Cea mai recentă ediție a raportului Romania Hotel Market al Crosspoint Real Estate oferă o analiză detaliată a situației actuale a pieței hoteliere din România, acoperind atât facilitățile de cazare tradiționale, cât și dezvoltarea industriei închirierilor de apartamente în regim hotelier.
După o recuperare dificilă, piața ospitalității din România evoluează spre standarde de calitate mai ridicate, indicând un potențial semnificativ de creștere, în pofida provocărilor continue, cum ar fi lipsa forței de muncă, cererea internațională limitată și durata scurtă a sejururilor.
Anul 2023 a marcat o revenire aproape completă la nivelul pre-pandemic pentru piața hotelieră în ceea ce privește cererea, iar cifrele pentru primele șase luni ale anului 2024 indică rezultate similare. În prima jumătate a anului s-a înregistrat un grad mediu de ocupare de 25% pentru toate tipurile de cazare și de 33% pentru hoteluri. În total, s-au înregistrat 11,3 milioane de înnoptări în primul semestru din 2024, dintre care 7,6 milioane de nopți au fost rezervate în hoteluri. Atât în ceea ce privește gradul de ocupare, cât și veniturile, hotelurile moderne performează peste medie, înregistrând un procent de 59,6% rezervări și un RevPAR (venit pe cameră disponibilă) de 53 de euro la nivel național, în timp ce, în București, hotelurile au un grad de ocupare de 67% și un RevPAR de 69 de euro.
Deși cererea din sectorul hotelier a rămas relativ stabilă comparativ cu prima jumătate a anului 2023, performanța financiară a industriei turismului întâmpină dificultăți în menținerea aceluiași nivel, creșterea diferenței dintre cheltuielile turiștilor străini în România și cele ale turiștilor români în străinătate, din prima jumătate a anului 2024, fiind unul dintre factori.
„Intrarea României în Spațiul Schengen și, implicit, deschiderea frontierelor aeriene și maritime, a continuat să faciliteze turismul extern, contribuind, în același timp, la creșterea deficitului intern. Drept urmare, balanța serviciilor de turism a înregistrat în prima jumătate a anului un deficit de peste 2,2 miliarde de euro, de la 1,7 miliarde de euro, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.”, spune Ilinca Timofte, Head of Research la Crosspoint Real Estate.
Unul dintre principalele motive pentru acest dezechilibru a fost stocul redus de facilități de cazare de calitate. La nivel mondial se estimează că industria turismului de lux va atinge 2,3 bilioane de dolari până în 2030, iar numărul camerelor de lux la nivel global ar putea ajunge la 1,9 milioane, de la 1,6 milioane în 2023. România, însă, este în urma standardelor globale în ceea ce privește piața hotelieră de lux, cu o pondere mult mai mică de facilități high-end. Cu toate acestea, perioada post-pandemică a oferit proprietarilor și investitorilor oportunitatea de a se alinia la tendințele internaționale prin modernizarea proprietăților existente sau achiziționarea celor cu potențial semnificativ de dezvoltare.
În 2024, se așteaptă ca 13 proiecte hoteliere importante să fie livrate pe piața românească, inclusiv cinci hoteluri de cinci stele și șase hoteluri de patru stele. Mai mult, România atrage atenția operatorilor de hoteluri de lux, Kempinski, Mondrian, The Crest Collection și Hyatt sunt așteptate să intre pe piață în următorii cinci ani. Acest aflux de branduri hoteliere high-end este de așteptat să ridice standardele industriei ospitalității din România și să atragă mai mulți turiști internaționali.