Dezvoltarea spațiilor de birouri din România, cu accent pe flexibilitate în perioada următoare

Revenirea angajaților la birouri reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru companii și proprietarii de clădiri de birouri pe fondul cerințelor stricte privind distanțarea socială. Mixul între munca de acasă și activitatea la birou ar urma să devină mai popular, iar proiectele de reamenajare a spațiilor de lucru se vor adapta la acest principiu, cu prioritate pe siguranța și starea de bine a angajatului.

Pandemia de COVID-19 a avut impact indirect și în mediul economic din cauza măsurilor impuse de autorități pentru a gestiona riscurile generate de boală în rândul populației. În sectorul privat, companiile s-au adaptat rapid la noile cerințe și au început să experimenteze diferite sisteme pentru munca de acasă.

Consultanții susțin că lucratul de acasă a devenit un concept cu care s-au familiarizat tot mai mulți angajați români, iar pe termen mediu și lung am putea asista la o dezvoltare a acestui fenomen. Implicațiile sunt foarte importante pentru companiile care închiriază spații de birouri, dar și pentru investitorii care planifică noi proiecte de acest tip în anii următori.

„Perioada actuală de «înghețare» a deciziilor, atât la nivel național, cât și regional, are un impact puternic asupra proiectelor imobiliare ce urmează să fie livrate în 2021-2022”, a declarat Cosmin Smighelschi, associate, office agency, în cadrul Crosspoint Real Estate, pentru Real Estate Magazine.

În prima jumătate a anului, stocul de birouri din București a crescut cu 106.100 de metri pătrați, o valoare cu 42% mai mică decât cea din perioada similară a anului trecut. În al doilea semestru vor mai fi livrate spații de birouri cu o suprafață totală de 108.000 de metri pătrați, conform estimărilor firmei de consultanță imobiliară JLL România.

Segmentul birourilor din orașele regionale va continua să se dezvolte într-un ritm temperat, urmând să fie livrate spații cu o suprafață totală de aproape 150.000 de metri pătrați până la finalul anului viitor. Cea mai activă piață regională va fi Timișoara, unde stocul de birouri ar urma să se majoreze cu peste 80.000 de metri pătrați, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox.

3740035 copy - Dezvoltarea spațiilor de birouri din România, cu accent pe flexibilitate în perioada următoare

În București, tranzacțiile de închiriere de spații office au ajuns la circa 100.000 de metri pătrați, iar aproximativ 40% din cerere a venit din partea companiilor din sectorul tehnologic. Acestora li se adaugă companiile din domeniul bancar & financiar sau farma care au semnat contracte de închiriere pentru birouri. Aceste sectoare sunt printre cele mai interesate de investițiile în digitalizare, care s-ar putea traduce și printr-o flexibilitate mai mare privind locul din care angajatul își desfășoară activitatea. Astfel, se poate lucra de acasă, dintr-un spațiu de coworking sau chiar din parc dacă există condițiile necesare.

Între timp, în piață se observă deja începutul unei tendințe de transformare a etapelor secundare de dezvoltare a campusurilor de birouri în ansambluri rezidențiale, potrivit lui Smighelschi. Este analizată și varianta restrângerii spațiilor comerciale de la parterul noilor clădiri de birouri. „Aceste măsuri sunt luate în vederea reducerii riscurilor investiționale, în perspectiva incertă a direcției de dezvoltare economică și socială”, spune reprezentantul Crosspoint Real Estate.

Precauția descrie cel mai bine jucătorii din segmentul de birouri în acest moment, însă este posibil ca pe măsură ce criza sanitară se ameliorează să vedem o revenire la activitatea din birouri, cu anumite ajustări. „Cel mai probabil, nu vor exista schimbări semnificative”, a precizat, pentru Real Estate Magazine, Alexandru Mitrache, head of transactions – land & investment la agenția de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Pe de altă parte, Horațiu Didea, managing partner la Workspace Studio, consideră că nu va mai exista „drum de întoarcere către munca desfășurată exclusiv de la birou”.

„Cred că de la revoluția industrială a lui Ford încoace, niciun alt eveniment din istoria recentă nu a impactat atât de mult modul în care se desfășoară munca. Rămâne de văzut care va fi impactul pe termen lung, odată ce va exista un vaccin și vor apărea primele evaluări privind eficiența și atașamentul față de firme și valorile acestora al celor care lucrează exclusiv remote”, a declarat Didea pentru Real Estate Magazine.

