Unele dintre cele mai de succes magazine tip outlet se află în Olanda și Spania, însă Germania conduce la capitolul interesului din partea brandurilor care vor să se extindă în Europa, potrivit unui studiu al ecostra și magdus.
Designer Outlet Roermond a fost declarat cel mai de succes centru tip outlet al Europei, din perspectiva chiriașilor.
Amplasat în Olanda, chiar la granița cu Germania, centrul a mai primit acest titlu în 2017. Cu aproximativ 200 de magazine outlet și o suprafață închiriabilă brută de 46.700 de metri pătrai, este unul dintre cele mai mari centre outlet din Europa, fiind deschis duminica pe tot parcursul anului. Este urmat de două centre spaniole: Getafe The Style Outlets, operat de compania spaniolă Neinver, situat în sudul Madriduluim și La Roca Village, al Value Retail, situat în nordul Barcelonei, care beneficiază în special de potențialul turistic al regiunii de coastă catalană.
„Dacă știrile despre trafic raportează o aglomerație rutieră în landul german Renania de Nord-Westfalia într-o duminică, există o șansă bună să fie vorba despre autostrada A52 către Roermond. Din cei aproape 8 milioane de vizitatori anual, aproximativ două treimi provin din Germania,” potrivit lui Dr. Joachim Will, director general al ecostra, despre centrul Roermond câștigător.
Raportul se bazează pe un sondaj realizat în rândul managerilor de vânzări sau de extindere brandurilor cu magazine în centrele outlet europene.
„Anul acesta am atins un nou nivel record de participare. Un total de 96 de reprezentanți din partea brandurilor naționale și internaționale au evaluat performanța unui total de 1.438 de magazine outlet din Europa”, potrivit acestuia.
Pentru prima dată din 2016, s-a reluat întrebarea cu privire la importanța factorilor specifici de locație și proprietate în închirierea magazinelor outlet. Imaginea a rămas aproape neschimbată de-a lungul anilor. Criteriile cele mai importante pentru selectarea unei locații de dezvoltare includ potențialul specific de cifră de afaceri, nivelul chiriei și mixul de branduri, în timp ce consistența cu rețeaua proprie de vânzări a companiei sau distanța geografică față de străzile principale orientate către branduri în marile orașe au jucat doar un rol secundar.
„După cum arată noile rezultate, această evaluare nu s-a schimbat între timp”, afirmă Thomas Terlinden, manager de proiect la ecostra.
„Cu toate acestea, este clar că criteriile de accesibilitate a traficului, vizibilitatea centrului de pe rutele principale de trafic și facilitățile de parcare nu mai sunt evaluate la fel de înalt de către managerii de extindere, ceea ce este destul de surprinzător având în vedere locația în principal orientată către trafic a acestor centre. În contrast, conceptul centrului, adică dacă este un mall închis sau un sat deschis, a devenit evident mai important pentru branduri în momentul luării deciziilor privind locația începând din 2016”.
La fel ca în anul precedent, lipsa de personal și costurile de operare în creștere continuă să reprezinte cele mai mari provocări pentru operațiunile magazinelor outlet. Situația veniturilor magazinelor outlet pentru branduri este în continuare mai bună decât cea a magazinelor din zonele centrale ale orașelor, deși decalajul s-a micșorat ușor în comparație cu anul precedent.
În ciuda veniturilor crescute din segmentul de outlet, expansiunea ulterioară a brandurilor este destul de restrânsă și este semnificativ sub valoarea maximă din 2018 (o medie de aproximativ 3,7 noi deschideri per brand). Pentru 2024, fiecare dintre reprezentanții brandurilor din cercetare planifică deschiderea în medie a 2,4 magazine outlet noi, ceea ce este o cifră similară cu anul precedent.
Pe de altă parte, se vor închide puțin mai puține magazine neprofitabile, cu o valoare medie de 0,7.
Ținta de expansiune preferată în Europa rămâne Germania, unde aproximativ 38% dintre toate branduri doresc să deschidă magazine outlet noi.
Managerii de expansiune se concentrează, de asemenea, pe Franța (aproximativ 31%), Spania (aproximativ 27%), Italia și Regatul Unit (aproximativ 18% fiecare). Austria și Belgia atrag mult mai multă atenție decât în ultimii ani, în timp ce Elveția și Olanda sunt în urmă.
Dr. Caroline Lamy, șefa institutului francez de cercetare madgus, vede, de asemenea, legea restrictivă privind construcțiile și lipsa de spațiu din Germania ca motive pentru această evaluare diferită a piețelor europene.
„Având în vedere piața outlet încă subdezvoltată din Germania, este clar că majoritatea brandurilor caută în continuare magazine noi în țară. Cu toate acestea, oferta de spațiu outlet disponibilă în prezent în centrele deja stabilite este mai mult decât limitată. Ceea ce este mai surprinzător este că piețele outlet, cum ar fi cele din Spania, Italia și Regatul Unit, sunt acum din nou pe agenda planificatorilor de expansiune. Aceste piețe sunt considerate, de fapt, în mare parte saturate. Dar brandurile văd evident încă oportunități bune de piață acolo, în ciuda densității ridicate a centrelor outlet și a competiției intense”, a mai spus Dr. Caroline Lamy.
Top 10 centre outlet cu succes economic în 2023 din perspectiva chiriașilor
Poziție |
Centru |
Țară |
Operator |
Scor* |
1 |
Roermond – McArthurGlen Roermond |
Olanda |
McArthurGlen |
1,43 |
2 |
Madrid – Getafe The Style Outlets |
Spania |
Neinver |
1,44 |
3 |
La Roca del Vallès – La Roca Village |
Spania |
Value Retail |
1,55 |
4 |
Bicester – Bicester Village |
Marea Britanie |
Value Retail |
1,63 |
5 |
Las Rozas – Las Rozas Village |
Spania |
Value Retail |
1,70 |
6 |
Parndorf – McArthurGlen Parndorf |
Austria |
McArthurGlen |
1,73 |
7 |
Metzingen – Outletcity Metzingen |
Germania |
Outletcity AG |
1,77 |
8 |
Ellesmere Port – McArthurGlen Cheshire Oaks |
Marea Britanie |
McArthurGlen |
1,82 |
9 |
Marne la Vallée / Serris – La Vallée Village |
Franța |
Value Retail |
1,83 |
10 |
Roppenheim – The Style Outlets |
Franța |
Neinver |
1,88 |
Sursă: ecostra/magdus
* Evaluarea medie bazată pe notele de la 1 (= performanță semnificativ peste medie) la 5 (= performanță semnificativ sub medie)
Articol publicat în Real Estate Magazine, Nr.54.