România demarează în 2021 cu un buget crescut de investiții în infrastructură

Cu o alocare financiară în creștere pentru acest an, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va miza pe investiții, în timp ce lungimea totală de autostradă care urmează să fie deschisă circulației în 2021 este estimată să atingă câteva zeci de kilometri noi în zona central-vestică a României.

Nu mai puțin de opt miliarde de lei sunt alocați în buget pentru investiții bazate pe fonduri europene care includ cofinanțarea statului român. Banii vor merge către noi lucrări de dezvoltare de autostrăzi, căi ferate și alte infrastructuri de transport de suprafață. Bugetul local al Ministerului Transporturilor a fost crescut cu 10%, până la 14,1 miliarde de lei, anul acesta, conform reprezentanților Guvernului. Sume suplimentare vor fi alocate și pentru lucrările de întreținere a infrastructurii, în special în domeniul feroviar, care se confruntă de ani de zile cu o scădere a vitezei comerciale de deplasare.

În zona de infrastructură mare, România a absorbit trei miliarde de euro din surse europene până la finalul lunii ianuarie 2021, echivalent cu aproape 35% din bugetul total disponibil în Programul Operațional Infrastructură Mare, potrivit Ministerului Fondurilor Europene.

Lansări noi de șantiere, mai puține livrări

În materie de autostrăzi și drumuri expres, așteptările pentru acest an sunt destul de conservatoare.

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, susține că anul acesta ar urma să fie deschis circulației un lot de 25 de kilometri de autostradă între Sebeș și Turda. În zona sudică ar urma să fie finalizate în acest an primele două loturi ale drumului expres Craiova – Pitești, cu o lungime totală de aproximativ 33 de kilometri.

lot I autostrada sebes turda copy 1024x543 - România demarează în 2021 cu un buget crescut de investiții în infrastructură

Tot în 2021 ar trebui deschis traficului un lot din Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea. Tronsonul în lungime de 15,6 kilometri a fost finalizat cu întârziere din cauza intrării în insolvență a constructorului.

În acest an sunt șanse mari să se inaugureze 35 de kilometri de autostradă, potrivit reprezentanților Asociației Pro Infrastructură. De fapt, actualul ministru Drulă este unul dintre fondatorii asociației. „Șanse reale de a fi deschise traficului le au loturile Alba Iulia – Aiud (24,25 de kilometri din A10, posibil în august, dar probabil abia în toamnă), cioturile rămase, de 2,2 kilometri de la Alba Iulia Nord și de 4 kilometri la sud de Aiud (tot A10), și Ungheni – Târgu Mureș (4,5 kilometri, parte din A3)”, susține organizația.

În schimb, vor fi deschise noi șantiere, printre care se află noua centură a Capitalei și segmentul de autostradă Pitești – Curtea de Argeș. Reprezentanții Pro Infrastructură afirmă că vor începe construcția pentru noi proiecte cu o lungime totală de peste 167 de kilometri.

Noi ținte pentru proiecte majore de autostrăzi

Noul ministru al Transporturilor a avansat noi termene pentru autostrăzi așteptate de români de ani de zile. De exemplu, autostrada A7 Ploiești – Siret, prima care leagă Moldova de sudul României, ar putea fi gata până în 2024.

În cazul autostrăzii care va traversa Valea Prahovei s-a ajuns la etapa semnării contractului pentru proiectul tehnic. Realizarea întregii documentații va dura circa doi ani și jumătate.

„Am discutat să se concentreze pe un traseu modern în zona critică cu un tunel de patru kilometri la Bușteni, cu tunel de doi kilometri la Sinaia. Cred că varianta cu tuneluri este cea care ar ajuta și turismul”, a spus ministrul într-un interviu. Proiectul autostrăzii care leagă București de Brașov a fost inițiat în anul 2005, iar din acel moment s-a încercat fără succes să se găsească un partener privat pentru pornirea investiției.

Drulă spune că cel mai greu proiect din România va fi autostrada Sibiu – Pitești. „Este un termen optimist să fie gata în cinci ani, unele tronsoane vor fi gata mai repede”, a declarat acesta.

Autostrăzi și drumuri expres așteptate în 2021

Proiect

Sector

Lungime

Antreprenor

Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea

Ogra – Câmpia Turzii

15,7 kilometri

Asocierea Straco Grup – Specialist Consulting – Total Road

 

Drumul expres Craiova – Pitești

Lot 1

18,5 kilometri

Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade – Consitrans

 

 

Lot 2

21,3 kilometri

Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade – Consitrans

 

Autostrada Sebeș – Turda

Sântimbru – Aiud

24,2 kilometri

Asocierea Aktor – Euro Construct Trading 98

Sursă: CNAIR

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.36.

MACHETA - austrotherme

Leave a Reply