Firma sa derulează proiecte de amenajare a spațiilor de birouri, fiind integrator de soluții fitout și distribuitor de mobilier. Didea spune că proiectele în care este implicată compania pe segmentul de birouri integrează elemente pur igienice – sisteme de aerisire, purificatoare de aer și materiale antiseptice. „Proiectele de birouri cu design human-centered și ergonomie presupun spații mai aerisite, zone de colaborare tip club-house, spații pentru echipe de proiect, dar și întâlniri one-to-one sau zone de relaxare. Obiectivul lor era până acum nivelul de wellbeing și creșterea productivității la locul de muncă, la care acum s-a adăugat componenta de protecție sanitară, devenită esențială în ultimele luni”, a explicat Didea.

Explozia fenomenului muncii de acasă este în plină derulare și nu există încă date statistice, însă în România, fenomenul era aproape inexistent în datele oficiale la nivelul anului trecut. La nivelul Uniunii Europene, media angajaților care lucrau de acasă era de 5,3% din numărul total al persoanelor active în piața muncii. În țara noastră, media era de 0,8% în 2019, aceasta fiind o valoare dublă față de anul precedent.

Gradul de utilizare a instrumentelor digitale în scop profesional depinde și de pregătirea populației în acest scop. Dacă la nivelul UE, 58% dintre locuitori aveau deprinderi digitale de bază sau superioare, în România, media era de 31%, fiind cel mai scăzut nivel din Uniune, potrivit datelor Eurostat.

Munca la birou se mută, într-o oarecare formă, acasă

În continuare, decizia privind organizarea muncii în funcție de noile restricții pentru limitarea riscurilor medicale va depinde de liderii de business. Un studiu recent arată că sub 30% dintre angajații români ar putea lucra de acasă, adică doar 1,5 milioane din cele 5,57 milioane de persoane active pe piața muncii în prezent. Media europeană este de 37%, potrivit unei cercetări publicate de VoxEU.org.

6767 copy - Dezvoltarea spațiilor de birouri din România, cu accent pe flexibilitate în perioada următoare

În Statele Unite ale Americii, peste 80% dintre executivii incluși într-un sondaj Gartner au precizat că vor permite angajaților să lucreze de la distanță o perioadă de timp. Aproape jumătate au spus că sunt de acord cu permanentizarea lucrului la distanță, în timp ce puțin peste 40% au declarat că vor să flexibilizeze programul orar și zilele de muncă. Sondajul a fost realizat în luna iunie pe un eșantion de peste 200 de respondenți.

„Munca de procesare la birou se va reduce. Cred că cel puțin 30% din forța de muncă va lucra de acasă în viitor, poate 50%, în special în această zonă de procesare individuală de date. Pentru restul, biroul devine o stație de colaborare în care se iau deciziile importante, unde se discută strategii, și spațiu propice pentru inovație și creație. Birourile viitorului vor fi mai ergonomice, mai aerisite, mai plăcute și vor reflecta mai mult identitatea și cultura organizațională a companiei”, consideră reprezentantul Workspace Studio.

Unele dintre cele mai mari companii americane active și în România au viziuni destul de diferite când vine vorba de reîntoarcerea angajaților la birouri și organizarea operațiunilor ce țin de muncă. Gigantul de e-commerce Amazon a anunțat că-și va extinde rețeaua de birouri din SUA și va crea încă 3.500 de locuri de muncă. Producătorul auto Ford, care deține o fabrică și în România, are 30.000 de angajați în sediul principal din Michigan. Compania a demarat lucrările pentru reconfigurarea birourilor, iar între timp, toți angajații vor lucra de acasă cel puțin până în ianuarie 2021, potrivit Wall Street Journal.

În schimb, o companie s-a decis să vândă noul sediu înainte să se mute în el. Recreational Equipment a concluzionat că angajații au fost mai productivi când au lucrat de acasă și explorează varianta unui mix între munca la distanță și cea în birouri flexibile, de dimensiuni reduse. Între timp, compania a găsit un cumpărător pentru noua clădire de birouri din Seattle.

Material publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.33.

MACHETA - austrotherme

Leave a Reply