Mehmet Hortoglu (Wallpoint): Baschetbalistul care aduce piatra naturală în România

Fost component al naționalei de baschet a României, Mehmet Hortoglu este, la cei 23 de ani ai săi, exponentul tinerei generații de manageri, cu o viziune proaspătă și pe alocuri neconvențională asupra mediului de afaceri. După zece ani de baschet de performanță, a fost nevoit să renunțe brusc la cariera de sportiv, dar și-a păstrat atitudinea combativă și spiritul de învingător și ca om de afaceri.

Mehmet Hortoglu

După ce ați activat doi ani în domeniul investițiilor imobiliare – în care familia dumneavoastră are o tradiție de 25 de ani –, v-ați decis să vă creați un drum propriu, lansându-vă ca furnizor pentru piața de construcții din România. De ce ați ales acest domeniu și nu altul?
În momentul în care am luat decizia asupra domeniului în care să activăm, aveam mai multe oportunități de investiție: am fi putut investi în HoReCa, în online, în dezvoltare IT, dar am preferat să rămânem într-o zonă conexă cu ceea ce am făcut noi de 25 de ani în România și ceea ce știm să facem și pentru care avem know-how-ul potrivit.

Și în acest context, nu real estate-ul ar fi fost ideea cea mai bună de investiții?
Ba da, dar am vrut o zonă mult mai activă, mai dinamică, care să fie totodată adiacentă real estate-ului. În real estate, noi am dezvoltat foarte mult industrial și am dobândit venituri pasive din închirieri doar pe termen lung și numai companiilor relativ mari (80% dintre chiriașii noștri sunt companii multinaționale). Și atunci lucrurile sunt destul de așezate, de liniștite. Eu simțeam nevoia unui domeniu mult mai dinamic în care să mă pot dezvolta.

Intenția noastră la Wallpoint este de a deveni din ce în ce mai versatili pentru a acoperi toate nevoile clienților noștri. Așa se face că portofoliul nostru se dezvoltă cam în fiecare lună cu cel puțin două-trei categorii.

Mehmet Hortoglu

De la ce ați pornit?
Am început doar pe partea de cărămidă aparentă, am adus tot ce înseamnă partea de fațadă ventilată din plăci de teracotă. Am început cu sisteme de termoizolație pe bază de vată minerală și polistiren, iar acum intenționăm să intrăm și pe multe alte zone, chiar și pavaje și țiglă pentru acoperișuri. Încercăm să le oferim un pachet cât se poate de complet clienților noștri, pornind de la nevoile acestora. Vrem să le oferim noi tot ce au nevoie pe șantier, să nu caute produsele în o mie de părți. Există un boom în momentul de față și sunt foarte multe categorii de produse care sunt în criză. De exemplu, cărămida cu goluri pentru zidărie, care are termene de livrare de două-trei luni…

Și cum veți reuși să oferiți termene de livrare mai mici?
În general, relațiile pe care le creăm cu furnizorii noștri sunt extraordinar de strânse, din punct de vedere al relațiilor interumane. Și nu ne uităm doar la aspectele comerciale/financiare, ci încercăm ca indiferent de circumstanțe să garantăm un termen de livrare foarte mic. Trei-patru săptămâni este termenul maxim pentru o comandă la noi, indiferent de categoria de produs. În afară de asta, ne ajută și zona de logistică pe care am dezvoltat-o aici de aproape 25 de ani. Avem spații de depozitare suficient de mari și putem face stocuri pentru fiecare categorie în parte. Cantități medii de 800-1.200 de metri pătrați din orice produs putem oferi instant.

Mehmet Hortoglu

Pe lângă termenul mic de livrare, ce alte avantaje le oferiți clienților Wallpoint?
Un avantaj foarte important este calitatea și unicitatea produselor – și aici mă refer în mod special la cărămida aparentă. Sunt puțini furnizori care produc această gamă din argilă. Majoritatea merg pe partea de ceramică, care este un fel de replică a pietrei naturale. Avantajul revendicat de aceste produse este prețul un pic mai mic și montajul mai facil. OK, există o mică diferență de preț, însă competiția noastră directă, care oferă pieței același tip de produs din argilă, este cu minimum 50-60% mai scumpă decât noi. De aceea consider că noi venim în întâmpinarea bugetului unui proiect, cât și a caracteristicilor tehnice ale acestuia. Din punct de vedere chimic este un produs foarte bun, adică deși ceramica absoarbe mai puțină apă, undeva la 3%, și în mod normal argila, chiar și în sistem extrudat, ar trebui să absoarbă apă undeva la 10-12%, conform competitorilor noștri, produsele noastre se situează undeva între 6-7%. Este un procent extraordinar pentru produsele din argilă. Este, deci, un produs extraordinar de bun pe care îl recomand în principiu oricărui tip de proiect.

