Piața industrială și de logistică din România are aproximativ 500.000 de metri pătrați de proiecte noi în dezvoltare, care ar urma să fie integrate în stocul care a atins borna de 7 milioane de metri pătrați la finalul anului 2023, potrivit unui raport al Cushman & Wakefield Echinox.
Piața s-a confruntat anul trecut cu o diminuarea a cererii noi, care a reprezentat 66% din volumul total de închirieri estimat la 1 milion de metri pătrați. În anul 2022, această cotă era la 85%.
Andrei Brînzea, partner, Land & Industrial Agency, la Cushman & Wakefield Echinox, sugerează că asistăm la o „ușoară contracție a pieței”. Acesta a adăugat că piața intră într-o etapă de echilibrare, fapt care reiese și din diminuarea proiectelor de dezvoltare speculative.
Datele agenției arată că piața locală are în continuare cele mai mici chirii din regiune la depozite. Chiria de referință lunară din România se ridică la 4,7 euro pe metru pătrat, față de 6,5 euro în Polonia sau 5,9 euro în Ungaria.
„Credem că în anul următor prețurile chiriilor vor crește”, a spus Andrei Brînzea într-o conferință de presă.
În ceea ce privește piețele cheie din țară, București a fost ținta preferată pentru chiriași, cu 48% din suprafața închiriată în 2023. Timișoara a fost celălalt oraș cu o activitate de închiriere de peste 100.000 de metri pătrați.
Brașov, Cluj, Ploiești, Sibiu și Pitești sunt alte locații unde companiile au închiriat spații. Operatorii de logistică și distribuție au fost cei mai activi pe piața închirierilor, cu 300.000 de metri pătrați contractați. Aceștia au fost urmați de companiile din domeniul automotive – 106.000 de metri pătrați, cele de retail, e-commerce și FMCG cu 93.000 de metri pătrați, și farma – 41.000 de metri pătrați.
Vorbind despre zonele cu potențial, Andrei Brînzea a menționat regiunea Moldovei, în special Bacău și Roman ca piețe cu potențial ridicat pe segmentul de logistică. Acesta consideră că zona va avea o activitate mai importantă de dezvoltare pe măsură ce proiectul autostrăzii prinde contur.
Perspectivele de creștere ale pieței rămân semnificative pe partea de producție, în special datorită fenomenului de nearshoring, prin care companiile își deschid noi fabrici mai aproape de piețele strategice din Europa.
Expertul Cushman & Wakefield Echinox a descris situația unui producător de componente auto care ar explora locații din România pentru trei fabrici. Totodată, tot mai multe proiecte industriale din vestul și sudul țării au fost transformate în hub-uri de distribuție regională pentru companii specializate în producție și retail.