Dezvoltatorii de birouri și angajatorii caută soluții pentru a oferi un cadru de lucru cât mai plăcut tinerilor angajați din generația Z, reprezentată de cei născuți după anul 1997. Amenajarea unui spațiu de lucru care promovează colaborarea în interiorul organizației și integrează noi soluții digitale ar putea fi abordarea eficientă prin care companiile să recruteze și motiveze noua generație de tineri care se află la începutul carierei.
Tinerii din generația Z au crescut înconjurați de tehnologie, folosind platformele de socializare și telefoanele inteligente de la vârste destul de mici. Experiența lor este parțial comună cu a reprezentanților generației Y, cea a milenialilor, care au ajuns însă la vârsta la care încep deja să ocupe funcții de management și pot stabili politicile de recrutare.
Viitorul arată flexibil, în birouri
În privința locului de muncă din clădirile de birouri, așteptările celor două generații sunt destul de apropiate, potrivit consultanților.
„În ceea ce privește spațiile de birouri, asemenea milenialilor, flexibilitatea rămâne un cuvânt-cheie. Atât în ceea ce privește programul de lucru, cât și locația spațiului de birouri. Mobila modulară este deja soluția adaptării pentru aceste nevoi. Cea mai mare noutate este, cu siguranță, integrarea tehnologiei. Un tânăr din generația Z va aprecia un spațiu care este «smart» sau care a adoptat soluții inteligente de integrare precum aplicații de comunitate sau calendare pentru rezervări evenimente și săli de întâlniri”, a declarat, pentru Real Estate Magazine, Cosmin Smighelschi, senior account manager, Office Agency, în cadrul firmei de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate.
Dependența de tehnologie a noilor generații de angajați este un factor de care dezvoltatorii de birouri trebuie să țină cont în designul clădirilor, în special modul în care tehnologia intuitivă poate fi implementată în spațiile comune de lucru.
Marius Șcuta, head of Office Agency and Tenant Representation la compania de consultanță imobiliară JLL România, sugerează că lobby-urile clădirilor de birouri ar putea fi transformate în spații colaborative, unde angajații ar putea avea discuții scurte. De asemenea, în toate spațiile comune ar trebui să existe internet WiFi de mare viteză, dar și aplicații pe telefon pentru gestionarea locurilor de parcare din clădire.
În materie de amenajare efectivă a spațiilor de lucru, Șcuta spune că angajații mileniali s-au adaptat la condițiile oferite de companii, care au promovat modelul de open space clasic. Odată cu recrutarea angajaților din generația Z, filosofia designului spațiului de lucru pare să se schimbe. „Tinerii din generația Z nu mai sunt «legați» de un birou dedicat, ci își doresc să aibă un birou cât mai flexibil, să poată lucra din orice spațiu disponibil în birou, să aibă mobilă ușor reconfigurabilă (spații de relaxare modulare, birouri cu ajustare pe înălțime, scaune ale căror spătare se pot înlătura etc.), vor spații colaborative și își doresc ca spațiul de lucru să fie utilat cu ultimele tehnologii disponibile în piață (realitate augmentată și/sau virtuală, Internet of Things, device-uri mobile, internet de mare viteză etc.)”, a spus Șcuta pentru Real Estate Magazine.
Tinerii angajați vor și un program flexibil de muncă, acces la mijloace de transport alternativ și verde, posibilitatea de a lucra din spații de coworking cu abonament plătit de angajatori. Deja, industria spațiilor de coworking a început să se dezvolte în București, dar și în orașe regionale precum Iași, Timișoara și Cluj-Napoca. În sistemul de coworking, beneficiarul poate cumpăra o oră, o zi sau o lună într-un spațiu de lucru cu toate facilitățile. Tocmai de aceea, acest sistem este extrem de popular în rândul noilor generații de antreprenori. Unele dintre cele mai mari spații de coworking din Capitală sunt găzduite în acest moment de clădiri office, iar noile dezvoltări de birouri încep să aibă alocate, încă din faza de design, zone pentru coworking.
