Femeile manager în industria de real estate din România încă se confruntă cu prejudecăți, însă acestea reușesc prin perseverență, curaj și onestitate, susține Antoanela Comșa, director general adjunct, Global Vision. Ea a vorbit cu Real Estate Magazine despre începuturile sale în real estate și experiența ei îndelungată în management, care s-a tradus în coordonarea unor investiții imobiliare de peste 170 de milioane de euro.
Interviul este parte din seria Women in Real Estate.
Cum ați descoperit industria de real estate și care au fost principalele etape ale carierei dumneavoastră până în acest moment?
Construcțiile m-au fascinat de mică. Unchiul meu, șef de șantier, îmi povestea întâmplări și cum este pe șantier. Îmi amintesc și că, în liceu, profesorul meu de fizică, un om extraordinar, dar foarte dur, îmi spunea: „Comșa, dacă nu înveți, buldozeristă o să ajungi!”.
Și ani mai târziu, drumul m-a dus către Facultatea de Construcții Civile și Industriale. După terminarea facultății m-am întors în Constanța natală, unde am lucrat până în anul 1997, când am plecat să lucrez în Israel. Pot spune că anul petrecut în Israel m-a schimbat foarte mult, în ceea ce înseamnă a planifica, a realiza un plan de afaceri, a înțelege ce înseamnă „un business bun”. După ce m-am întors din Israel, nu m-am mai simțit în largul meu în Constanța și am venit în București, unde am lucrat aproape opt ani în domeniul telecomunicațiilor. Ulterior m-am alăturat echipei Immorent.
Iar în anul 2008, am avut șansa să îl cunosc pe domnul Aguinaga Cardenas, care mi-a propus, la sfârșitul anului 2009, să mă alătur echipei GranVia. A fost o decizie bună, o decizie luată în ciuda sfaturilor prietenilor, cunoscuților, colegilor de atunci. Căci îmi spuneau că este criză, că „spaniolii o să vândă tot și o să plece, ai să rămâi fără job”. Dar inima mi-a spus altceva. De altfel, intuiția și inima au fost definitorii în alegerea joburilor.
Am avut multe oportunități de-a lungul carierei mele. Dar, cum îmi place să spun, „nu le-am simțit”. Și am dezvoltat, alături de o echipă minunată, brandul GranVia. Am dezvoltat mai mult de 300.000 de metri pătrați de clădiri rezidențiale, cu investiții de peste 170 de milioane de euro. Iar acum, la Global Vision, unde am avut norocul să găsesc o echipă extraordinară, sper să continui să dezvolt proiecte de succes.
Puteți împărtăși o experiență sau un proiect de succes care v-a definit cariera?
Cred că proiectul meu de succes se numește GranVia. Fiecare etapă, fiecare fază a proiectelor GranVia. Pentru că a fost o experiență în sine. Și am căutat, de la proiect la proiect, de la fază la fază, să îmbunătățesc, să evit greșelile inerente ale fiecărui proiect. Nu vă închipuiți că există proiect perfect de la început. Este un drum uneori anevoios de la hârtie la realitate.
Ce sfaturi aveți pentru femeile care doresc să urmeze o carieră în real estate?
Să aibă încredere în ele. Dacă se simt atrase de acest domeniu – un aspect extrem de important: consider că, dacă nu faci ceea ce îți place, nu ai cum să reușești – să nu renunțe. Poți reuși, cu perseverență, curaj, onestitate.
Cum vedeți evoluția rolului femeilor în industria de real estate în următorii ani?
Pozitivă. Mă bucur foarte mult când, la diferite conferințe la care particip, în panelul de discuție sunt din ce în ce mai multe femei.
Credeți că există anumite provocări specifice cu care se confruntă femeile manager din real estate în România?
Da, încă există prejudecăți. Trebuie să muncim mai mult decât bărbații pentru a dovedi. Și de multe ori trebuie să găsim calea de mijloc, să împăcăm viața personală cu cea profesională. Pentru că nicio construcție nu seamănă cu cealaltă. Fiecare proiect este diferit, are viața lui, ciclul lui de realizare. Și, uneori, trebuie să acorzi zile, nopți, weekenduri pentru a finaliza cu succes un proiect.
Cât de deschisă credeți că este România din perspectiva egalității de gen la nivel executiv în comparație cu alte piețe imobiliare din regiune?
În opinia mea, cred că este destul de deschisă. Bineînțeles că este loc de mai bine. Dar nu de puține ori am auzit afirmația: „Ar fi preferabil să fie femeie, ele sunt mai creative…”, ceea ce arată că lucrurile sunt în direcția bună.
Cum vedeți evoluția pieței imobiliare din România și ce rol credeți că vor juca femeile manager din industrie în această evoluție?
Este loc de creștere. Când spunem piață imobiliară, ne referim la tot ceea ce înseamnă construcții. Și avem nevoie să reînviem industria – înseamnă construcții de unități de producție. Avem nevoie de infrastructură bună – înseamnă autostrăzi, drumuri, căi ferate. Avem nevoie de spitale, școli, de birouri moderne. Și, nu în ultimul rând, de locuințe unde să ne simțim acasă, unde calitatea spațiului să ne permită un stil de viață sănătos.
Rolul femeilor? Eu cred că unul important. Pentru că ele sunt creative, pentru că sunt bune negociatoare, pentru că este mai important businessul decât orgoliul, pentru că sunt luptătoare. Printre alte multe calități.
Care sunt principalele proiecte pe care le gestionați în prezent, din perspectiva funcției pe care o ocupați?
În prezent analizăm proiecte atât pe partea de industrial, office, land development și rezidențial. Dat fiind că încă nu am închis proiectele cu proprietarii, nu am cum să dau sume. Vă pot spune că sunt proiecte de aproape 100 de milioane de euro, pentru următoarea perioadă. De asemenea, mai avem proiecte în așteptare, proprietarii de terenuri/proiecte dându-și seama că Global Vision reprezintă un partener serios, cu expertiză.
Ce planuri de dezvoltare are Global Vision în următorii ani?
Ne dorim să creăm o platformă de investiții – retail, industrial, office – și de asemenea să dezvoltăm câteva proiecte rezidențiale. Cu experiența acumulată de către Global Vision plus cea a celor ce s-au alăturat companiei pe partea de land development, rezidențial, comercial, bancar, cred că s-a construit echipa ce poate dezvolta un portofoliu solid de investiții, cât și pentru a realiza proiecte rezidențiale de succes.
Cum poate România să continue să atragă investiții imobiliare pe fondul incertitudinilor externe?
În primul rând ar trebui să ofere stabilitate, predictibilitate, să nu mai schimbe legile atât de des. Am văzut un prim pas în ceea ce privește simplificarea procesului de autorizare. Acum așteptăm să vedem ce se va întâmpla cu taxele, impozitele pe proprietate. Este loc de creștere. Suntem în urma țărilor din CEE ca suprafețe construite în retail, office, logistic.
Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.56.