Orașele mai mici, care au un stoc limitat de spații de retail moderne, au înregistrat un flux semnificativ de dezvoltare chiar și în perioada crizei sanitare prin parcurile de retail, iar aproape 90% din spațiile noi livrate pe parcursul anului 2022 vor fi sub acest format. Parcurile de retail vin cu o serie de avantaje pentru investitori, pornind de la durata mai scurtă de dezvoltare și adresabilitate pentru o plajă mai largă de clienți.
Anul acesta vor fi finalizate 17 proiecte de retail, dintre care 13 vor fi livrate în orașe regionale. Începutul de an a adus inaugurarea extinderii centrului comercial Colosseum de 16.500 de metri pătrați, alături de un nou parc de retail în Băilești, Dolj, care acoperă peste 3.000 de metri pătrați. Până la finalul anului vor mai fi gata încă 147.000 de metri pătrați, din care 22% în București și restul la nivel național, arată datele companiei de consultanță imobiliară CBRE.
Mai mult, suprafața totală care urmează a fi livrată pe formatul tradițional de retail (centru comercial) este generată de doar trei proiecte, dintre care două sunt extinderi (ale Electroputere Parc din Craiova și Mall Alba din Alba Iulia) și doar un singur proiect este nou, respectiv AFI City, dezvoltat de AFI Europe în București.
Good to know
29.000 de metri pătrați este suprafața celui mai mare parc de retail așteptat în 2022
„Așa cum acum un deceniu am văzut o eră a mall-urilor, ajungând la o saturație pe acest segment, acum suntem martori la era parcurilor de retail. Pandemia a fost un catalizator pentru acest tip de produs, dar în primul rând expansiunea agresivă a retailerilor de food a fost principalul factor care a făcut din parcurile de retail vedeta actuală a pieței”, a declarat Cătălin Gavrilă, partner al agenției de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate, pentru Real Estate Magazine.
De altfel, investițiile în mari scheme de retail continuă în afara Capitalei, iar cel mai recent exemplu este Iulius. Dezvoltatorul a anunțat un proiect mixt de peste jumătate de miliard de euro în Cluj-Napoca, care va include și o componentă de retail întinsă pe 115.000 de metri pătrați. În paralel, Iulius lucrează la două proiecte de retail, fiecare cu 6.000 de metri pătrați, în apropiere de Iași. Cele două centre sub marca Family Market vor fi finalizate în al doilea trimestru al anului. În mixul de companii chiriașe vor domina cele controlate de români, în linie cu viziunea dezvoltatorului de a aduce antreprenorii locali lângă comunitate.
La nivel național, Alba Iulia va înregistra cea mai importantă livrare comercială. Dezvoltatorii MAS Real Estate și Prime Kapital urmează să finalizeze Alba Iulia Mall, un proiect sub formatul parc de retail cu suprafața totală de 29.000 de metri pătrați. În același oraș va fi deschisă și extensia Mall Alba, de 5.800 de metri pătrați. Noi proiecte cu suprafețe de cel puțin 10.000 de metri pătrați vor fi gata în București, Satu Mare și Timișoara. Cu toate finalizările comerciale din acest an, stocul total de proiecte de retail ar urma să depășească 4,2 milioane de metri pătrați.
Carmen Ravon, head of retail occupiers pentru întreaga regiune CEE în cadrul CBRE, sugerează că se conturează un an remarcabil pentru retail, având în vedere numele importante care au intrat și vor intra pe piața locală. De exemplu, Primark și Cyberjump vor deschide primele centre în București anul acesta, iar alte branduri precum Poke House sau JD Sports vor inaugura primele magazine din România în următoarele luni.
Dezvoltatorii rezidențiali sunt, la rândul lor, interesați de adăugarea spațiilor comerciale în mixul de facilități disponibile pentru locuitori. În nordul Capitalei, Impact va finaliza anul acesta Greenfield Plaza, un parc de retail de 7.100 de metri pătrați adresat în primul rând miilor de rezidenți din complexul Greenfield.
În zona de centru-vest a Bucureștiului, One United Properties va integra spații de retail întinse pe 15.000 de metri pătrați în complexul mixt One Cotroceni Park tot cu scopul de a oferi rezidenților și angajaților din birouri variante pentru cumpărături și divertisment.
Investițiile în parcuri de retail aduc avantaje pentru proprietari, dar și pentru companiile care închiriază spațiile și pentru cumpărători.