Furnizorul de cărămidă aparentă cu care lucrăm în exclusivitate în România este ISIKLAR HOLDING, din Turcia, un grup de firme cu o cifră de afaceri de peste un miliard de euro pe an și o vechime de peste 50 de ani pe piața turcească
de profil.

Mehmet Hortoglu

Mulți constructori susțin că este mult mai dificil montajul în cazul pietrei naturale decât în cazul plăcilor ceramice. Puteți să îi ajutați în acest sens?
Într-adevăr, durează destul de mult ca piatra să fie montată bucată cu bucată pe polistiren, fiind o muncă destul de migăloasă. Partenerul nostru, ISIKLAR HOLDING, ne livrează foarte multe sisteme care facilitează foarte mult montajul. Astfel, noi putem oferi un polistiren extrudat, expandat, de absolut orice mărime, gata rostuit, care să respecte și nevoile de termoizolație ale clădirii și pe care să se monteze mult mai ușor plăcile. Chiar și liniile de chituire sunt deja trasate! Mai există o variantă, în special pentru clădirile înalte: avem varianta de montaj pe un sistem ventilat – și aici venim și cu accesoriile și profilele necesare pentru prindere, vată minerală bazaltică și plăcile de betonit în care se montează cărămida, exact ca pe polistiren. Și așa, montajul scapă de migăleala care le dădea bătăi de cap montatorilor. Apoi, le oferim tot suportul necesar constructorilor, dar și training-uri. Avem consilieri și reprezentanți de vânzări care, împreună cu arhitecții cu care colaborăm, le oferă consiliere și suport, pe fiecare șantier în parte, pe tot parcursul acestuia, oricât de des se poate.

Pentru ce tipuri de spații recomandați piatra naturală pe care o aduceți?
Este un produs foarte versatil, care se poate folosi atât în proiecte rezidențiale, comerciale și HoReCa. Este un produs care se poate folosi și la restaurarea clădirilor – cu arhitectură neoclasică, de exemplu – și poate fi folosit și pentru clădiri noi, indiferent de destinație. Stilurile cele mai compatibile cu cărămida aparentă sunt rustic, vintage, neoclasic, modern/urban și scandinav sau stilul nordic.

Apoi, avem o gamă destul de importantă de texturi și culori. Avem și opțiunea de customizare a culorilor, indiferent de mărimea comenzii, indiferent de cantitate. Pentru că știm că este un aspect foarte important pentru arhitecți și designeri.

Mehmet Hortoglu

Cum a fost anul 2018 pentru Wallpoint și ce vă propuneți pentru 2019?
Am primit un feedback destul de bun din partea clienților și a potențialilor clienți. Și avem patru proiecte importante în derulare, în zona de nord a Capitalei, care se vor finaliza la sfârșitul lui septembrie.

Pentru 2019, avem în plan o abordare ceva mai agresivă a pieței și vrem să organizăm mai multe training-uri și schimburi de experiență la fabrica-mamă din Turcia.

„Sportul de performanță m-a făcut să am o altă perspectivă asupra lucrurilor”

Știu că ați jucat baschet de performanță în Turcia și Spania și ați făcut parte din naționala României. Cum a avut loc trecerea de la sport la business?
Am făcut sport de performanță de la vârsta de 9 ani. Am avut foarte multe încercări, de foarte mic, cu sportul: tenis, înot, aikido, dansuri sportive etc. Dar cu baschetul s-a legat ceva special, chiar am avut o conexiune.

