În ultimul an, vocabularul românilor pasionați de design, mobilier și accesorii s-a îmbogățit cu nume exotice precum Roche Bobois, Mah Jong, Sacha Lakic. Responsabilă pentru acest lucru este Alina Dascălu, care în primăvara lui 2015 deschidea la București primul showroom Roche Bobois.
În primăvara anului trecut, Alina Dascălu inaugura în centrul Capitalei, cu mult curaj, primul showroom Roche Bobois din România. Un brand francez de mobilier și decorațiuni de lux, devenit celebru prin piese avangardiste realizate în colaborare cu designeri din toată lumea. Cea mai cunoscută dintre ele, canapeaua Mah Jong, preferata unor staruri internaționale ca Madonna și Shakira, se află acum și în locuințele unor români norocoși.
Fondată în 1960 de către Philippe și François Roche împreună cu Jean-Claude și Patrick Chouchan, compania franceză Roche Bobois s-a remarcat rapid prin lansarea de produse și obiecte cu un design original. Întâlnirea cu designerul Hans Hopfer, creatorul celebrei canapele modulare Mah Jong, marchează debutul unei colaborări de durată cu designeri celebri. Misiunea Roche Bobois, de a populariza în lumea întreagă stilul de viață francez, a fost atinsă.
Cu o cifră de afaceri de peste 400 milioane de euro în 2014, Roche Bobois este prezentă în 50 de țări, cu o rețea de peste 250 de magazine. Ca dovadă a dinamismului companiei, Roche Bobois deschide la nivel global un magazin pe lună. În 2015, compania a inaugurat 15 noi showroom-uri, în orașe ca Guatemala City, Cape Town, Montreal, Miami, Pasadena, Chongqing, Nürnberg.
Nu mulți români erau familiarizați cu piesele originale Roche Bobois. Alina Dascălu, însă, știa brandul și dorea să își decoreze noua casă. De aici și până la discuții la Paris cu reprezentanții Roche Bobois, pentru o franciză, nu a fost decât un pas.
Magazinul are o suprafață de 600 metri pătrați și este situat central în Capitală, lângă hotelul de cinci stele Radisson Blu. A presupus o investiție de 700.000 euro (stocul de mobilier fiind inclus), însă mai dificil a fost, își amintește antreprenoarea, să găsească spațiul potrivit. „Când vom deschide al doilea showroom, va fi tot în centrul Capitalei. Aceasta e politica Roche Bobois, care nu se va duce niciodată într-un mall, de exemplu, și nici la periferia orașului. Reprezentanții companiei au venit în București când am început discuțiile, au văzut orașul, au cerut detalii despre concurență, despre piață”, povestește Alina Dascălu.
Ea spune că lucrurile au mers conform aşteptărilor, aşa că la finalul anului trecut, după aproximativ opt luni de funcţionare, magazinul a ajuns la vânzări de circa 450.000 de euro. „Pot spune că bonul mediu este undeva la 12.000 de euro, iar maximul este undeva la 80.000 de euro atunci când vorbim de amenajarea unei case întregi. De exemplu, am început să mobilăm anul trecut un castel. Am avut nişte clienţi care ne-au spus: «Noi suntem tineri, dinamici, avem un castel şi vrem să-l aducem în mileniul III», își amintește antreprenoarea, precizând că pe segmentul de mobilier de lux sunt puțini jucători în piața locală, majoritatea fiind importatori de mobilă din Italia.
Iar 2016 va fi, de asemenea, în concordanță cu previziunile, cu o creștere ușoară a vânzărilor, spune Alina Dascălu, detaliind că, evident, canapelele se vând cel mai bine. Deși poate ajunge să coste câteva zeci de mii de euro, în funcție de combinație, vedeta showroom-ului este uriașa canapea Mah Jong, „toată lumea fiind atrasă de culori, de țesături, de funcționalitate, de istoria ei și de faptul că pot combina piesele și le pot reașeza”.
Însă exceptând asta, Alina Dascălu spune că românii preferă culorile deschise, precizând că a vândut canapele albe, imaculate și, de asemenea, canapele bej și gri. Majoritatea clienților, 60 – 70%, preferă țesăturile, spre deosebire de piața din Franța, unde căutate sunt mai degrabă canapelele de piele, în culori închise. În afară de canapele, clienții caută mobilier pentru camera de zi – mese de dining, scaune, fotolii. A treia categorie căutată este mobilierul pentru tineret, acum fiind în lucru amenajarea unei mansarde pentru o fetiță.
