Infrastructura de transport la raport: Drumul României spre 1.000 de kilometri de autostradă

România are aproape 800 de kilometri de autostradă deschiși circulației, iar în actualul ritm de construcție, țara ar putea atinge borna de 1.000 de kilometri după 2020, potrivit estimărilor specialiștilor.

Ritmul slab de dezvoltare a rețelei de autostrăzi a forțat autoritățile să caute variante pentru eficientizarea procesului de contractare a lucrărilor. Cea mai recentă soluție se referă la Parteneriatul Public-Privat (PPP), o variantă care a mai fost anunțată cu ani în urmă, însă care nu s-a concretizat în niciun proiect până în acest moment.

Ionuț Ciurea, vicepreședinte și director executiv al Asociației Pro Infrastructura, susține că România atinsese 787 de kilometri de autostradă la mijlocul lunii octombrie a acestui an. Alți 150 de kilometri erau în diferite stadii de dezvoltare, având ca termen de finalizare 2019, 2020 sau 2021.

Astfel, țara noastră ar putea vorbi în mod realist de 937 de kilometri de autostrăzi care ar urma să fie operaționali în 2021. Ciurea este de părere că România poate atinge 1.000 de kilometri de autostrăzi cu noi proiecte.

Good to know

52 de kilometri de autostradă, finalizați anul viitor, conform CNAIR

Pe parcursul anului 2018 au fost inaugurate patru proiecte. Ciurea spune că acestea sunt loturile 3 și 4 ale Autostrăzii A10 Sebeș-Turda (între Aiud și Turda) în lungime de 28,75 de kilometri (din care șoferii pot folosi aproximativ 25 de kilometri), podul Gilău peste Someșul Mic (restul de executat din nodul Gilău), un „ciot” de 766 de metri și tronsonul Gilău-Nădășelu (Autostrada A3), segment care era gata din noiembrie 2017, lung de 8,7 kilometri. În total, până acum, în acest an avem 28,75 + 0,766 + 8,7 = 38,216 kilometri noi de autostradă pe A10 și A3.

Tot pe A3 sunt deja 3,6 kilometri – între Iernut și Ogra – deja finalizați, dar acest tronson nu poate fi dat în circulație. Recepția va fi făcută în curând. Vecin cu acest lot este un altul, de 10,1 kilometri, între Ogra și Aeroportul Târgu Mureș, care va fi gata, probabil, tot în decembrie.

Intrarea A3 în București, un tronson de 6,5 kilometri, ar putea, de asemenea, să fie finalizată în luna decembrie.

autostrada a1 1024x682 - Infrastructura de transport la raport:  Drumul României spre 1.000 de kilometri de autostradă

„Avem, în prezent, 175 de kilometri de autostradă în licitație de proiectare și execuție lucrări: aproximativ 50 de kilometri pe A0 (Autostrada de Centură București), 43 de kilometri pe A1 Sibiu-Pitești (capetele), 62 de kilometri pe A3 Suplacu de Barcău-Borș, 16 kilometri pe A7 Centura Bacău și un mic lot de 4,5 kilometri lângă Târgu Mureș.

În cazul fericit în care vom avea licitații încheiate în primele luni din 2019 (pe Suplacu-Borș și A0, de exemplu), există premisele ca în 2020 să avem primele lucrări în teren. Și, pentru finalizare, mai adăugăm trei-patru ani. Deci 2023-2024. Cu alte cuvinte, vom depăși borna celor 1.000 de kilometri de autostradă abia la final de 2023, mai sigur prin 2024. Adică peste cinci-șase ani”, a declarat directorul Asociației Pro Infrastructura pentru Real Estate Magazine.

 

Speranțe în PPP

Între timp, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, susține că are două „axe prioritare” în privința infrastructurii de transport rutier. Oficialul a vorbit despre finalizarea proiectelor începute deja şi care au stagnat „din diverse motive, cele mai multe dintre ele tot birocratice, ani de-a rândul” și despre pregătirea unor proiecte „care să meargă mult mai bine, să fie uşor finanţabile, să fie agreate înainte de a fi începute de către partenerii europeni”.

