Cu o cifră de afaceri de 14,3 milioane de euro în 2019, cu 35% mai mare decât în anul precedent, și un început de an cu vânzări în creștere atât pe piața internă, cât și la export, Pinum Doors & Windows înfruntă pandemia continuând investițiile în retehnologizare, digitalizare, dezvoltarea rețelei de magazine și distribuitori. „Această pandemie ne-a arătat că trebuie să fim mereu aproape de clienții noștri”, ne spune Francesco Curcio, director general Pinum Doors & Windows, într-un interviu exclusiv pentru Real Estate Magazine.
„Pentru 2020 sperăm să reușim să închidem anul cu o cifră de afaceri asemănătoare cu cea din 2019, dar știm că nu va fi ușor să realizăm acest lucru, ținând cont de perioada prin care trecem. La începutul anului am avut parte de o creștere a vânzărilor, însă această perioadă de pandemie ne-a afectat și exporturile către SUA și Italia. De exemplu, anul trecut am exportat de peste un milion de dolari numai la New York. Creșterea avută pe piața internă în acest an este greu să acopere pierderile cauzate de oprirea exporturilor către alte piețe.
Cu toate acestea, dorim ca în viitor să reușim să facem cunoscut brandul Pinum și pe piețele unde în momentul de față nu suntem foarte prezenți, cum ar fi Austria, Franța, Spania și Germania. Această evoluție pe care ne-o dorim, dar și evoluţia exporturilor româneşti va depinde, într-o oarecare măsură, și de modul în care autorităţile vor sprijini relansarea economiei.”
Ce planuri de dezvoltare aveți pentru la anul? Ce obiective de investiții aveți în vedere și în ce segmente ale afacerii?
Vom investi în continuare în dezvoltarea rețelei de magazine și distribuitori din țară, dar și a unui magazin online. În viitorul apropiat urmează să deschidem două showroom-uri, primul în Craiova, cu o suprafață de aproximativ 180 de metri pătrați, iar următorul, cu o suprafață de aproximativ 300 de metri pătrați, îl vom deschide la Brașov, o zonă în care până acum nu am fost prezenți. Toate aceste investiții vor fi de aproximativ 200.000 de euro.
Ne propunem să investim în continuare în retehnologizarea fabricii Pinum, și dacă anul trecut am investit în fabrica de tâmplărie exterioară prin achiziționarea unui utilaj pentru lipire zero a profilelor de PVC, o inovație ce constă în îmbinarea aproape invizibilă a profilelor de PVC, anul acesta am continuat investițiile și am achiziționat un centru CNC cu patru axe pentru prelucrarea profilelor din aluminiu. Pe acest CNC putem prelucra până la zece profile de aluminiu cu lungimi de până la 7,5 metri în același timp. De asemenea, noua tehnologie ne permite să prelucrăm profile speciale din PVC care sunt disponibile în numeroase variante de decor și finisaje precum placarea cu aluminiu sau suprafață specială acrylcolor.
Pentru fabrica de uși am achiziționat utilaje noi pentru operațiile de șlefuire, dar și o linie automată pentru a realiza produse noi și inovative, deoarece pentru astfel de produse care se găsesc pe alte piețe – în special Italia –, cererea din partea clienților a început să fie foarte mare.
Toate aceste investiții, experiența de peste 27 de ani, know-how-ul dobândit de la partenerii noștri de la Nusco Porte (o experiență de peste 50 de ani în domeniul ușilor și al ferestrelor), dar și certificările obținute pentru produsele exportate către SUA (certificări care în prezent nu sunt obligatorii pe piața din România, dar pe care noi, în acest moment, suntem pregătiți să le oferim) ne-au ajutat să depășim standardele pieței și să creștem calitatea și productivitatea produselor, iar acest lucru s-a văzut în valoarea comenzilor.
Care sunt problemele de care vă loviți în această perioadă, la nivel de business?
