Jucătorii din imobiliare au abordat cu deschidere noutățile tehnologice, adoptând produse și servicii care cresc profitabilitatea investițiilor și asigură confortul și noi experiențe ale utilizatorilor, fie că vorbim de apartamente, birouri sau centre comerciale.
Realitatea augmentată și rețelele de senzori din clădiri sunt doar două din instrumentele folosite tot mai des în industrie. Mai nou, sunt explorate și potențialele beneficii ale tehnologiei din spatele monedei virtuale Bitcoin pentru sectorul imobiliar. Tehnologia ajută, totodată, profesioniștii din imobiliare să lucreze mai eficient, ceea ce se traduce într-un număr mai mare de beneficii pentru clienți.
Noutățile pentru agenții
„Tehnologia are o influență puternică asupra dezvoltării economiei în general, așadar și a pieței imobiliare, iar tendința globală este de creștere a investiției în zona digitală și tehnologică”, a declarat Răzvan Iorgu, managing director al firmei de consultanță imobiliară CBRE România, pentru Real Estate Magazine.
Biroul local al companiei este conectat la rețeaua internațională a grupului, ceea ce înseamnă că și specialiștii din România pot adopta rapid soluțiile inovative implementate de colegii lor din piețe mai avansate. „Din punctul nostru de vedere, tehnologizarea are un rol din ce în ce mai mare în creșterea pieței imobiliare și în rafinarea serviciilor oferite pe această nișă. Am observat că atât investitorii, cât și clienții sunt tot mai interesați de tehnologiile moderne și din ce în ce mai deschiși să le încerce și să descopere gradul de optimizare – atât la nivel operațional și de experiență, cât și financiar – pe care aceste noi instrumente tehnologice îl pot aduce, începând cu un simplu click. Considerăm că este vital să te adaptezi acestui trend, fie că ești companie de construcții, dezvoltator sau companie de consultanță, dacă vrei nu doar să te menții, ci mai ales să evoluezi și să ai succes și în viitor pe această piață extrem de competitivă”, adaugă Iorgu.
Good to know
La 47 de miliarde de dolari a fost evaluat cel mai inovativ startup din lume în segmentul de coworking
În România, CBRE a dezvoltat aplicații de analiză pentru observarea comportamentului consumatorilor în sectorul de retail, pentru configurarea spațiilor de birouri. Compania oferă inclusiv soluții care vin în sprijinul specialiștilor în management de proiect.
Și agenția imobiliară The Concept Real Estate Advisers a identificat beneficiile noilor tehnologii și va lansa în acest an o nouă aplicație de vânzări și management al marketingului pentru dezvoltatorii de ansambluri rezidențiale. Daniel Tudor, CEO-ul agenției, spune că aplicația le „va ușura munca de monitorizare a procesului de vânzare” și totodată va sprijini procesul de luare a deciziilor pe baza tendințelor înregistrate prin intermediul acestui instrument.
Tudor a declarat pentru Real Estate Magazinecă există interes tot mai mare pentru tehnologiile „verzi” în special în zona clădirilor de birouri, fiind în creștere și segmentul locuințelor. „Există tot mai multe produse pe piață care integrează soluții de smart home pentru produsul finit”, a adăugat acesta.
Dezvoltatorii experimentează „virtual” proiectele finalizate
Tehnologia ajută foarte mult profesioniștii și în maniera în care prezintă beneficiile viitoarelor proiecte. „Folosim tehnologia ca instrument în viața de zi cu zi: cataloage cu realitate augmentată (AR), prezentarea proiectelor prin realitate virtuală (VR), tehnologie bazată pe sisteme de senzori care se instalează în clădirile de birouri, monitorizare Wi-Fi, iar investitorii locali se adaptează cerințelor de piață și se aliniază cu nivelul dezvoltatorilor instituționali. Într-un final, tehnologia ajută majoritatea companiilor să își optimizeze costurile pe termen lung, chiar dacă vorbim de o investiție inițială”, a precizat, pentru Real Estate Magazine, Oliver Derksen, associate director office division, în cadrul Knight Frank România.
În zona de birouri, investițiile în tehnologie vor continua să crească deoarece companiile mizează pe condițiile foarte bune de la locul de muncă pentru retenția și recrutarea de angajați pe o piață competitivă. Derksen explică faptul că angajații pot să-și aleagă zilnic biroul, dar și temperatura la care vor să lucreze datorită noilor dezvoltări tehnologice.
