Autostrada Ploiești-Brașov, potențial de a genera noi poli de dezvoltare imobiliară

Proiectul autostrăzii Ploiești-Brașov, primul drum de mare viteză care va traversa Munții Carpați, ar urma să genereze noi oportunități de investiții și în sectorul imobiliar datorită îmbunătățirii conexiunilor de transport.

Autoritățile au anunțat că autostrada va fi construită de un consorțiu format dintr-o firmă din China și una din Turcia. Valoarea investiției se ridică la 1,36 miliarde de euro și ar urma să fie realizată printr-un contract de tip parteneriat public-privat (PPP).

„Am schimbat profund cadrul legal pentru parteneriatul public-privat, pentru a simplifica şi eficientiza procesul de atribuire şi realizare a proiectelor de investiţii în parteneriat public-privat. Într-un timp relativ scurt, am aprobat în Guvern o listă cu 22 de mari proiecte strategice care urmează să fie realizate în parteneriat public-privat”, spunea premierul Viorica Dăncilă la mijlocul lunii iunie.

autostrada 88286000 copy 1024x577 - Autostrada Ploiești-Brașov, potențial de a genera noi poli de dezvoltare imobiliară

Autostrada Ploiești-Brașov este pe lista proiectelor strategice anunțate de către Guvern. Termenii contractuali finali nu sunt cunoscuți încă și au loc în continuare negocieri cu partenerii privați pentru demararea lucrărilor. Nu este clar nici dacă proiectul este fezabil din punct de vedere economic. Deja se vorbește despre introducerea unei taxe pentru accesul pe noul drum, iar deputatul Cătălin Drulă, din partea USR, spune că dezvoltatorul autostrăzii nu-și va putea recupera investiția într-o perioadă de timp rezonabilă deoarece fluxul de trafic va fi insuficient.

În prezent, se lucrează la sectorul Râșnov-Cristian din proiectul noii autostrăzi, cu o lungime de 6,3 kilometri + 3,5 kilometri de drum de legătură.

Abordarea dezvoltatorilor imobiliari

Între timp, dezvoltatorii imobiliari se pot poziționa cu noi proiecte, în așteptarea autostrăzii. În primul rând, hotelierii ar urma să beneficieze de noua rută de transport. Noua autostradă ar urma să eficientizeze și legătura polului logistic din nordul Capitalei cu Ploieștiul, generând noi oportunități de investiții.

„Vom vedea mai multe investiții în acest sector, pentru că, așa cum știm, Valea Prahovei este una dintre cele mai căutate destinații de vacanță. De asemenea, deja vedem o concentrare a dezvoltatorilor de spații industriale și de logistică spre zona adiacentă autostrăzii A3. Finalizarea autostrăzii Ploiești-Brașov ar favoriza noi investiții de acest tip în această arie, dar ar deschide și noi locații pentru dezvoltare industrială și logistică, sector pentru care infrastructura este vitală”, a declarat, pentru Real Estate Magazine, Viorel Opaiț, business development director al companiei de consultanță imobiliară JLL România.

autostrada 566844933 32836300 copy 1024x582 - Autostrada Ploiești-Brașov, potențial de a genera noi poli de dezvoltare imobiliară

Investițiile în infrastructură sunt urmate de noi dezvoltări în sectorul industrial și de logistică, segment care a cunoscut o intensitate crescută de investiții în zona de centru și vest a României, cât și la periferia Bucureștiului. În prezent, dezvoltatorii explorează noi locații în sudul țării, dar și în regiunea Moldovei, unde există, de asemenea, un plan pentru autostradă.

„În cazul acestui segment de autostradă, principalul beneficiar din punct de vedere logistic va fi orașul Brașov, care are potențialul de a deveni unul dintre cele mai importante noduri logistice din țară. Va avea acces rapid prin autostrada A3 către București și Cluj, iar prin proiectul de drum expres, și către Sibiu. Din punct de vedere al capacităților de producție, în funcție de momentul în care se va finaliza, va genera oportunități pe diferite segmente industriale. În județul Prahova există un potențial semnificativ de forță de muncă cu experiență pe zona de industrie grea. Această investiție va genera noi facilități de producție și va îmbunătăți semnificativ randamentul celor deja prezente”, a precizat Emilian Podaru, head of Industrial & Logistics în cadrul firmei de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate, pentru Real Estate Magazine.

La nivel național se lucrează pentru construcția de autostrăzi cu o lungime totală de aproape 200 de kilometri, însă sub 50 de kilometri au șanse reale să fie deschiși circulației, potrivit unei analize realizate de HotNews.ro. Loturile 3 și 4 din A1 Lugoj-Deva, cu o lungime de 43 de kilometri, ar urma să fie gata anul acesta. După finalizarea acestor loturi, se va putea circula în regim de autostradă pe ruta Sibiu-Nădlac, cu excepția a 13 kilometri.

Analiză publicată inițial în Real Estate Magazine, nr.28, Summer Edition 2019. 

Leave a Reply