Spre mijlocul lunii octombrie, Guvernul a scos la licitație proiectul pentru autostrada Ploiești-Brașov, în parteneriat public-privat. „Vor urma negocieri cu investitorii selectaţi, astfel încât în luna decembrie estimăm semnarea acordului de parteneriat public-privat pentru realizarea acestei autostrăzi”, a precizat premierul Viorica Dăncilă.

Reprezentantul Asociației Pro Infrastructura sugerează că soluția PPP pentru autostrăzi „este scuza perfectă de a nu face nimic” și că tipul acesta de contract este mai scump și mai complicat în comparație cu finanțările europene nerambursabile.

lucrari autostrada cnadnr 0 1024x577 - Infrastructura de transport la raport:  Drumul României spre 1.000 de kilometri de autostradă

„Dacă vine privatul și îți face autostradă, tu trebuie să îi plătești acestuia, pe lângă construcția propriu-zisă, și dobânzi (că privatul se împrumută la bancă pentru a-ți face ție autostradă), dar și o marjă de profit care include niște riscuri mai mari decât dacă l-ai plăti direct tu (de la buget și prin fonduri europene). În plus, nu doar statul, în ansamblu, plătește (atenție la deficit, care oricum e și așa la limită), ci plătesc, în plus, și șoferii, achitând acea taxă de autostradă”, a explicat Ciurea. Acesta a adăugat că, în prezent, România nu are niciun proiect de autostradă cu studii suficient de solide pentru a fi finanțabil printr-un contract de tip PPP.

Trebuie amintit că s-a încercat dezvoltarea proiectului Comarnic-Brașov în sistem de concesiune, însă inițiativa a eșuat de trei ori.

Totodată, Guvernul nu vrea o singură autostradă în sistem PPP. Pe listă mai apare și Autostrada București-Craiova-Calafat-Drobeta-Turnu Severin-Lugoj, de 550 de kilometri, dar și Autostrada Târgu Neamț-Iași-Ungheni.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se așteaptă ca anul viitor să fie finalizați în România aproximativ 52 de kilometri de autostradă. Mai mult de jumătate din lungimea totală de autostrăzi care ar urma să devină operabile anul viitor face parte din proiectul Brașov-Borș.

Potrivit directorului CNAIR, Narcis Neaga, România ar putea lega toate provinciile istorice cu autostrăzi în perioada 2025-2030. Problema cea mai mare este în zona Moldovei, unde nu există niciun kilometru de autostradă în exploatare. Acesta este unul dintre principalele motive pentru care zona respectivă nu a reușit să atragă investiții însemnate în ultimii ani.

 

Proiecte de autostrăzi finalizate în 2019*

Denumire proiect        Valoare contract (milioane lei)**       Lungime (kilometri)    Constructor     Data finalizării lucrărilor

Autostrada Brașov-Borș, Tronson Târgu Mureș-Ogra Lot 1 284,92 4,5 – autostradă 4,7 – drum legătură relicitare trim. IV 2019

Autostrada Brașov-Borș, Tronson Ogra-Câmpia Turzii Lot 2 437,63 10,1 Asocierea Astaldi SpA – Max Boegl România SRL – Astalrom S.A. – Consitrans SRL trim. II 2019

Autostrada Brașov-Borș, Tronson Ogra-Câmpia Turzii Lot 3 279,74 15,7 Asocierea SC Straco Grup SRL – Specialist Consulting SRL – SC Total Road SRL trim. II 2019

Autostrada Sebeș-Turda Lot 1 541,73 17 Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcții SRL noiembrie 2019

*estimare CNAIR

**fără TVA

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine nr.24, Winter Edition.

 

MACHETA - austrotherme

Leave a Reply