Faptul că România este în prezent în zona roșie a Europei, când vine vorba de această pandemie, este un lucru care ne dezavantajează. Mulți dintre clienții externi au reticențe în a mai comanda din România, deoarece consideră că este dificil să se onoreze comenzile. Compania noastră a întâmpinat probleme foarte mari în această perioadă, dacă vorbim de exporturi. Sperăm să ne revenim cât mai curând și să putem relua exporturile către piețele din SUA sau Italia. Din fericire, dacă putem spune asta, creșterea de pe piața internă pe care am avut-o anul acesta a reușit cumva să acopere pierderile provocate de încetarea exporturilor, însă nu putem spune că per total am avut parte de o creștere.
O altă problemă despre care consider că ar trebui să vorbim este cea legată de impactul pandemiei asupra stării psihice. Aceste incertitudini legate de viitorul financiar sau profesional al propriei persoane, dar și neliniștea legată de sănătatea personală sau a celor din jur fac să apară dificultăți în desfășurarea și concentrarea asupra muncii de birou.
Pandemia a schimbat viziunea asupra spațiului interior, indiferent că vorbim despre o locuință sau un spațiu de birou
Cum s-a adaptat Pinum Doors & Windows perioadei de pandemie? Ce măsuri a luat și cu ce efect?
Am făcut două lucruri importante: am asigurat toate condițiile de siguranță pentru angajați și am încercat să respectăm comenzile lansate. Legat de primul aspect expus, am încercat să facem tot ce ţine de noi pentru a minimiza riscurile pentru toţi colegii noştri, am încercat protejarea lor – atât din punctul de vedere al sănătăţii şi reducerii expunerii la noul coronavirus, cât şi din punctul de vedere al stabilităţii locului de muncă – și putem spune că am reușit acest lucru, de care suntem mândri.
În legătură cu al doilea aspect, am reușit să facem acest lucru, chiar dacă în prima parte a anului ne-am bucurat de o creștere a volumului de comenzi, deoarece am avut un stoc destul de mare de materii prime și de produse finite și am făcut tot posibilul să nu fie întârziate termenele de livrare. Din păcate, din cauza pandemiei și a restricțiilor legate de distanțarea socială, nefiind posibilă interacțiunea cu clienții, am fost nevoiți să suspendăm activitatea showroom-urilor din București și din țară.
Tot din cauza pandemiei am întâmpinat probleme cu furnizorii noștri de materiale și produse din Italia și din acest motiv am fost nevoiți să oprim producția pe anumite secțiuni din fabrică pentru o perioadă.
În momentul de față am reușit să reluăm importurile de materiale și produse și atât fabrica, birourile, cât și showroom-urile funcționează normal, bineînțeles respectând regulile impuse.
Ce credeți că urmează pe termen mediu și lung pe piața locală de ferestre, uși și parchet? Care vor fi principalele provocări pentru piața de profil?
Este destul de clar că cele trei luni de „lockdown” au avut efecte negative asupra pieței locale, indiferent de industrie.
În prima parte a acestui an s-a putut observa o creștere a pieței locale de profil – creștere care putem spune că a fost una foarte rapidă, asta și datorită pieței imobiliare care în ultimii ani și-a păstrat trendul ascendent –, însă venirea pandemiei a stagnat această creștere.
Cât despre impactul acestei pandemii asupra deciziilor oamenilor în ceea ce privește achiziționarea unui produs/unei proprietăți, consider că este vorba de o amânare și nu de o renunțare.
Piața construcțiilor, în special cea rezidențială, nu va fi afectată în acest an, însă anul viitor este posibil să se observe o stagnare/scădere, deși acest lucru este de înțeles și probabil se va schimba în momentul în care lucrurile vor reveni la normal și vom putea trece peste această pandemie.
Provocarea apărută odată cu venirea pandemiei este de a rezolva noile cerințe despre care toată lumea vorbește. Știm că venirea pandemiei a schimbat cumva și viziunea asupra spațiului interior, indiferent că vorbim despre o locuință sau un spațiu de birou, dar a schimbat și modul de lucru. În toată această perioadă s-a tot vorbit despre regândirea spațiului în care locuim sau lucrăm. Totuși, acest „work from home” apărut ca o variantă/necesitate în dauna muncii de birou sperăm să nu mai fie singura opțiune, deoarece s-a văzut în această perioadă că nu este o soluție bună mai ales în cazul familiilor cu copii.
