Investițiile în centre comerciale continuă cu accent pe digitalizare

Livrările de noi centre comerciale au înregistrat decalări din cauza crizei sanitare, însă piața va continua să atragă noi investitori, în special pentru scheme de retail adaptate la nevoile locuitorilor din orașele mai mici. Digitalizarea operațiunilor brandurilor care închiriază spații în mall-uri a preluat o poziție importantă în strategia de business, iar consultanții susțin că îmbinarea dintre vânzările în magazine fizice și comerțul electronic se va consolida prin adaptarea experienței de shopping la schimbările de consum și regulile de distanțare. 

În prima lună după renunțarea la starea de urgență s-a înregistrat și prima deschidere oficială a unui mall de anvergură. NEPI Rockcastle a început operațiunile comerciale la Shopping City Târgu Mureș, cu o suprafață închiriabilă totală de 40.000 de metri pătrați.

Finalul lunii august a adus inaugurarea primului mall din Târgoviște, dezvoltat de Prime Kapital. Dâmbovița Mall are o suprafață închiriabilă de 19.300 de metri pătrați și a fost deschis cu o rată de ocupare de 92%. Dezvoltatorul spune că centrul comercial poate fi extins cu încă 10.000 de metri pătrați. Compania mai are în dezvoltare centre comerciale în mai multe orașe, precum Sfântu Gheorghe, Bârlad, Iași și Alba Iulia.

shopping2 - Investițiile în centre comerciale continuă cu accent pe digitalizare

Pandemia de COVID-19 a forțat AFI Europe România să amâne deschiderea noului său mall din Brașov. Inițial planificat pentru luna mai, AFI Brașov ar urma să fie inaugurat în această toamnă, cel mai probabil în luna octombrie. Proiectul va avea o suprafață închiriabilă de 45.000 de metri pătrați și va include și clădiri de birouri.

Pe piața din București, lansarea Colosseum Mall a fost reprogramată pentru 2021, deși livrarea era așteptată la finalul anului în curs. Acesta este un proiect de extindere a centrului comercial Colosseum în urma unei investiții de 30 de milioane de euro, iar în noua variantă, suprafața închiriabilă totală va ajunge la 54.500 de metri pătrați. Decizia de amânare a fost luată din cauza mediului de afaceri impredictibil sub impactul crizei sanitare.

Pe termen scurt am putea vedea mai multe investiții în centre comerciale în aer liber care permit accesarea magazinelor direct din exterior, sub conceptul de „strip mall”, sugerează Alexandru Mitrache, head of transactions – land & investment la firma de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

„Comerțul clasic se confruntă cu nevoia de adaptare la situația generată de creșterea e-commerce-ului, astfel că restricțiile medicale vor pune și mai multă presiune, iar pe termen mediu și lung vor apărea schimbări în viziunea de dezvoltare a centrelor comerciale, pentru a se adapta mai ușor unor situații similare”, a declarat Mitrache pentru Real Estate Magazine.

Mall-urile s-au redeschis la mijlocul lunii iunie, după două luni în care au stat închise din cauza stării de urgență. Chiar dacă magazinele și-au reluat activitatea gradual, abia la începutul toamnei statul a permis redeschiderea restaurantelor și sălilor de cinema din interiorul mall-urilor. Însă, marii proprietari de centre comerciale vor trebui să adapteze propunerea de experiență de shopping și divertisment pentru vizitatori, având în vedere măsurile necesare pentru diminuarea riscului de infectare cu coronavirus.

Strategia de business post COVID-19 include operarea unui număr mai mic de magazine, au declarat 40% dintre respondenții unui sondaj realizat de CBRE România. Totodată, 19% dintre respondenți au menționat planuri pentru creșterea capacității de vânzare online.

Cercetarea mai relevă că investițiile în retail online și comerț social (social media, live streaming) sunt două tendințe de dezvoltare în digitalizarea sectorului de retail. Investițiile în experiențele din magazine rămân relevante, deși cererea pentru spații comerciale fizice ar urma să se diminueze în contextul translatării mai multor operațiuni în digital.

Piața de e-commerce din România a înregistrat creșteri cu două cifre, pe măsură ce consumatorii români devin tot mai familiarizați cu achizițiile și plățile online. În 2019, sectorul de e-commerce a depășit 4,3 miliarde de euro, în creștere cu 20% față de anul precedent, conform statisticilor GPeC. Totodată, vânzările electronice dețineau o cotă de 12% în cadrul companiilor care au și canale digitale, în comparație cu media UE de 20% din 2019, potrivit datelor biroului de statistică al Uniunii Europene, Eurostat.

Stocul de spații comerciale, în creștere

Aproximativ 180.000 de metri pătrați ar urma să fie adăugați anul acesta la stocul de retail cu suprafața de 3,75 milioane de metri pătrați, care include centre comerciale și parcuri de retail, potrivit datelor CBRE România. Circa 30% din stocul existent se află în București, piață unde n-a mai fost deschis niciun mall nou în ultimii ani, ci au fost înregistrate doar operațiuni de extindere sau modernizare a proiectelor existente.

„Vedem atât o serie de dezvoltatori autohtoni, cât și dezvoltatori din Cehia și Polonia care au o experiență semnificativă în piețele de origine și care sunt activi acum pe piața din România. Orașele secundare și terțiare din România sunt încă deficitare în ceea ce privește retailul modern și este, încă, loc pe piață pentru dezvoltări noi”, a precizat, pentru Real Estate Magazine, Cătălin Gavrilă, associate director, land development, în cadrul companiei de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate.

La finalul verii, Scallier, un investitor polonez în sectorul imobiliar, a anunțat că va dezvolta rețeaua Funshop Park de șase parcuri de retail cu dimensiuni reduse în România. Proiectele vor avea o suprafață închiriabilă totală de 40.000 de metri pătrați. Reprezentanții investitorului au precizat că piața de retail din țara noastră se află acum în stadiul în care se afla cea din Polonia în urmă cu zece ani.

Și în București există în continuare dezvoltare de retail, dar în formate mai mici, de proximitate. Gavrilă spune că piața din Capitală „a văzut noi recorduri de prețuri pentru terenurile destinate dezvoltărilor de retail”.

În continuare, cea mai mare provocare pentru retaileri o va reprezenta dezvoltarea platformelor omnichannel prin combinarea operațiunilor online cu cele offline, sugerează consultanții CBRE România. „Singurul semn de întrebare este cum se vor schimba comportamentul și cererea cumpărătorilor pe termen mediu și lung din cauza actualei pandemii”, concluzionează specialiștii.

O imagine privind situația din prezent poate fi realizată pe baza volumului cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul care include bunuri alimentare, nealimentare și carburanți. În luna iulie, consumul a crescut cu 4,2% ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în comparație cu iulie 2019. În primele șapte luni, cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut cu 1,2% în serie brută, respectiv cu 0,8% în date ajustate, față de intervalul similar din 2019.

Consumul privat este unul dintre cei mai importanți contributori la produsul intern brut (PIB), iar comportamentul românilor la cumpărături ar putea reduce efectele scăderii economice din acest an.

Economia României s-ar putea contracta în anul curent cu o rată de până la 5% din PIB, potrivit estimărilor instituțiilor financiare internaționale. Însă anul viitor ar trebui să readucă economia pe creștere într-un scenariu în care nu vor mai exista limitări ale activității companiilor pentru gestionarea pandemiei.

Material publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.33.

MACHETA - austrotherme

Leave a Reply