Mai mult, dezvoltatorii de birouri din România au lansat și aplicații mobile destinate exclusiv angajaților din clădirile respective. Asemenea aplicații pot fi folosite pentru optimizarea utilizării spațiilor de lucru și a spațiilor de parcare, sau pentru a oferi discount-uri personalizate, adaugă Mădălina Cojocaru, partner office agency la agenția de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
O altă tehnologie cu potențial de a revoluționa sectorul imobiliar este blockchain – baza de dezvoltare, printre altele, pentru Bitcoin. În Ucraina, de exemplu, tehnologia aceasta este folosită pentru transparentizarea registrului de terenuri agricole din țară ca parte dintr-un proces-pilot. „Blockchain-ul ar putea fi folosit pentru a menține un registru solid și sigur al istoricului și deținătorilor unei proprietăți. Aceasta ar crește credibilitatea, nu doar a tranzacției, ci și a industriei. Schimbările și tehnologiile vor fi adoptate treptat în diferite etape de dezvoltare ale proiectelor imobiliare, nu va fi o schimbare peste noapte a modului de gândire, dar este important să luăm în considerare toate opțiunile”, a comentat, pentru Real Estate Magazine, Francesca Postolache, partener, servicii de audit, liderul echipei de servicii pentru sectorul imobiliar, PwC România.
Avansul tehnologic a schimbat semnificativ modul în care clădirile sunt proiectate, iar dezvoltatorii se pot plasa „virtual” în locul consumatorului final pentru a face modificările încă din faze incipiente. Cristi Pascu, proprietarul PSC Contractor & Developer, dezvoltatorul proiectului rezidențial de lux WIN Herăstrău, consideră că există un potențial uriaș pentru inovație, în România, pentru elaborarea de platforme integrate care acoperă toate aspectele construcției. Investitorul sugerează că modificările pot fi efectuate imediat, dacă factorii de decizie au imaginea completă, care include puncte diverse, de la buget la activitatea de șantier și operațiunile de vânzări. „Utilizăm astăzi programe de modelare 3D a structurilor de rezistență, de simulare a cutremurelor, de modelare arhitectură și generare a unor imagini fotorealiste care redau vizual, cât mai exact, ideea asupra căreia lucrăm. Prin utilizarea acestor softuri de proiectare, de ultimă generație, am putut controla și cel mai mic detaliu încă din faza de concept. Astfel, ne-am poziționat virtual în locul utilizatorului și am generat spații utile armonioase ca volum, neîntrerupte vizual de elemente de rezistență sau de instalații. În aceeași idee, execuția sistemelor dorite în proiect, precum incinta de pereți mulați, planșee post-tensionate, fațade ventilate, ferestre cu control solar, plafoane răcite, toate acestea le putem avea în proiectul nostru datorită tehnologiei evoluate de care dispunem astăzi”, a declarat Pascu pentru Real Estate Magazine.
Startup-ul WeWork reduce cu 33% costul necesar pentru instalarea unui nou birou pentru închiriere
Pornit în Statele Unite ale Americii, startup-ul WeWork a devenit cel mai valoros jucător din lume în segmentul de coworking, fiind evaluat la 47 de miliarde de dolari. Principala activitate a companiei constă în închirierea birourilor pe termen lung (10 – 15 ani), renovarea lor și subînchirierea spațiilor pe termen scurt. Pentru a folosi cât mai eficient fiecare metru pătrat, compania utilizează o putere imensă de calcul pentru a prognoza cum va fi folosit un spațiu de către viitorii chiriași.
Astfel, startup-ul a redus cu 33%, într-un an, costul necesar pentru instalarea unui nou birou pentru închiriere, până la 9.504 dolari. Compania are peste 220.000 de membri și adaugă lunar până la 100.000 de metri pătrați de spații noi. WeWork este operațional deja în peste 500 de locații la nivel internațional, însă în România nu a deschis încă un birou. Fondatorii companiei analizează deja extinderea în noi segmente din piață, cum ar fi închirierea de locuințe sau dezvoltarea de școli private.
O altă zonă în care antreprenorii vin cu soluții inovatoare se referă la procesul de vânzare a locuințelor. În Statele Unite ale Americii s-au dezvoltat deja așa-numitele „iBuyers”, companii imobiliare care achiziționează, renovează și revând casele rapid. Astfel, proprietarii vând casele instant online. În prezent, procesul convențional al vânzării unei locuințe durează 50 de zile. Potențialul de creștere al noilor jucători, precum Opendoor sau Knock, este masiv, având în vedere că piața rezidențială din SUA este evaluată la 1,8 mii de miliarde de dolari.
Probabil că noile soluții găsite de companiile americane vor fi adoptate treptat și pe piața imobiliară locală, existând loc pentru eficientizarea operațiunilor în toate segmentele industriei.
Articol publicat în Real Estate Magazine, Nr. 25, Martie 2019