Analiză Real Estate Magazine: Piața de retail, tendințe diferite de dezvoltare între București și orașele secundare

Extinderea centrelor comerciale existente și dezvoltarea de proiecte noi în orașele secundare și terțiare sunt tendințele care marchează segmentul spațiilor de retail din România, care contabiliza 3,52 milioane de metri pătrați în prima jumătate din 2018. 

În piața de retail există alți 367.000 de metri pătrați în construcție, cu date de livrare în 2018 și 2019, arată datele firmei de consultanță imobiliară CBRE. Dintre cele 19 proiecte aflate în dezvoltare, 13 sunt noi, în timp ce șase sunt extinderi de centre deja operaționale.

„La finalul trimestrului al doilea al anului, în București nu aveam anunțate livrări de proiecte noi, ci doar posibile extinderi, cum ar fi Colosseum Mall cu 16.500 de metri pătrați și Veranda Mall cu 6.000 de metri pătrați. În țară, situația stă diferit, fiind anunțate proiecte noi la Brașov, Sibiu, Târgu Mureș și Satu Mare, totalizând aproape 149.000 de metri pătrați, în timp ce 77.000 de metri pătrați constau în extinderi anunțate la Timișoara și Iași. Dacă piața de retail din București a ajuns la capacitate, vedem cum interesul dezvoltatorilor se mută spre orașele secundare, chiar terțiare”, a declarat, pentru Real Estate Magazine, Mariana Stamate, head of property management la firma de consultanță imobiliară JLL România.

Good to know

Între 8 și 15 euro pe metru pătrat, chiria pentru parcurile de retail

Concentrarea investitorilor către orașele mai mici este deja vizibilă în piața de profil. În prima jumătate a anului au fost terminate spații de retail ce totalizează 30.000 de metri pătrați în Bistrița, Focșani, Gheorghieni, Râmnicu Sărat și Vaslui, arată statisticile CBRE.

Industria de retail, în topul tranzacțiilor imobiliare

Totodată, segmentul de retail a înregistrat tranzacții cu o valoare totală de 135 de milioane de euro în prima jumătate a anului, reprezentând aproape 32% din valoarea totală a tranzacțiilor din piața imobiliară, potrivit datelor firmei de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate.

Printre tranzacțiile notabile din zona de retail se numără achiziția Militari Shopping Center de către MAS Real Estate pentru 95 de milioane de euro și cumpărarea proiectului Festival Mall din Sibiu de către NEPI Rockcastle pentru 21 de milioane de euro. 

„Creșterea consumului în România a dinamizat piața spațiilor de retail, după cum era firesc. Mari branduri internaționale, care activează în industrii extrem de diverse și țintesc publicuri diferite, au decis anul acesta să-și facă intrarea pe piața locală. Acesta este un semn că piața românească se maturizează și devine din ce în ce mai ofertantă pentru marii jucători care o ocoleau până acum, considerând-o prea riscantă”, a explicat Carmen Ravon, head of retail leasing în cadrul CBRE România.

În privința chiriilor pentru spații de retail, cele pentru proiecte de clasă A din zone centrale se situează în jurul valorii de 80 de euro pe metru pătrat. Pentru unitățile stradale, chiria este de 55 de euro pe metru pătrat, în timp ce pentru parcurile de retail, aceasta a oscilat între 8 și 15 euro pe metru pătrat, conform CBRE.

În schimb, randamentul investițional al centrelor comerciale s-a situat la 7% în primul semestru din 2018, depășind rezultatul din zona de birouri, arată datele Crosspoint Real Estate.

Proiecte noi versus extinderi

Bucureștiul nu a mai înregistrat nicio investiție în centre comerciale noi, dar au existat dezvoltatori care au decis să-și extindă proiectele existente. Austriecii de la S IMMO AG au extins cu 11.000 de metri pătrați centrul comercial Sun Plaza, în urma unei investiții de 30 de milioane de euro. Centrul a ajuns la o suprafață totală închiriabilă de 81.000 de metri pătrați.

NEPI Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din România, este în proces de autorizare pentru extinderea proiectului Promenada. În faza actuală, centrul comercial are o suprafață totală închiriabilă de 39.400 de metri pătrați. Dezvoltatorul vrea să adauge încă 60.000 de metri pătrați de spații mixte în zona de fashion, timp liber, distracție, alături de o clădire de birouri. Compania controlează 695.800 de metri pătrați de spații comerciale cu o valoare combinată a portofoliului de 1,6 miliarde de euro în România.

Tot în Capitală, familia Pogonaru investește zece milioane de euro în extinderea centrului comercial Veranda Mall, din zona Obor. Lucrările de extindere cu încă 6.000 de metri pătrați se vor finaliza în a doua parte a anului viitor. În prezent, mall-ul are o suprafață totală de 30.000 de metri pătrați, incluzând spații comerciale, restaurante, cafenele, dar și o zonă verde de 15.000 de metri pătrați.