Mădălina Cojocaru, partener Office & Industrial la firma de consultanță Cushman & Wakefield Echinox, explică faptul că tinerii angajați care caută un loc de muncă analizează și dacă în clădirea de birouri este dezvoltat conceptul de micro-comunitate. Pe scurt, dacă sunt organizate evenimente și dacă există facilități precum restaurante, săli de fitness sau aplicații personalizate.
Generația Z caută mai multă interacțiune umană
Membrii generației Z vor reprezenta 20% din forța de muncă disponibilă la nivel global până în 2020, potrivit unui studiu realizat de grupul american Dell Technologies. Pe măsură ce organizațiile primesc noii angajați care sunt nativi digital, vor trebui create noi canale de colaborare cu angajații din multiple generații prezente la locul de muncă.
Studiul realizat pe un eșantion de 12.086 de tineri din 17 țări a relevat că 53% dintre aceștia preferă să meargă la locul de muncă în loc să lucreze de acasă. Mai mult, 58% dintre aceștia spun că vor să fie parte dintr-o echipă, nu să lucreze în mod independent.
Cercetarea a mai arătat că 43% dintre respondenții din generația Z preferă să comunice cu colegii de serviciu în persoană, iar 75% vor să capete experiență la locul de muncă direct de la colegi, nu online. Mai mult de trei sferturi dintre respondenți au spus că vor să lucreze cu tehnologii de ultimă oră în viitoarele cariere, iar 98% dintre ei au folosit tehnologia ca parte din procesul de educație formală. Respondenții la studiu au între 16 și 23 de ani, iar 83% au fost expuși la un mediu de lucru.
O provocare pentru companiile care recrutează tineri din generația Z o reprezintă și gestionarea stresului la locul de muncă. Un studiu realizat de Asociația Americană de Psihologie arată că 54% dintre respondenții din generația Z au avut senzația de anxietate sau agitație cel puțin o dată în ultima lună. Pentru mileniali, procentul a fost de 40%. Cercetarea a inclus un eșantion de 3.458 de adulți cu vârsta de cel puțin 18 ani.
Astfel, tinerii din generația Z acordă mai multă atenție și facilităților de wellness, o tendință care începe să fie luată în seamă de dezvoltatorii și administratorii de clădiri de birouri. În piață au început deja să apară sisteme de certificare pentru facilitățile care promovează starea de bine a angajaților. „Dacă milenialii și cei de dinaintea lor consideră desk-ul și imediata lui apropiere ca fiind locul unde ei muncesc, cei din generația Z iau în considerare nu doar clădirea în care se află biroul lor, ci și zona urbană de care aparține acea clădire. Prioritizează sănătatea, așadar spațiile verzi și prezența facilităților de wellness contează foarte mult”, a declarat, pentru Real Estate Magazine, Tudor Ionescu, head of Advisory & Transaction Services, Office, la firma de consultanță imobiliară CBRE România.
Pentru că generația Z este mai interesată de teme ce țin de protecția mediului înconjurător, viitorii angajați ar putea fi atrași de politica companiilor privind sustenabilitatea. De asemenea, ar aprecia mai mult dacă ar lucra într-o clădire de birouri sustenabilă.
Geo Mărgescu, CEO și cofondator Forte Partners, spune că unele dintre cererile noilor generații de angajați sunt preluate și în strategia de dezvoltare a birourilor. El a menționat, printre altele, calitatea spațiului de lucru și accesul ușor la mijloacele de transport în comun. „Forte Partners are în vedere, atunci când dezvoltă proiecte office, toate aceste caracteristici. Întotdeauna punem pe primul loc arhitectura și funcționalitatea, un rol la fel de important avându-l și caracterul verde al clădirii, atât prin existența unui procent mare de spații verzi – la proiectul office Matei Millo, de exemplu, 30% din ariile comune reprezintă spații verzi –, cât și prin eficiența energetică”, a comentat Mărgescu pentru Real Estate Magazine.
Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.30/Special Edition 2019