Emma Toma: Certificările de siguranță și investițiile în tehnologie, priorități în toate birourile AFI Europe România

AFI Europe România a integrat tehnologiile cele mai puternice în întreg portofoliul imobiliar pentru a se asigura că angajații, vizitatorii și companiile chiriașe sunt în siguranță. Emma Toma, head of leasing offices în cadrul AFI Europe România, vorbește în interviul acordat Real Estate Magazine despre cum a reușit compania să mențină un grad maxim de ocupare în toate proiectele de birouri, dar și despre modul în care spațiul de birou va rămâne o piesă centrală în activitatea companiilor productive.

Cum arată în prezent portofoliul de birouri AFI Europe România și ce proiecte aveți în dezvoltare?
În prezent, gestionăm șapte proiecte de birouri de clasă A: AFI Park 1-5, AFI Tech Park – situat în zona central-vestică a Bucureștiului, AFI Victoriei Plaza, AFI Lakeview, AFI Park Floreasca – situat în zona central-nordică a Bucureștiului și, în orașe regionale, AFI Park Timișoara și AFI Park Brașov, totalizând aproximativ 300.000 de metri pătrați GLA.

În ultimii doi ani, am luat toate măsurile necesare pentru a crea un mediu de lucru sigur pentru chiriașii noștri. Prin urmare, am investit aproximativ 1 milion de euro pentru a instala cel mai nou sistem bipolar de purificare a aerului prin ionizare care neutralizează bacteriile și virusurile (inclusiv COVID-19) și aproximativ 2 milioane de euro pentru renovarea tuturor zonelor comune și a zonelor verzi de la AFI Lakeview. Mai mult, planurile noastre de creștere vor continua anul viitor cu lansarea centrului comercial în apropierea proiectului rezidențial AFI City Bucureștii Noi, cuprinzând 4.500 de metri pătrați închiriabili de spații comerciale (supermarket, restaurante, cafenele, fitness club) care vor aduce servicii și facilități suplimentare rezidenților din AFI City.

Emma Toma poza copy 699x1024 - Emma Toma: Certificările de siguranță și investițiile în tehnologie, priorități în toate birourile AFI Europe România

AFI Tech Park 2 este în prezent în construcție și urmează să fie finalizat în trimestrul trei din 2022, ca parte a AFI Tech Park, campusul nostru de afaceri de clasă A situat în centrul Bucureștiului, cu birouri în suprafață de 70.000 de metri pătrați GLA și facilități de retail.

Care sunt planurile pentru clădirile de birouri cumpărate anul trecut de la NEPI Rockcastle?
Anul trecut, am stabilit cu mândrie recordul celei mai semnificative tranzacții încheiate pe piața de birouri din România, prin achiziționarea a patru parcuri de afaceri de clasă A cu un total de 118.500 de metri pătrați GLA de spații de birouri, situate în București și Timișoara: AFI Victoriei Plaza, AFI Park Floreasca, AFI Lakeview și AFI Park Timișoara. Toate cele patru proiecte oferă opțiuni de extindere pentru chiriași, plăci de podea flexibile și eficiente între 1.200-2.500 de metri pătrați, specificații tehnice moderne și locuri multiple de parcare. Proiectele au certificările verzi BREEAM Very Good și Excellent, iar în prezent, suntem în proces de obținere a certificării WELL Health & Safety.

Untitled 1.3.1 copy 1024x554 - Emma Toma: Certificările de siguranță și investițiile în tehnologie, priorități în toate birourile AFI Europe România

Cum v-ați adaptat spațiile de birouri la noile standarde impuse de criza sanitară, din punctul de vedere al facilităților și proceselor interne?
În toate proiectele noastre am implementat toate măsurile standard de siguranță pentru a ne proteja chiriașii, clienții, vizitatorii și partenerii de afaceri. Am folosit porți de scanare termică, dezinfectant, am asigurat trasee unice de circulație în clădiri etc. De asemenea, în toate clădirile noastre am instalat, mai nou, sistem bipolar de purificare a aerului, care distruge bacteriile și virusurile, inclusiv COVID-19.

