Adaptarea și creșterea, coordonatele pieței de facility management în 2019

Ovidiu Posirca

, Real Market

Piața locală de facility management va depăși două miliarde de euro ca valoare în acest an, pe fondul creșterii sectorului imobiliar. Jucătorii din industria de profil folosesc tot mai des tehnologia în activitatea zilnică, cu un grad mai ridicat de personalizare a paletei de servicii oferite proprietarilor de imobile.

Good to know

Peste 1.000 de miliarde de dolari, cheltuielile proprietarilor de clădiri pentru serviciile de facility management și energie, la nivel global

Sectorul de facility management va crește cu 30% în acest an față de nivelul din 2017, potrivit lui Cristian Vasiliu, managing director al Asociației Române de Facility Management (ROFMA). „Considerând atât dinamica acestei piețe în perioada 2010-2017 și estimările realiste pentru anul trecut (încă nu sunt disponibile date definitive), precum și evoluția remarcabilă a real estate-ului în ultimii ani, putem aprecia piața națională a serviciilor de facility management în acest an la circa 2,3 miliarde de euro”, a declarat Vasiliu pentru Real Estate Magazine.

Piața înglobează companiile specializate în servicii profesionale de administrare și operare a clădirilor, mentenanță tehnică, curățenie, peisagistică, catering și (alte) servicii suport dedicate, excluzând însă serviciile la scară urbană.

Datele ROFMA arată că, în 2017, cele mai mari încasări din sector le-au avut firmele de pază/securitate, cu aproape 3,7 miliarde de lei, adică în jur de 45% din încasările totale din piață. Au urmat firmele prestatoare de servicii de administrare/mentenanță a clădirilor, care au reprezentat 18% din nivelul încasărilor. Pe locul trei se regăsesc firmele profesionale de curățenie, care au raportat încasări de 1,45 miliarde de lei, adică 17% din total.

window 1024x461 - Adaptarea și creșterea, coordonatele pieței de facility management în 2019

”Proprietarii cu expertiză își doresc o companie de facility management cu experiență semnificativă anterioară, mai ales dacă vorbim de clădiri de birouri cu peste 200 de angajați, de centre comerciale intens tranzitate sau de cartiere rezidențiale de lux”, au declarat reprezentanții companiei de facility management Facilitec pentru Real Estate Magazine. Aceștia adaugă faptul că firmele de profil trebuie să intervină rapid, fără a afecta activitatea curentă a angajaților sau a vizitatorilor. Specialiștii în facility management pot fi apelați pentru rezolvarea unor chestiuni cotidiene care țin de iluminat, de calitatea aerului, a apei, până la măsurile de siguranță, lifturi, la necesități de compartimentare/recompartimentare a birourilor în funcție de redimensionarea echipelor.

În continuare, companiile care apelează la serviciile de facility management caută să obțină costuri de administrare, mentenanță și operare cât mai reduse. Aceasta este o tendință a proprietarilor de imobile care se menține în continuare. Pe de altă parte, durata contractelor pentru servicii de facility management a început să depășească perioada de un an, fiind incluși indicatori clari și cuantificabili privind performanța, arată reprezentantul asociației.

Până acum câțiva ani, era suficient pentru proprietari și chiriași ca o clădire să fie bine întreținută și să ofere facilități primare în materie de accesibilitate, adaugă Mihaela Petruescu, head of asset services la firma de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Tendința în ziua de azi este de implementare și a conceptelor de confort și wellbeing (stare de bine – n.red.) la locul de muncă.

istock 609062180 1024x683 - Adaptarea și creșterea, coordonatele pieței de facility management în 2019

„Proprietarii sunt foarte deschiși la solicitările pe care le au chiriașii și angajații și, împreună cu companiile furnizoare de servicii de property management, sunt mereu în căutare de noi facilități și activități: de la alternative moderne de mobilitate urbană (trotinete electrice, biciclete) la puncte de drop&go sau pick-up point-uri în cadrul clădirilor (puncte de ridicare colete sau spălătorie)”, spune Petruescu. Ea punctează faptul că serviciile de property și facility management trebuie să fie adaptate în funcție de identitatea proprie a fiecărui proiect și de nevoile celor prezenți zilnic în clădire.

„Astfel, ocupanții proiectelor de birouri, împreună cu proprietarii și property managerii caută mereu oportunități și facilități noi pentru angajați: programe de informare și instruire continuă, acțiuni comune de CSR, facilități sau discount-uri de grup la comercianții din proximitate etc.”, a mai spus reprezentanta agenției Cushman & Wakefield Echinox.

Impactul tehnologiei asupra industriei de facility management

Inovațiile tehnologice sunt tot mai prezente în ecosistemul imobiliar, iar segmentul de facility management caută în permanență noi produse sau servicii care pot aduce îmbunătățiri pentru afaceri, dar și pentru eficiența operațională a portofoliilor de clienți.

Companiile folosesc deja platforma CAFM (Computer-Aided Facility Management) pentru optimizarea proceselor de management al spațiilor din clădiri cu utilizări variate. În cazul spațiilor complexe, se folosesc instrumente de suport în procesarea volumelor mari de date, alături de soluții de inteligență artificială sau machine learning, arată directorul ROFMA. La nivelul industriei internaționale, încep să fie folosite și soluții de realitate virtuală pentru eficientizarea activității.

office building security 1024x683 - Adaptarea și creșterea, coordonatele pieței de facility management în 2019

 

„Lucrurile sunt avansate, mai ales în Statele Unite ale Americii și unele țări din vestul Uniunii Europene. În România, însă, suntem încă la început și avem un drum lung de parcurs. De câteva luni, ROFMA a inclus în câmpul său de activitate și domeniul workplace management, care înseamnă mult mai mult decât simpla gestiune a spațiilor. Înseamnă dezvoltarea și menținerea în echilibru a tot ceea ce influențează oamenii în activitatea lor profesională zilnică: spațiu, servicii, activități curente, tehnologii, informații, comportament, emoții, mediul psihologic și social în ansamblu”, spune Vasiliu.

La nivel global, cheltuielile proprietarilor de clădiri pentru serviciile de facility management și energie se ridică la peste 1.000 de miliarde de dolari, potrivit fondului de investiții Tiger Global.

”Viziunea antreprenorială este foarte importantă. Asta înseamnă că, deși anumite facilități au un cadru stabilit de administrare, proprietarii se așteaptă de la noi, ca specialiști de facility management, să venim mereu cu idei noi și creative, cu tehnologii care să reducă costuri cum sunt costurile cu energia, cu consumabilele”, conchid reprezentanții Facilitec.

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, nr.27, Spring Edition 2019

energyexpo - AXXIS Nova Resort & SPA

Leave a Reply