În România, infrastructura educațională încă se bazează pe clădiri vechi. Acestea generează o serie de provocări ce țin de calitatea aerului din interior, iluminat, nivelul de zgomot, umiditate, ori asigurarea unei temperaturi confortabile.
Renovările aprofundate ale unităților de învățământ pot îmbunătăți considerabil aceste aspecte, ceea ce se va reflecta în creșterea stării de bine și a performanței de învățare a elevilor. România Eficientă investește în reabilitarea energetică la cele mai noi standarde a unor astfel de clădiri, care să devină apoi modele la nivel național și regional pentru proiecte similare.
„În afară de locuințe, școlile sunt spațiul în care tinerii își petrec cea mai mare parte a timpului. De aceea, un mediu confortabil și sănătos este absolut necesar pentru starea de bine și pentru productivitatea lor. Renovarea unităților de învățământ din România trebuie să conducă nu doar la diminuarea costurilor ridicate cu energia, ci să rezolve totodată o altă problemă majoră: calitatea mediului interior din aceste clădiri. România Eficientă și-a propus ca, prin renovările energetice la standarde ridicate pe care le realizează în școlile selectate la nivel național, să creeze modele care să demonstreze cât de mult se pot îmbunătăți condițiile în care elevii învață și, implicit, confortul și starea de bine a copiilor”, declară Radu Dudău, director Energy Policy Group și coordonator al proiectului România Eficientă.
Dacă ne referim la confortul termic, adesea temperatura în școlile care nu sunt eficiente energetic nu poate fi asigurată la nivelul optim pentru starea de bine a elevilor. Anumite săli de clasă sunt fie umede și reci, fie supraîncălzite, mai ales în lunile calde sau în timpul iernii, acolo unde sistemele de încălzire funcționează deficitar. Modelările derulate de Institutul European pentru Performanța Clădirilor (BPIE) arată că, într-un interval de temperatură cuprins între 20°C și 32°C, orice reducere cu 1°C a temperaturii din clădire crește performanța de învățare a elevului cu 2,3% .
În privința calității aerului interior, reducerea concentrației de CO2 din interior conduce nu doar la diminuarea absențelor medicale, ci și la îmbunătățirea performanței de învățare. Când concentrația de CO2 din încăpere este prea ridicată din cauza ratei scăzute de ventilare, dincolo de mirosurile neplăcute din sălile de clasă, elevii se simt obosiți, somnolenți și cu o capacitate de concentrare diminuată. Un alt aspect important care trebuie monitorizat este nivelul de umiditate din încăperi, cel considerat optim fiind de 40-60%, în funcție și de temperaturile exterioare.
O lumină naturală bună, pe lângă reducerea cererii de energie, poate crește atenția, concentrarea și relaxarea, conducând la o performanță școlară îmbunătățită cu până la 18%, conform cercetărilor BPIE. De asemenea, sistemul de iluminat trebuie să fie eficient, de calitate și să ofere confort vizual.