Companiile cer revenirea la birou 2-3 zile pe săptămână

Aproximativ 40% dintre chiriașii clădirilor de birouri solicită angajaților să lucreze de la birou două sau trei zile pe săptămână, relevă un nou raport realizat de Cushman & Wakefield la nivel mondial.

Această cerință impulsionează o creștere a cererii de spații, determinând unul din opt chiriași să își planifice extinderea suprafeței ocupate.

Studiul indică o temperare a perioadei de contracție a portofoliilor de birouri, după doi ani de reduceri semnificative ale spațiilor.

Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency Cushman & Wakefield Echinox, a declarat: „Presiunea pe costuri vine din competiția tot mai mare pentru spații de birouri de calitate, dar și ușor accesibile. Locația rămâne esențială: chiriașii caută clădiri aflate lângă un nod important de transport și care oferă un număr generos de locuri de parcare. În România, revenirea cererii este susținută de un stoc modern de clădiri, atractiv pentru investiții sustenabile. Iar într-un climat economic incert, companiile se orientează spre soluții care optimizează costurile, dar oferă în același timp o experiență mai bună la birou”.

Deși aproximativ două treimi dintre chiriași și-au redus spațiile de birouri în perioada recentă, doar 32% intenționează să continue aceste ajustări.

Mai mult, dimensiunea medie a contractelor de închiriere pentru birouri a crescut cu 13% în ultimii doi ani, un semnal al revenirii treptate a cererii.

Ocuparea medie a birourilor s-a stabilizat la 51-60%, indicând un nou echilibru, deși aceste cifre rămân sub nivelurile pre-pandemice de 65-75%.

La nivel global, tot mai multe companii ajustează politicile pentru a încuraja prezența fizică. Cu toate acestea, costul rămâne principalul factor decizional în strategia imobiliară, presiunea de a reduce cheltuielile fiind mai puternică ca niciodată.

Pe lângă costuri, incertitudinea generată de instabilitatea politică și economică, precum și schimbările în comportamentele de lucru, influențează încrederea în deciziile strategice.

Un alt aspect important al studiului subliniază dorința ocupanților pentru mai mult decât simple spații de birouri, fiind dispuși să plătească un preț premium pentru facilități și servicii îmbunătățite. Rolul principal al biroului rămâne cel de a susține colaborarea, relațiile și cultura organizațională.

Sondajul a inclus 235 de companii la nivel mondial, cu 8,1 milioane de angajați și aproape 32 milioane de metri pătrați de birouri.

EEB25 5 1456 x 180 - Energyexpo