Ce au în comun un pod răsucit aidoma unei benzi Moebius tridimensionale, care este în același timp și spațiu cultural, un fagure gigantic înțesat de trepte de unde poți admira priveliștea înconjurătoare și un hotel suprarealist proiectat ca trei cutii triunghiulare puse una peste alta, defazate în jurul unei axe comune verticale? Faptul că sunt unele dintre cele mai incitante construcții ale anului în curs, care aduc viitorul în cotidian mai devreme decât ne-am fi așteptat.
Construcție răsucită cu dublă destinație: pod și muzeu
Muzeul sculpturilor şi galeria de artă care vor fi amenajate pe podul ce va fi amplasat peste râul Randselva din Norvegia se prefigurează a fi un ansamblu pe cât de neobișnuit, pe atât de aşteptat de iubitorii de artă modernă.
Amplasată în cadrul unui parc ce găzduiește sculpturi, construit la sfârşitul anilor ‘90 în apropiere de Oslo, pe locul unei foste fabrici de hârtie, și unde pot fi admirate lucrări de artă contemporană ale unor artişti cunoscuţi precum Anish Kapoor și Olafur Eliasson, noua construcţie se va întinde pe o suprafaţă de 1.400 de metri pătrați şi va cuprinde un spaţiu de galerii interioare, dar va fi şi o a doua punte de traversare a râului, ceea ce va îmbunătăţi accesul între cele două maluri ale cursului de apă.
Intenţia arhitecţilor a fost aceea de a face din muzeu nu un scop în sine, ci un pretext pentru a aduce vizitatorii mai aproape de natură, făcând din exponatele care vor fi găzduite aici o extensie interioară a promenadei din parcul sculpturilor.
Considerat a fi un experiment social, podul locuit, aşa cum mai este denumit îndrăzneţul proiect, poate fi privit din două unghiuri diferite: sub forma unei clădiri cu rol de pod sau a unei instituţii de cultură care serveşte ca element de infrastructură.
Ineditul stă în faptul că ansamblul, de formă dreptunghiulară, are o configurație răsucită începând de la o poziție de mijloc a construcției, aflată deasupra râului, compensând astfel diferența de nivel existentă între cele două maluri. Pentru accesul între cele două porțiuni este prevăzută o scară, care va avea și rol de zonă de repaus, de punct de observare pentru proiecții video sau pentru diferite reprezentații artistice care se vor desfășura aici. O singură răsucire în tot volumul construcției permite o decalare a înălțimii, de la nivelul inferior, cu teren împădurit, din partea de sud, la zona de nivel superior, de deal, din partea de nord. Această rotație în jurul unei axe longitudinale face ca un capăt al clădirii să fie mai înalt decât celălalt, punând astfel la dispoziție două tipuri diferite de spații de galerii.
Vizitatorii vor putea intra prin partea de sud, trecând prin zona centrului de informare și magazinul muzeului, înspre o cafenea localizată în capătul de nord. Aici, o terasă exterioară le va da ocazia vizitatorilor să admire peisajul dominat de verdele pădurii și să arunce o privire de sus asupra vechii fabrici de hârtie.
O bandă de sticlă traversează clădirea de la un capăt la altul, trecând de la configurația de perete lateral, în prima jumătate a construcției, la cea de plafon, dând naștere unui luminator, în cea de-a doua jumătate a structurii. În ceea ce privește restul zonelor de fațadă, acestea se anunță a fi realizate din oțel inoxidabil și iluminate artificial, pentru a crea medii adecvate proiecțiilor sau reprezentațiilor video.
Se estimează că această construcție va fi gata la sfârșitul anului 2019.
Turn gigantic cu configurația de fagure, având 154 de porțiuni de scară
Designerul britanic Thomas Heatherwick este autorul unei structuri de tip fagure incluzând o serie de porțiuni de scară interconectate, care urmează să fie amplasată în centrul complexului Hudson Yards din partea de vest a Manhattan-ului.