Eram un pic supraponderal când eram mic și acesta a fost un prim avantaj pe care mi l-a creat sportul de performanță, pentru că m-a ajutat să scap de kilogramele în plus, mi-a crescut stima de sine și m-a făcut să am o altă perspectivă asupra lucrurilor. Dar după ce am reușit să scap de kilogramele în plus, pe la 12 ani, am făcut o vizită în Turcia, la Galatasaray. Am dat niște probe și mi s-a spus că ar trebui să rămân acolo. Acela a fost primul meu pas către performanță și am avut o perioadă extraordinară în Turcia, din punct de vedere al carierei sportive. Atunci am câștigat și primii mei bani. Vara, după ce se termina sezonul în Turcia, aveam cantonamente de trei luni cu echipa națională a României și campionate europene. La vârsta de
14-15 ani, acelea au fost niște experiențe foarte interesante pentru mine: trei antrenamente pe zi, școală, somn – este foarte, foarte solicitant. Și după ce te întorci acasă, după un sezon plin, de 85 de meciuri (în România la juniori ai maximum 40), te duci în cantonament cu naționala, este destul de greu să faci față, într-o perioadă deja destul de stresantă pentru orice adolescent…

Care a fost cea mai mare performanță ca baschetbalist?
Cea mai bună performanță pe care am obținut-o cu echipa națională a României a fost locul 8 la Campionatul European U16. Dar la fiecare meci am luptat cu îndârjire, indiferent de adversar. Un lucru foarte important în sport, ca și în afaceri, este perseverența. Nu ai voie să te dai bătut! Spiritul acesta de competitivitate mă ajută și în prezent foarte mult. Să nu accepți că nu se poate, să nu renunți la primul impas!

În business sunt mici detalii care contează, dar care se pot întoarce împotriva ta dacă nu ești pe fază mereu, dacă nu ești în priză. Și atunci, important este, din punctul meu de vedere, să fii capabil să gestionezi situația cât poți de bine, cu calm, dar în același timp cu dedicare și încredere mare în forțele proprii. Eu sunt o persoană destul de defensivă, nu-mi place să iau decizii radicale și impulsive.

Pe teren sau în business?
Pe teren, culmea, era invers! Pe teren nu prea eram defensiv, ci îmi plăcea foarte mult să marchez! Dar în viața de zi cu zi nu prea sunt adeptul deciziilor spontane. Chiar și când simt o oportunitate îmi place să mă gândesc la absolut orice aspect care ar putea să nu iasă așa cum sperăm. Așa am făcut și când am început acest business.

„După ce am renunțat la baschet, nu am mai pus mâna pe minge timp de doi ani”

În urma unei accidentări grave, ați abandonat baschetul și la scurtă vreme ați intrat în afaceri. Cum a fost?
După Turcia, a urmat o perioadă în Spania. În Gran Canaria. Am avut două opțiuni: SUA și Spania. Am avut oferte de la 12 universități din State, dar n-am vrut să optez pentru ele; intenția mea nu a fost niciodată, în toată cariera mea sportivă, să joc în NBA. Mi-a plăcut mai mult Europa, un alt fel de baschet și o viață mult mai liniștită. Așa că am optat pentru Spania, dorind să încerc să joc profesionist. Am stat trei ani acolo și am jucat la EuroCup. Din păcate, la vârsta de 19 ani, chiar la ultimul meci din sezon, am avut o accidentare destul de gravă la genunchi. Am stat vreo șase luni fără să fac nimic și mi-a fost extrem de greu să revin la același nivel. După ce am renunțat la baschet, a urmat o perioadă destul de grea din punct de vedere psihic. Nu am pus mâna pe mingea de baschet timp de doi ani. Îmi era teamă să reiau contactul cu baschetul.

Dar cred că nu a fost să fie să rămân în baschet, acum când stau să mă gândesc. Eram într-o ipostază excelentă, aveam oferte de la echipe renumite, mergea totul foarte bine atunci când m-am accidentat. A fost pentru toată lumea un șoc. Nu știam ce să fac. În opt-nouă zile am fost la vreo 12 medici, din România, din Spania – și până la urmă, singura decizie a fost să mă operez. M-am întors în Spania, să o iau de la capăt, doar că nu mai aveam încredere în mine. Și am ales să mă întorc în țară, la Dinamo. Odată cu întoarcerea mea în țară m-am implicat foarte mult și în afacerile tatălui meu și atunci am început să mă familiarizez cu business-ul.

Am început să mă gândesc tot mai mult la viitorul meu în afara sportului. Intenția de a intra în zona retail a venit după doi ani-doi ani și jumătate de investiții imobiliare, când pentru mine devenise totul mult prea static. Nu se potrivea cu spiritul meu. Și atunci mi-am dorit să fac ceva care să îmi aducă mai multă activitate. Așa a luat naștere Wallpoint, afacerea pe care îmi doresc să o dezvolt continuu.

Foto: Aurel Serban

Leave a Reply