Ceea ce este sigur e faptul că, de acum încolo, în decizia fiecăruia de a achiziționa o casă sau un apartament vor apărea și anumite aspecte de care se va ține cont, cum ar fi: un spaţiu dedicat muncii de acasă (să nu uităm că, în România, când vorbim de numărul de camere includem și living-ul, însă în alte țări din Europa, de exemplu Italia, când vorbim de numărul de camere facem referire strict la numărul de dormitoare, living-ul și bucătăria nu sunt considerate camere suplimentare), existenţa unei grădini/terase, existenţa locurilor de parcare sau a spațiilor de depozitare. De asemenea, și spațiile de birouri vor suferi modificări și cel mai probabil vor reveni birourile individuale în dauna celor „open space”.
„Cel mai important este să reușim să păstrăm întreagă echipa Pinum”
Dar care sunt provocările pentru dumneavoastră, ca director general al Pinum Doors & Windows?
Cea mai mare provocare pe care cred că o am în această perioadă, o perioadă în care nimic nu este foarte sigur și totul depinde de cum evoluează această pandemie, este cea de a păstra siguranța și bunăstarea angajaților. Așa cum spuneam și mai devreme, consider că cel mai important este să reușim să păstrăm întreagă echipa Pinum, echipă care în ultimii ani s-a tot mărit, ajungând la 180 de angajați.
După cum spuneam, „work from home” nu este o soluție pe termen lung, iar pentru companiile din sectoarele productive, așa cum este și compania noastră, consider că este greu să poți face acest lucru pe viitor. Totuși, dorim să investim în tehnologizare și digitalizare și să venim în sprijinul clienților și cu un magazin online, însă trebuie să gândim bine acest proiect întrucât produsele noastre, chiar dacă sunt făcute după anumite standarde, totuși sunt produse configurabile.
Lucrăm, de asemenea, și la dezvoltarea rețelei de magazine și distribuitori din țară deoarece principala piață de desfacere a produselor noastre este România. Am văzut ce poate însemna o pandemie și cât de mult afectează o astfel de perioadă exporturile, dar sperăm să ne revenim și să reluăm exporturile nu doar către piețele unde suntem cunoscuți, SUA, Italia, dar și către piețele din Germania, Spania sau Franța.
„Putem deveni unul dintre liderii de pe piața tâmplăriei din PVC și aluminiu”
Care sunt produsele Pinum care înregistrează cele mai mari vânzări în prezent?
Principalele produse pe care le comercializăm și care înregistrează cele mai mari vânzări rămân ușile și ferestrele. Din totalul vânzărilor, ușile reprezintă 70%, restul de 30% fiind împărțit astfel: 25% ferestre și 5% parchet.
Sperăm ca în viitor să creștem cota de piață a tâmplăriei de exterior deoarece creșterea pe care am avut-o pe aceste produse în ultima perioadă ne dă speranța că putem deveni unul dintre liderii de pe piața tâmplăriei din PVC și aluminiu, așa cum de multă vreme suntem unul din liderii de pe piața ușilor de interior.
Ce considerați că a câștigat/pierdut piața de profil în anul 2020?
Produsele „Made in Romania” – acesta putem spune că a fost principalul câștig. Din cauza acestei pandemii și a problemelor legate de furnizarea de materiale și produse aduse de pe piața din Italia, am hotărât să promovăm tot mai mult produsele „Made in Romania”, deoarece tot mai mulți clienți au început să caute aceste produse.
Pe moment nu putem discuta despre o pierdere. Despre acest aspect putem discuta peste o anumită perioadă, după ce vedem cum evoluează situația cu această pandemie, mai ales acum când vedem că numărul îmbolnăvirilor este mare și nu știm exact ce se va întâmpla în perioada următoare.