DJI 0051 copy 1024x575 - Emma Toma: Certificările de siguranță și investițiile în tehnologie, priorități în toate birourile AFI Europe România

Cum a modificat criza sanitară modul în care companiile și angajații se raportează la birouri ca spațiu de lucru și socializare?
Criza sanitară a schimbat atenția chiriașilor și dezvoltatorilor asupra măsurilor de siguranță și a spațiilor care pot fi ușor partiționate pentru a crește spațiul pentru fiecare angajat.

Deși tendința a fost de a implementa un mod hibrid de lucru, nu există nicio îndoială că, în majoritatea timpului, oamenii preferă să lucreze de la birou, deoarece trebuie să socializeze, să obțină feedback mai rapid sau să genereze idei împreună. Nevoia de a socializa, de a face parte dintr-o echipă, pentru o comunitate, și de a aparține unei identități de brand este acum în creștere.

Cum va evolua activitatea de închirieri de birouri în următoarele luni?
Stocul clădirilor de birouri moderne clasa A din România este mai mic în comparație cu alte țări din regiune, în timp ce nevoia de birouri moderne și sigure este încă ridicată. Important este să putem asigura flexibilitate, opțiuni de extindere, birouri moderne și sigure, ceea ce AFI poate oferi cu ușurință în cadrul celor șapte proiecte de birouri pe care le gestionăm.

Chiar dacă în 2020 am înregistrat o scădere a cererii și maturitatea tranzacțiilor a fost mai mare, în 2021 indicatorul a trecut într-o direcție pozitivă. Am reușit să reînnoim și să extindem contractele cu majoritatea chiriașilor noștri existenți și am încheiat și noi acorduri, însumând aproximativ 30.000 de metri pătrați GLA până la jumătatea anului 2021. Aceasta arată votul de încredere al chiriașilor în calitatea proiectelor și serviciilor noastre, dar și faptul că piața de birouri se îmbunătățește.

KEY04866 copy 1024x683 - Emma Toma: Certificările de siguranță și investițiile în tehnologie, priorități în toate birourile AFI Europe România

Care sunt factorii ce vor permite unui număr mai mare de angajați să revină la birouri?
Revenirea la birou va fi determinată de productivitatea muncii, care, în multe cazuri, este mai mare atunci când oamenii lucrează la birou, alături de echipă și având un contact permanent cu colegii și partenerii de afaceri. În același timp, măsurile de siguranță aplicate în fiecare clădire de birouri vor facilita procesul revenirii angajaților la birou. Prin urmare, am început deja procesul de certificare a tuturor proiectelor noastre de birouri și comerciale cu standardul WELL Health & Safety și ne propunem să obținem această certificare până la sfârșitul anului 2021.

Ce grad de ocupare au birourile AFI Europe România și ce evoluție preconizați pentru perioada următoare?
Am reușit să ne menținem clădirile de birouri la un grad maxim de ocupare, luând toate măsurile de siguranță și igienă, totodată păstrând o relație strânsă cu chiriașii noștri. În următoarea perioadă, cel mai probabil, noul stoc de birouri va scădea, dar AFI a planificat să înceapă noi birouri în zona de centru-vest și să aducă mai multe opțiuni de extindere atât pentru chiriașii existenți, cât și pentru cei noi.

AFI 7 copy 1024x606 - Emma Toma: Certificările de siguranță și investițiile în tehnologie, priorități în toate birourile AFI Europe România

Explorați dezvoltarea de noi proiecte mixte care au o componentă de birou?
În prezent, AFI Europe România a dezvoltat cu succes două proiecte mixte (birouri și centru comercial): AFI Cotroceni și AFI Brașov, și are în curs de dezvoltare AFI City, care cuprinde apartamente de vânzare, împreună cu 4.500 de metri pătrați de facilități de retail, care urmează să fie finalizate în 2022. De asemenea, avem în plan un proiect mixt de apartamente de închiriat, birouri și retail în zona Cotroceni, deoarece cererea pentru această locație a fost în continuă creștere și succesul AFI Park și AFI Tech Park a fost recunoscut de clienții noștri, o dovadă în plus fiind și premiile primite.

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine Nr.40.

MACHETA - austrotherme