Cât despre buget, în showroom există și canapele de 2.500 – 3.000 euro, dar și piese high-end, Mah Jong sau canapele de piele, care pot ajunge la câteva zeci de mii de euro. În medie, un client are nevoie de 30.000 euro pentru a mobila o cameră de zi.
Luna trecută, Alina Dascălu a participat la congresul Roche Bobois de la Paris, unde au fost prezentate propunerile pentru colecția ce va fi lansată în toamnă. „La Roche Bobois se organizează două congrese pe an, la care participă toate magazinele din lume, unde se prezintă următoarele colecții pe o suprafață foarte mare (3.000 – 4.000 metri pătrați). Sunt prezentate piese reprezentative, unele noi, altele reinterpretate, iar toți reprezentanții magazinelor sunt rugați să facă un ranking și să completeze un chestionar. Ulterior, toate acestea se centralizează, trec prin filtrul biroului de design Roche Bobois și apoi începe producția. Ce am adus acum în aprilie în showroom am văzut deja în octombrie anul trecut la Paris”, dezvăluie Alina Dascălu despre cum iau naștere noile colecții ale marelui retailer francez.
Tendințele observate la ultimul congres Roche Bobois indică o revigorare a materialelor naturale. De exemplu, marmura câștigă teren în detrimentul sticlei, când e vorba de mesele de dining. Cea mai spectaculoasă piesă este o masă numită Aqua, cu blat ceramic, dar cu un picior de marmură care arată ca o picătură de apă – însă „picătura” de marmură cântărește aproape o tonă. De asemenea, sunt piese inedite în colecția de mese de cocktail, dar și în colecția de canapele.
Revenind la piața locală, clienții de aici achiziționează și colțare și canapele clasice, diferența clară făcând-o spațiul din locuința fiecăruia – cei care au loc pentru un colțar și fotolii, sigur le vor lua. În vogă sunt acum canapelele cu suport USB și motorașe pentru ajustarea poziției: poate fi aranjată poziția spătarului, a tetierei, a picioarelor, fiind canapeaua ideală pentru a lucra comod pe laptop sau pentru a viziona un film. „Este un model pentru clienții tineri și dinamici. Toamna trecută aș fi spus că vârsta medie a clienților noștri este între 35 – 50 de ani, dar între timp, realitatea ne-a luat prin surprindere și am constatat că avem și clienți foarte tineri”, declară Alina Dascălu.
Roche Bobois are două colecții, una modernă și una clasică, iar în Franța ele sunt în showroom-uri diferite. Showroom-ul din București deține circa 70% piese clasice și 30% piese moderne. „Noi avem în magazine colecția modernă – am adus-o pe aceasta ca o consecință a discuțiilor pe care le-am avut la Paris cu Roche Bobois, aceasta fiind tendința în toată Europa. Ne dorim să aducem și colecția clasică, probabil peste trei ani, după cum estimăm evoluția pieței”, spune Alina Dascălu, precizând că în Franța se vinde foarte bine și colecția clasică; sunt piese tradiționale, dar și rustice, toate fiind prezente în cataloagele din showroom.
Deocamdată, se observă interesul clienților pentru accesorii și decorațiuni, precum și pentru completarea cu noi piese a camerelor deja existente. Mobila creează cadrul, dar accesoriile colorează și păstrează zen-ul și atmosfera plăcută a unei locuințe. Sunt clienți care studiază cataloagele și site-ul și abia apoi comandă un obiect, dar sunt și clienți care vin și cumpără pe loc. Trebuie menționat că există campanii de reduceri, însă este împotriva politicii brandului ca ele să fie comunicate ca atare.
Ca mărturie a dinamismului său, Roche Bobois lansează de două ori pe an o colecție nouă și se clasează mereu printre brandurile de mobilier de lux ce lansează produse de ultimă generație. O companie cu o dezvoltare dinamică, Roche Bobois este lider internațional în design și retail de mobilier și decorațiuni de lux. Fiecare nou showroom reflectă spiritul brandului prin arhitectura magazinului, piesele selectate, colecțiile expuse și prin calitatea serviciilor.
„Misiunea noastră este de a exporta în lumea întreagă stilul de viață francez, întruchipat de mobilier și decorațiuni de mare valoare. Ritmul de expansiune globală este unul alert, dovadă a notorietății brandului”, spune Martin Gleize, International Director Roche Bobois Group.