Circa 30 de milioane de euro vor fi investiți, de asemenea, în extinderea Colosseum Mall, în componentele de spații comerciale și de birouri, urmând să fie adăugați încă 16.500 de metri pătrați.

Proprietarii AFI au cumpărat un teren de aproximativ 43.000 de metri pătrați în apropierea mall-ului AFI Cotroceni și a complexului de birouri AFI Park 1-5. Centrul comercial din Cotroceni are 90.000 de metri pătrați închiriabili, iar reprezentanții companiei au spus că vor analiza cea mai bună variantă pentru utilizarea terenului. Doron Klein, CEO-ul AFI Europe România, a precizat că strategia dezvoltatorului vizează extinderea în zona de retail, birouri și rezidențial. În afara Bucureștiului, AFI dezvoltă un proiect la Brașov, care include un centru comercial cu o suprafață închiriabilă de 45.000 de metri pătrați și două clădiri de birouri pe o suprafață de 25.000 de metri pătrați. Complexul ar putea fi inaugurat spre finalul anului 2019. De asemenea, AFI va construi la Arad un parc de retail pe un teren de 80.000 de metri pătrați.

Și NEPI Rockcastle lucrează la o serie de extinderi de proiecte în orașele secundare și terțiare. Dezvoltatorul extinde Shopping City Sibiu cu 9.600 de metri pătrați, iar la Aurora Shopping Mall Buzău va adăuga 5.400 de metri pătrați. Printre proiectele noi aflate în faza de construcție se numără Festival Mall Sibiu (42.000 de metri pătrați) și Shopping City Satu Mare (29.100 de metri pătrați). NEPI Rockcastle se află în faza obținerii autorizațiilor și pre-închirierii primei faze din Shopping City Târgu Mureș, care va avea o suprafață totală de 33.600 de metri pătrați, potrivit unui raport al companiei.

La rândul lor, dezvoltatorii sud-africani de la MAS REI, care au un parteneriat cu Prime Kapital în România, plănuiesc o serie de investiții noi și extinderi de centre comerciale în afara Bucureștiului. Spre finalul acestui an ar urma să fie terminate lucrările de construcție la Baia Mare Value Centre (22.000 de metri pătrați) și Roman Value Centre (19.000 de metri pătrați). Un alt proiect al companiei este parcul comercial din Baloteşti, acolo unde aceasta are în plan construcţia unei extensii de 28.000 de metri pătrați în zona magazinului Hornbach. Dezvoltatorul se află în faza obținerii de autorizații pentru proiecte de centre comerciale în Iași, Pitești, Târgoviște și Ploiești.

La Bacău, centrul comercial Arena Mall va demara un proces de extindere și modernizare care se va materializa prin majorarea cu 60% a suprafeței închiriabile și prin construirea unei parcări supraetajate. Suprafața închiriabilă totală va fi de aproximativ 42.000 de metri pătrați, iar parcarea supraetajată va avea o capacitate de peste 495 de locuri, numărul total al locurilor de parcare ajungând la 1.300. Întregul proiect va fi finalizat spre sfârșitul lui 2020.

În Craiova, centrul comercial Electroputere Parc se extinde cu 9.200 de metri pătrați ca parte a unui proces mai amplu de dezvoltare al grupului Catinvest care prevede și construirea de noi spații mixte cu componente de retail și birouri. Întreaga investiție, anunțată în toamna anului trecut, se ridică la 70 de milioane de euro.

La Timișoara, Iulius și Atterbury Europe vor adăuga 47.000 de metri pătrați la zona de retail față de Iulius Mall, parte din proiectul mixt Openville. Investiția totală în complex, care are o puternică componentă de birouri, va atinge circa 220 de milioane de euro.

Noile investiții în centrele comerciale vin pe fondul schimbărilor privind comportamentul consumatorilor și avansul puternic al comerțului electronic care a ajuns la 2,8 miliarde de euro în 2017. Valoarea pieței de e-commerce din totalul pieței de retail se situa la 5,6% anul trecut, potrivit estimărilor GPeC, tendința fiind de creștere accelerată.

„Ca tendință, sub imperiul modificării așteptărilor consumatorilor, al creșterii ponderii comerțului online și al dezvoltării tehnologiei, centrele comerciale se transformă în centre de experiență, accentul fiind pe zonele de petrecere a timpului liber și de food & beverages”, a conchis reprezentantul JLL România.

Top 5 proiecte de retail în faza de construcție

Proiect                                     Dezvoltator                                         Suprafață (metri pătrați)

Openville                                 Iulius și Atterbury Europe                   47.000*

AFI Palace Brașov                    AFI Europe                                           45.000

Shopping City Târgu Mureș    NEPI Rockcastle                                  32.900

Shopping City Satu Mare        NEPI Rockcastle                                  28.700

DN1 Value Centre                   MAS Real Estate și Prime Kapital        28.000

Sursă: CBRE, companii           

*adiţionali faţă de mall-ul existent

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Special Edition.

Leave a Reply