Reluarea activității în spațiile de birouri, impact asupra pieței de închirieri în 2021

Ovidiu Posirca

, Real Market

Angajații din București și marile orașe regionale vor reveni treptat la birouri, pe parcursul anului 2021, însă aranjamentele de muncă flexibile analizate de un număr tot mai mare de companii vor avea impact și asupra pieței de închirieri de spații office.

Anul viitor vor fi mai mulți angajați care își vor desfășura activitatea de la birou și nu de acasă, cum a fost regula în 2020. Revenirea în clădirile de birouri se va produce gradual, în condițiile în care vaccinarea împotriva coronavirusului la nivel local s-ar putea extinde pe tot parcursul anului 2021. În unele cazuri, reamenajarea birourilor va fi necesară pentru a respecta măsurile de distanțare socială și pentru a diminua riscul de îmbolnăvire la locul de muncă.

„Din punct de vedere al modului/stilului de lucru, considerăm că tipul de muncă hibrid va coexista și în 2021, dar procentajele se vor modifica, cu siguranță, față de 2020. Acest nou scenariu va fi posibil datorită apariției vaccinului anti-COVID-19, dar și datorită dorinței și nevoii multor angajați de a reveni în mediul colaborativ și social de lucru – lucruri pe care le regăsesc doar în spațiul de birou”, a declarat Florina Grosu, senior account manager office agency la firma de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate.

Florina Grosu Crosspoint Real Estate copy - Reluarea activității în spațiile de birouri, impact asupra pieței de închirieri în 2021

Florina Grosu

Găsirea unui mix între munca la distanță și cea la birou va depinde de evaluarea rezultatelor din acest an, dar și de tipul de industrie. De exemplu, companiile din zona de tehnologie s-ar putea dovedi cele mai flexibile în adaptarea la un mod de lucru combinat, în care unele echipe stau în birouri, iar alți angajați își desfășoară activitatea de la distanță.

Dozajul optim de lucru de la distanță pare a fi în zona a două-trei zile pe săptămână, potrivit unui sondaj realizat de agenția de consultanță imobiliară Colliers International în rândul decidenților din zeci de companii locale, firme care au de la câteva zeci până la mii de angajați.

„Firmele vor să-și aducă salariații la birouri și ne așteptăm ca marea revenire să aibă loc spre jumătatea anului – calendarul exact depinde și de maniera în care va fi implementată vaccinarea anti-COVID”, a precizat Sebastian Dragomir, partner & head of office advisory în cadrul Colliers International România, pentru Real Estate Magazine. Cultura organizațională a avut de suferit în condițiile muncii de acasă, iar procesul de inducție al noilor angajați a fost cu adevărat o provocare în această perioadă.

Întoarcerea la birouri se va accentua începând cu vara anului viitor, însă peste 20% din totalul angajaților vor continua să lucreze de acasă, sugerează Grosu din partea Crosspoint Real Estate.

Piață de închirieri mai dinamică în 2021

După un 2020 marcat de incertitudini și limitări care au afectat cererea pentru spații office, piața închirierilor de birouri ar putea avea o performanță mai bună anul viitor.

luxury working room executive office copy - Reluarea activității în spațiile de birouri, impact asupra pieței de închirieri în 2021

Cererea de spații de birouri a crescut cu 8% în orașele regionale în primele nouă luni din 2020, conform unui raport al agenției de consultanță imobiliară JLL.

Pe piața din București, în intervalul iulie-septembrie, activitatea de închiriere a totalizat 63.000 de metri pătrați, iar peste jumătate din suprafața tranzacționată a reprezentat reînnoirea unor contracte existente. În primele nouă luni s-au închiriat spații de birouri cu o suprafață totală de 160.400 de metri pătrați, în scădere cu 43% față de perioada similară a anului trecut, se arată într-un raport al agenției imobiliare Cushman & Wakefield Echinox.

abstract office desktop copy - Reluarea activității în spațiile de birouri, impact asupra pieței de închirieri în 2021

Tendința de scădere a activității de închiriere pe piața de birouri se va menține cel puțin până în vara anului 2021, este de părere Marius Șcuta, head of office department and tenant representation la JLL România. „În ceea ce privește mixul de modalități de lucru, este clar că munca de acasă va rămâne cu noi pentru multă vreme, dar cele mai multe companii vor adopta un sistem de muncă hibrid, cu schimburi între munca de acasă și cea de la birou, aici incluzând și sistemul de birouri flex”, a spus Șcuta pentru Real Estate Magazine.

Marius Scuta JLL Romania copy - Reluarea activității în spațiile de birouri, impact asupra pieței de închirieri în 2021

Marius Șcuta

Ritmul de dezvoltare al noilor clădiri de birouri a fost dinamic, iar în toamnă se aflau în diferite stadii proiecte cu o suprafață totală de 390.000 de metri pătrați doar în București. Mare parte din aceste spații vor fi livrate, însă nu este exclusă convertirea unor birouri în apartamente sau alte tipuri de spații de servicii. Alte companii care au concluzionat că au la dispoziție prea mult spațiu pe fondul muncii de acasă caută variante să subînchirieze spațiile neutilizate.

În prezent, rata de neocupare a birourilor din Capitală s-a menținut în jur de 11%, cu perspectivă de creștere în următoarele 12 luni. Chiria medie lunară de 19 euro pe metru pătrat s-ar putea reduce în anul următor, potrivit consultanților.

Ce companii caută birouri

Anul 2020 a fost dominat de știri și analize privind companiile care s-au adaptat rapid la regimul de muncă la distanță, însă au fost și industrii care au generat cerere pe piața închirierilor de birouri. „Am observat, în ultima perioadă, o creștere a cererii din partea companiilor care activează în domeniul farmaceutic și a clinicilor medicale, dar și un interes crescut al companiilor multinaționale către spațiile de cowork, în zone diversificate ale Bucureștiului, astfel încât accesul angajaților să fie cât mai facil și rapid”, spune reprezentantul Crosspoint Real Estate.

Sebastian Dragomir Colliers International Romania 2 copy - Reluarea activității în spațiile de birouri, impact asupra pieței de închirieri în 2021

Sebastian Dragomir

În trimestrul trei din 2020, cea mai mare tranzacție de închiriere a fost realizată de firma de servicii profesionale KPMG. Compania a preînchiriat 8.500 de metri pătrați într-o clădire de birouri din zona de nord a Capitalei.

Au rămas active pe piața de închirieri companiile din IT și suport, inclusiv call centere, iar în ultimele luni au existat cereri din partea unor noi jucători care vor să intre în România. „Brexit-ul, dar și pandemia au determinat multe companii să se reorienteze către România și alte țări din regiune. În cazul pandemiei, care a determinat adoptarea sistemului de lucru de acasă, unele țări unde business-ul de suport era la mare căutare nu au putut oferi servicii în condiții normale din cauza calității slabe a internetului”, a declarat Șcuta din partea JLL.

În cele mai importante 18 piețe europene de birouri, absorbția netă de spații a fost de 1,1 milioane de metri pătrați la finalul celui de-al treilea trimestru din 2020, față de 3,46 milioane de metri pătrați în perioada similară din 2019, potrivit datelor BNP Paribas Real Estate. Evoluția slabă ar fi rezultatul unei activități diminuate de închiriere, combinată cu livrarea unui stoc mai mare de birouri.

Material publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.35, Winter Edition 2021.

AXXIS 1458 × 180 px 2 slidere - AXXIS Nova Resort & SPA

Leave a Reply