Ați sesizat schimbări în comportamentul de consum al românilor în această piață?
Schimbarea românilor există de ceva vreme, dar așa cum spuneam mai sus, tot mai mulți români caută produsele autohtone, fabricate în România, deși la fel de important a început să devină și raportul calitate-preț.
Faptul că suntem printre cei mai mari producători de uși din România, cu o istorie de peste 27 de ani, dar și creșterea puternică pe care am avut-o pe partea de tâmplărie exterioară ne-au ajutat, pentru că, într-adevăr, au început să fie foarte căutate produsele realizate pe piața autohtonă.
Pentru a veni în ajutorul marilor dezvoltatori imobiliari, am preferat să îi invităm pe aceștia să ne viziteze fabrica pentru a vedea fluxul tehnologic, pentru a le explica diferențele între accesorii, dar și pentru a-i ajuta să înțeleagă mai bine ce înseamnă calitatea produselor noastre. Știm că pentru client a început să conteze din ce în ce mai mult raportul calitate-preț și acest aspect considerăm că ne diferențiază față de produsele similare de pe piețele din Polonia sau Cehia.
Linia de uși de interior SARA, în care ne-am pus mari speranțe, am avut plăcerea să constatăm că este un real succes. În continuare investim în tehnologie, design și calitate și vă putem spune că în viitorul apropiat vom veni cu produse la cele mai înalte standarde.
Pe lângă comportamentul românilor, putem discuta și despre cel al dezvoltatorilor imobiliari, care în această perioadă au continuat proiectele aflate în derulare, cu toate că nu toți au pornit proiectele noi deoarece așteaptă să vadă cum evoluează această perioadă. De asemenea, de la începutul anului s-a observat și o scădere la nivelul autorizațiilor de construire.
Următoarea perioadă este foarte importantă, iar un nou val al pandemiei poate schimba multe lucruri în acest domeniu.
Tradiție de peste 27 de ani, investiții în oameni, tehnologie și parteneriate solide
Cum credeți că ar putea fi stimulate proiectele de investiții în următoarea perioadă?
Aici cred că ar trebui să intervină în primul rând statul. S-a dovedit că eficientizarea și digitalizarea instituțiilor publice a fost una dintre cele mai bune soluții în această perioadă. Chiar dacă în perioada lockdown-ului au fost domenii care nu au avut atât de mult de suferit, de exemplu domeniul farmaceutic sau agricultura, cunoaștem faptul că, din cauza restricțiilor impuse, multe dintre firme au fost nevoite să se închidă și rata șomajului este în continuare foarte mare. Prin investiții făcute de stat în dezvoltarea infrastructurii și creșterea investițiilor publice se pot crea locuri de muncă pentru oameni, dar pot apărea și noi oportunități de investiții, atât din partea companiilor românești, dar și din partea investitorilor străini.
Cum a evoluat relația de parteneriat dintre Pinum și dezvoltatorii imobiliari de-a lungul timpului?
Parteneriatul dintre Pinum și dezvoltatorii imobiliari există de foarte mulți ani. Raportul calitate-preț a fost și este foarte important. Mereu am încercat să venim în ajutorul lor prin produse de calitate, soluții tehnice, dar și termene de livrare care să nu întârzie stadiul lucrărilor. Mereu am fost atenți la cerințele din piață și, cum spuneam mai sus, am invitat în fabrica noastră toți dezvoltatorii pentru a înțelege ce înseamnă produsele Pinum: nu doar calitate, dar și o tradiție de peste 27 de ani în care am investit în oameni, tehnologie și parteneriate solide.
Suntem mândri de această tradiție, iar faptul că marii dezvoltatori imobiliari revin mereu la Pinum pentru proiectele noi ne dă încredere să investim în continuare în acest parteneriat.
Investiții de 200.000 de euro în două showroom-uri, la Craiova și Brașov
Ce așteptări aveți de la 2021, din punct de vedere al obiectivelor de business propuse?
Sperăm să fie anul în care să reușim să trecem peste această pandemie și să ne redresăm.
Material publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.33.