Vânzările din retail continuă creșterea, după ce au atins 36 de miliarde de euro în 2023

Piața de retail va continua să crească anul acesta, după ce în 2023 românii au cheltuit în marile rețele de retail aproximativ 36 de miliarde de euro, în creștere cu 11% față de anul precedent, potrivit unui raport al Cushman & Wakefield Echinox.

Cele mai mari creșteri au fost înregistrate pe segmentul cosmeticelor (33,5%), cel al magazinelor specializate – petshopuri, farmacii specializate, puncte de vânzare ziare, tutun etc (20,4%), articolelor pentru copii (17,5%) și restaurantelor și cafenelelor (14,5%). În schimb, cele mai reduse rate de creștere ale rulajului au fost înregistrate pe segmentele de DIY (3%), Home & Deco (4,8%), Bijuterii (6%), Electro – IT (8,3%) și Articole sportive (8,6%).

Cercetarea agenției are în vedere rezultatele financiare a 116 companii din 12 segmente diferite active în retail.

Majorarea veniturilor obținute de marii retaileri a fost susținută atât de deschideri de noi magazine, dar și creșterea vânzărilor în magazinele fizice și totodată de extinderea în online a unora dintre operatori.

Extinderile afacerilor au fost favorizate și de investițiile dezvoltatorilor de spații de retail. În perioada 2019 – 2023, dezvoltatorii au livrat peste 50 de proiecte, reprezentând atât scheme noi, cât și extinderi ale unora deja existente, în total acestea cumulând peste 715.000 metri pătrați de noi spații de retail. În continuare, potențial de creștere va exista în marile orașe în special pentru parcuri de retail, dar și pentru mall-uri. 

Piața poate primi noi proiecte de retail ample

Vlad Săftoiu, Head of Research, Cushman & Wakefield Echinox, susține că există potențial pentru noi investiții în mari scheme de retail atât în București, cât și în orașe regionale precum Cluj-Napoca și Iași.

De exemplu, pe piața clujeană sunt în pregătire două noi proiecte majore de regenerare urbană care vor avea o componentă semnificativă de retail.

„Este loc în București pentru două noi proiecte (retail – n.r.) de mari dimensiuni”, a spus Săftoiu, care a adăugat că dezvoltarea lor depinde și de viteza cu care autoritățile ar putea aproba eventuale investiții noi imobiliare în oraș. 

De asemenea, zona Moldovei va avea un ritm dinamic de dezvoltare în anii următori, pe fondul investițiilor în infrastructură. Constanța este un alt oraș unde există interes în creștere pentru noi investiții în retail.

energyexpo - AXXIS Nova Resort & SPA