Investițiile în tehnologie, importanță strategică pentru industria de facility management

Ovidiu Posirca

, Real Market

Pe măsură ce clădirile comerciale devin tot mai inteligente, cererea pentru servicii de facility management ajunge să fie tot mai complexă, astfel încât suportul tehnologiei devine crucial pentru eficientizarea operațiunilor și menținerea costurilor sub control.

Perioada pandemică a accelerat investițiile proprietarilor de clădiri în soluții de gestionare a fluxurilor de date ce țin de calitatea aerului și gradul de utilizare al spațiilor.

Pentru a face clădirile mai inteligente, mai sănătoase și mai ecologice, integrarea surselor de date trebuie să fie combinată cu analize inteligente și metode de acțiune, notează Gina Elliott, chief services officer la Buildings IOT, într-o opinie publicată pe facilitiesnet.com. Odată cu introducerea platformelor de tip IoT (internetul lucrurilor – n.red.) la nivelul clădirilor, este tot mai prezentă folosirea unor „digital twins” pentru operațiunile de facility management.

Astfel, apare un nou tip de aplicație, care vine în sprijinul specialiștilor în managementul imobiliar și al facilităților prin monitorizarea comportamentului real al activelor pe care trebuie să le gestioneze. În acest sens, așa-numiții digital twins îmbunătățesc activitatea managerilor imobiliari și de instalații, a inginerilor și a personalului de service.

„Suntem martori la progresele incredibile înregistrate în domeniul implementării tehnologiei în industria de facility management, cum ar fi ochelarii de realitate augmentată, roboții de securitate sau de curățenie și alte tipuri de echipamente din ce în ce mai sofisticate. Aceeași tehnologie revoluționează și modul în care operează investitorii. Materialele de construcție inteligente, monitorizarea în timp real a consumului de utilități și interconectarea echipamentelor IoT transformă în bine lumea investițiilor. Dar acesta este doar începutul. Pe măsură ce tehnologia continuă să avanseze, raza sa de acțiune în fiecare colț al industriei va deveni tot mai extinsă”, a precizat Gabriel Tomescu, CEO al BMF Grup, pentru Real Estate Magazine.

Executivul adaugă faptul că, odată cu aceste progrese, vor apărea cu siguranță noi fluxuri de creștere și dezvoltare financiară pentru industria de profil.

Certificările apărute în perioada crizei sanitare care evaluau clădirile din punctul de vedere al sănătății au adus și inovații în zona de management al facilităților. Dezvoltările în acest segment vor continua, un management al facilităților corect având capacitatea de a susține și efortul companiilor de a îmbunătăți experiența pe care o oferă angajaților în clădirile de birouri.

Good to know

Cifra de afaceri din sectorul de facility management din România ajunge la 3,5 miliarde de euro

În același timp, prețurile mari la utilități pun în centru platformele digitale care ajută proprietarii de clădiri să eficientizeze consumul, cu beneficii pe termen lung pentru companiile chiriașe și mediul înconjurător. La rândul lor, companiile multinaționale caută clădirile verzi pentru a-și îndeplini propriile obiective în domeniul ESG.

Piața locală de facility management are potențial semnificativ de creștere pe termen lung

Cifra de afaceri a industriei de facility management din România depășește 3,5 miliarde de euro, dar este cu peste jumătate sub nivelul indicatorului european în ceea ce privește această piață, potrivit CEO-ului BMF Grup.

„Astfel, vă pot spune că industria este în creștere, pe măsură ce tot mai multe companii externalizează sarcinile de management al facilităților către companii specializate. În plus, cererea pentru servicii de management al facilităților crește de asemenea, pe măsură ce tot mai multe companii recunosc beneficiile externalizării acestor sarcini, cum ar fi economiile de costuri și eficiența sporită”, a adăugat acesta.

Perspectivele pieței de facility management sunt strâns legate de dezvoltările imobiliare, iar anul acesta am putea asista la o reducere a volumului de investiții noi. Cauzele sunt multiple, însă printre cele mai importante se numără scumpirea finanțărilor, inflația ridicată și greutățile în obținerea autorizărilor. În București, unde sunt probleme în mod special cu planurile de urbanism, noul Plan Urbanistic General (PUG) s-ar putea aplica abia din 2025.

În acest context, Gabriel Tomescu susține că diversificarea poate fi o soluție pentru creșterea afacerilor și menționează segmentul de facility management pentru locuințe ca o nișă care poate fi explorată cu succes.

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.48.

AXXIS 1458 × 180 px 2 slidere - AXXIS Nova Resort & SPA