Good to know
Stocul de retail modern va depăși 4,2 milioane de metri pătrați în 2022
De exemplu, proiectele au o adresabilitate mai mare comparativ cu mall-urile, în sensul că își pot găsi locul inclusiv în localități mai mici sau acolo unde puterea de cumpărare nu este foarte ridicată. De asemenea, costurile de construcție sunt considerabil mai reduse față de mall-uri, raportat la aceeași suprafață, punctează Alexandru David, head of research în cadrul agenției de consultanță imobiliară JLL România.
„Finisajele sunt mai puțin pretențioase, structura clădirilor este mai simplă, pe un singur nivel, cu locurile de parcare la nivelul solului etc. Chiriile practicate sunt mult mai mici față de mall-uri, fapt ce atrage un spectru mai larg de chiriași, al căror model de afaceri poate nu ar susține plata chiriilor dintr-un mall. Pe de altă parte, acest format este mai puțin potrivit pentru unele branduri de lux. Totodată, chiriile mai mici pot să îi descurajeze pe unii investitori”, a precizat David pentru Real Estate Magazine.
Dacă anul acesta va aparține cu siguranță parcurilor de retail, în 2023 vor fi inaugurate noi mall-uri în orașele regionale, deci raportul între cele două formate de retail se va mai echilibra, mai spune reprezentantul JLL.
Inflația pune presiune pe vânzările din retail
Problema inflației cu două cifre deja s-a resimțit cel mai rapid în zona de retail, iar acum există presiuni suplimentare pe nivelul chiriilor și veniturile disponibile pentru achiziții ale clienților.
Chiriașii din proiectele de retail au deja costuri mai mari cu utilitățile, iar o inflație de peste 10% îi forțează să crească prețurile produselor și serviciilor cu scopul de a face față, la rândul lor, cheltuielilor majorate.
De altfel, scăderea puterii de cumpărare a românilor este una dintre principalele provocări ale jucătorilor din retail anul acesta. „Este posibil ca bugetul alocat bunurilor nenecesare să scadă”, a spus Bogdan Marcu, partner Retail Agency în cadrul agenției Cushman & Wakefield Echinox.
În acest context, o schemă de retail de peste 5.000 de metri pătrați percepea o chirie medie de 75 de euro pe metru pătrat pe lună în 2021, în scădere față de 85 de euro pe metru pătrat pe lună înainte de pandemie, arată un raport Cushman & Wakefield Echinox. Proprietarii de centre comerciale au aliniat chiriile la situația generată de pandemie când traficul în magazine a scăzut semnificativ. Odată eliminate toate restricțiile, traficul în marile magazine a revenit la cote ridicate și nu sunt excluse noi negocieri pentru creșterea costurilor de închiriere.
Oraș |
Proiect |
Suprafață închiriabilă |
Format |
Dezvoltator |
Alba Iulia |
Alba Iulia Mall |
29.000 mp |
Parc de retail |
MAS Real Estate/Prime Kapital |
București |
One Cotroceni Park |
15.000 mp |
Parc de retail |
One United Properties |
Satu Mare |
Prima Shops |
11.800 mp |
Parc de retail |
Oasis Retail Development & Consulting |
Timișoara |
Funshop Park Timișoara |
10.800 mp |
Parc de retail |
Scallier |
Giurgiu |
Shopping Park Giurgiu |
9.300 mp |
Parc de retail |
Square 7 Properties & Mitiska REIM |
Turda |
Funshop Park Turda |
9.100 mp |
Parc de retail |
Scallier |
Slatina |
Shopping Park Slatina |
8.600 mp |
Parc de retail |
Mitiska REIM |
București |
Greenfield Plaza |
7.100 mp |
Parc de retail |
Impact |
Iași |
Family Market Bucium |
7.100 mp |
Parc de retail |
Iulius Group |
Iași |
Family Market Miroslava |
6.200 mp |
Parc de retail |
Iulius Group |
București |
Lemon Retail Park |
6.000 mp |
Parc de retail |
Synergy Construct |
Alba Iulia |
Mall Alba |
5.800 mp |
Centru comercial -extensie |
Mall Alba |
Craiova |
Electroputere Parc |
5.500 mp |
Centru comercial – extensie |
Catinvest |
București |
AFI City |
4.500 mp |
Centru comercial |
AFI Europe |
Sursă: CBRE
Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr. 43.