Verile tot mai lungi, cu temperaturi din ce în ce mai mari, afectează și infrastructura de transport, impunând pe termen scurt o creștere a ritmului lucrărilor de întreținere și reparații, cu tot ce înseamnă asta pentru trafic, transport, economie. Pe termen lung, probabil trebuie regândit modul în care construim infrastructura rutieră, de la materiale, la modul de punere în operă, potrivit Marinelei Drăcea, Președinte CIROM.
Îmbrăcămințile din beton fac parte din structurile rutiere rigide, reprezentând o soluție cu avantaje tehnico‑economice și de mediu. Îmbrăcămintea de beton de ciment suportă acțiuni externe de uzură precum traficul greu și rezistă la acțiunea mediului înconjurător și a agenților de dezghețare.
Utilizarea structurilor rutiere cu beton de ciment rutier prezintă o serie de beneficii:
- materiale de construcții fabricate în România
- reziliență în fața schimbărilor climatice (rezistența la temperaturi ridicate și fenomene extreme)
- durata de viață crescută
- soluții mai accesibile din punct de vedere al costurilor inițiale
- costuri de întreținere reduse
- siguranță și economie de combusitibil în trafic, implicit reducerea emisiilor de CO2 din transport
Din punct de vedere al costurilor, având în vedere că aproximativ 90% din bitum este importat, utilizarea betonului de ciment rutier ar însemna mai mulți kilometri de infrastructură rutieră, mai multe autostrăzi, care s-ar traduce într-o viteză mai mare de transport pe drumurile din România, mai puține frânări, și astfel un consum mai mic de carburant la suta de kilometri. Pe termen lung, și costurile de întreținere sunt mai reduse, cu condiția ca tehnologia și punerea în operă să fie făcute corect.
Astfel de soluții se folosesc de mai mulți ani în construcția de drumuri în țări din Centrul și Vestul Europei, precum Germania, Austria, Ungaria, Cehia etc. În 2023, Polonia avea un total de 1.100 de km de autostrăzi și drumuri expres construite din beton, reprezentând 22% din totalul drumurilor de acest tip la nivel național, iar pentru infrastructura locală se construiesc aproximativ 150 de km anual. Belgia avea, anul trecut, cel mai mare număr de km de drumuri locale construite din beton (peste 20.000 de km), urmată de Turcia și Germania cu peste 9.000 de km, respectiv 4.000 de km.
Betonul de ciment rutier, 100% reciclabil, este soluția potrivită pentru drumuri durabile, oferind o rezistență mai mare la schimbările climatice, dar și contribuind la reducerea emisiilor de CO2 din transportul rutier.
România are în plan un program masiv de îmbunătățire a infrastructurii de transport, inclusiv construirea a 1.700 km de autostradă. Pentru 2021-2027 a fost stabilit un buget de 17 mld. de euro, inclusiv din fonduri de la Uniunea Europeană. Ambele soluții – asfalt și beton de ciment – își găsesc aplicabilitatea pentru noile trasee de autostrăzi, drumuri expres, șosele de centură etc. Alegerea soluției potrivite trebuie să țină cont de o multitudine de factori, de la durabilitate, la costuri etc, având mereu în centru benficiarul final. Și nu în ultimul rând, un factor important ar putea fi și disponibilitatea materialelor locale, cu avantaj net pentru economia României.