Aproximativ unu din patru români are o încredere ridicată în dezvoltatori, relevă un studiu al Imobiliare.ro și Unlock Market Research. Totodată, 13% dintre respondenți și-au pierdut încrederea în dezvoltatorii imobiliari, în creștere față de 8% la finele anului 2024. Numărul celor care se declară neutri este de 62%.
Această reticență se reflectă și în intențiile de achiziție: numărul celor care au certitudinea că fac o alegere bună colaborând cu un dezvoltator a scăzut la 25%, de la 57% la finele lui 2024. De asemenea, doar 27% dintre români ar fi dispuși să facă o achiziție la stadiul de proiect, comparativ cu 58% în 2024.
Daniel Crainic, Director de Marketing Imobiliare.ro, a spus: “Dacă ne așteptam ca încrederea în dezvoltatori să scadă din cauza scandalului în jurul dezvoltatorului Nordis de anul trecut, creșterea încrederii în agenții imobiliari arată o maturizare de ambele părți ale pieței. Cumpărătorii sunt dispuși să plătească pentru servicii reale și profesioniștii sunt pregătiți să livreze valoare la nivelul așteptărilor. Atunci când ambele părți ridică standardul, piața devine mai ofertantă și mai sănătoasă”.
Un factor care ar putea influența pozitiv restabilirea încrederii este proiectul de lege, votat recent în unanimitate în Camera Deputaților, care prevede măsuri de protecție pentru cumpărătorii de locuințe noi.
Contextul fiscal actual, marcat de eliminarea cotei reduse de TVA de 9% pentru locuințele noi și introducerea cotei standard de 21%, face ca acest aspect să fie cu atât mai important.
În schimb, percepția față de agenții imobiliari este în creștere. Aproximativ 68% dintre români intenționează să colaboreze cu un agent sau o agenție pe parcursul anului viitor.
Deși acest procent este în scădere față de 75% în 2024, a crescut înțelegerea valorii pe care o aduce un agent în tranzacție, 71% dintre români recunoscând acest lucru.
Numărul celor care nu văd contribuția unui agent la procesul de tranzacționare a scăzut sub 30%. Mai mult, doar 27% dintre cei intervievați au o părere negativă despre calitatea serviciilor agenților (față de 32% în 2024), un semn că inițiativele de profesionalizare dau roade.





















