea a atras deja proiecte de investiții în zona de retail și rezidențial.

Material publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.37.

MACHETA - austrotherme