Numită Vessel, sculptura gigantică se intenționează să fie piesa centrală a unui nou spațiu public destinat relaxării, din care nu vor lipsi grădinile și o piață publică.
Structura cuprinde o serie de porțiuni de scară placate cu metal, conectate între ele prin paliere, astfel încât să formeze un model asemănător fagurelui, în limitele unui contur asemănător unei vaze uriașe.
Într-un oraș plin de construcții pentru care ineditul a devenit similar cu firescul, acest proiect s-a dorit a fi nu doar un alt obiectiv de admirat, ci totodată o construcție care să interacționeze cu oamenii. Pornind de la o bază hexagonală înscrisă într-un cerc cu diametrul de 15 metri, fiecare strat superior devine mai larg decât precedentul, ajungând ca inelul de la partea superioară să aibă un diametru de 46 de metri. Un total de 154 de porțiuni de scară însumând aproape 2.500 de trepte individuale și 80 de paliere compun această structură futuristă, care le oferă vizitatorilor posibilitatea de a observa orașul dintr-o perspectivă neașteptată.
Uriașul fagure va fi flancat de pâlcuri de copaci, plante specifice zonelor de pădure, plante perene și o fântână care va crea impresia unei ape curgătoare.
Spațiu extensibil pentru spectacole și expoziții în inima New York-ului
The Shed este numele unei construcții proiectate de studiourile newyorkeze Diller Scofidio + Renfro (DS+R) și Rockwell Group, care va găzdui evenimente artistice de toate tipurile, ce vor avea loc în New York. Ansamblul, structurat pe un cadru uriaș de oțel și acoperit cu un înveliș din ETFE, este proiectat să se desfășoare silențios pentru a acoperi piațeta din zona din față, mărindu-și astfel substanțial capacitatea.
Centrul de artă ocupă o suprafață de 18.500 de metri pătrați în partea de vest a Manhattan-ului. În interiorul părții fixe, din sticlă, vor fi amenajate două etaje constând în spații ample, fără coloane, destinate galeriilor și spectacolelor de teatru cât mai versatile, sălile având proprietăți acustice și vizuale ajustabile, în funcție de necesități.
Cel mai mare hotel din Olanda este compus din trei prisme triunghiulare dispuse una peste alta, decalate unghiular în plan transversal
Un nou hotel amplasat în capitala Olandei, care va avea 650 de camere, nu este doar vârful de lance în clasamentul celor mai mari hoteluri din țară, ci și într-un eventual top al celor mai neobișnuite structuri de clădiri. Hotelul este proiectat sub forma a trei prisme triunghiulare cu fațade de sticlă, amplasate una peste cealaltă pe o înălțime de 91 de metri, dar decalate reciproc în jurul unui miez cilindric vertical din sticlă.
Pe lângă numărul impresionant de camere dispuse pe 25 de etaje, clădirea mai include o galerie de artă, un restaurant și un bar, precum și un centru Spa și o grădină. Un studio de televiziune va ocupa spațiul generos de la parter.
Biblioteca publică din Queens, un cuboid cu ferestre neregulate
Ocupând o suprafață de 2.000 de metri pătrați într-o zonă din preajma East River, noua bibliotecă publică din Queens este departe de clădirile clasice care adăpostesc, de regulă, bogății culturale adunate în pagini de carte.
Clădirea în cauză, un proiect care valorează 30 de milioane de dolari, are o structură cuboidă și cuprinde cinci etaje. Inițial s-a dorit ca fațada să fie realizată dintr-un înveliș de aluminiu, însă din cauza costurilor prea ridicate s-a optat pentru varianta vopsirii fațadei într-o nuanță argintie. Originalitatea construcției constă, însă, în ferestrele de forme neregulate, ca niște deschideri dispuse aleatoriu în platoșa argintie a pereților, dar care urmăresc, de fapt, tiparul circulației în interiorul clădirii. Pe partea de vest a edificiului, ferestrele sunt adevărate porți spre întinderea orașului, oferind o experiență vizuală intensă celor care îi trec pragul.