Bucureștiul, potențial pentru încă un mall de mari dimensiuni

Ovidiu Posirca

, Real Market

Bucureștiul are un stoc de centre comerciale similar cu cel al Bratislavei, deși are o populație de aproximativ trei ori mai mare, ceea ce indică potențialul dezvoltării unui nou mall de mari dimensiuni. Capitala nu a mai fost pe harta marilor dezvoltări din anul 2016, când a fost deschis Parklake Plaza, fiind înregistrate doar deschideri de parcuri de retail sau extensii/remodelări ale unor proiecte existente.

La nivel de statistică, Bucureștiul are o densitate de 448 de metri pătrați de centre comerciale la 1.000 de locuitori, ceea ce pune orașul în coada clasamentului în Europa Centrală și de Est. Prin comparație, Budapesta are 476 de metri pătrați la 1.000 de locuitori, iar Bratislava 879 de metri pătrați, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox.

În total, Capitala are centre comerciale cu suprafața totală de 769.000 de metri pătrați. Pe următoarele poziții se află Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța și Brașov, fiecare cu peste 100.000 de metri pătrați.

Good to know

Sectorul 2 și 5, cea mai mică densitate de centre comerciale din București

De altfel, există mai mulți indicatori care ar încuraja o nouă investiție într-un mall pe piața din București. Puterea de cumpărare din București a beneficiat de o creștere exponențială în ultimii ani (chiar și în tot acest context marcat la început de pandemia Covid-19 și apoi de situația geopolitică și macroeconomică din prezent), aceasta fiind aproximativ dublă față de media la nivel național, conform unor studii de specialitate.

Totodată, proiectele dominante din oraș au înregistrat rezultate foarte bune în 2022 și 2023, veniturile din chirii și numărul de vizitatori depășind în multe situații cifrele pre-pandemice, potrivit lui Vlad Săftoiu, head of Research la Cushman & Wakefield Echinox.

Lensa Colosseum Mall 1 copy 1024x768 - Bucureștiul, potențial pentru încă un mall de mari dimensiuni

„Este însă vital ca formatul, mixul de chiriași și suprafața să țină cont de indicatorii demografici și economici din micro-zonele țintite de dezvoltatori”, a precizat acesta pentru Real Estate Magazine.

La nivel de oraș, sectoarele 2 și 5 au cea ai mică densitate de centre comerciale la 1.000 de locuitori, în timp ce sectorul 1 se află la polul opus, cu cea mai mare densitate.

„Există astfel o serie de terenuri pretabile pentru construcția unor proiecte de dimensiuni medii și mari, dar orice decizie de business va trebui sa țină cont de problemele actuale legate de autorizare, probleme ce vor amâna pe termen cel puțin mediu demararea unor investiții în această direcție”, a mai spus reprezentantul Cushman & Wakefield Echinox.

În prezent, se lucrează la extinderea Promenada Mall în București, iar piața va trebui să absoarbă noua suprafață. Cu toate acestea, este posibil să vedem și alte proiecte semnificative de retail în viitor, având în vedere că Bucureștiul are cel mai ridicat nivel de consum, iar magazinele din capitală înregistrează cea mai bună performanță și cele mai mari vânzări, sugerează Liana Dumitru, director Retail Agency la Colliers.

„Potențialul centrului capitalei rămâne încă neexploatat, iar zona de nord, unde se concentrează cea mai mare putere de cumpărare, va continua să atragă interesul investitorilor pentru proiecte de mari dimensiuni cu destinație mixtă (mixed-use) și cu o componentă semnificativă de retail”, a precizat Liana Dumitru pentru Real Estate Magazine.

Foto 3 magazine copy 1024x684 - Bucureștiul, potențial pentru încă un mall de mari dimensiuni

Proiecte mari finalizate în orașele regionale

Datele Colliers arată că piața de retail a fost într-adevăr mai activă în ultimii ani în orașele din țară, medii și mici, și a fost dominată în special de proiecte de tip retail park. În aceste orașe, unde stocul modern de retail era mai mic sau inexistent, livrarea unor astfel de proiecte a mers mână în mână cu apetitul de expansiune al retailerilor, în special al celor cu concepte de tip „discount” sau „mass-market”, care au fost extrem de activi în perioada de după pandemie.

Good to know

Cel mai mare mare mall livrat anul trecut, în Craiova

Anul trecut am văzut însă revenind în mall-urile, odată cu deschiderile Promenada Mall Craiova (80.000 de metri pătrați) al NEPI Rockcastle/Dedeman și Carolina Mall Alba Iulia (29.000 de metri pătrați), dezvoltat de Prime Kapital și MAS REI. Anul acesta Prime Kapital și MAS REI  va livra un astfel de proiect și la Pitești, Argeș Mall (52.100 de metri pătrați).

Liana Dumitru a adăugat că „ne așteptăm ca acest trend să continue și în anii următori, în special în orașele mari (Cluj, Constanța) unde sunt anunțate proiecte mixed-use de mari dimensiuni sau chiar de regenerare urbană”.

Pe partea de proiecte viitoare, cel mai mare centru comercial va fi Transilvania Mall, care ar urma să aibă o suprafața închiriabilă totală de 130.000 de metri pătrați. Mall-ul este dezvoltat de Prime Kapital și MAS Real Estate. Aceleași două companii vor dezvolta Mall Moldova cu aceeași suprafața închiriabilă la Iași, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox.

Densitate centre comerciale în orașele capitală din ECE

Oraș

Stoc

Densitate (mp/1.000 locuitori)

București

769.000

448

Budapesta

822.000

468

Varșovia

1.409.000

504

Praga

921.000

716

Bratislava

724.000

879

Sursa: Cushman & Wakefield Echinox

Densitatea centrelor comerciale în sectoarele din București

Sector

Stoc

Densitate (mp/1.000 locuitori)

1

139.800

545

2

110.800

304

3

219.500

447

4

131.000

389

5

25.700

85

6

142.600

359

Sursa: Cushman & Wakefield Echinox

Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.54.

energyexpo - AXXIS Nova Resort & SPA