Prima autostradă din România în regim de parteneriat public-privat (PPP) ar putea fi construită de un consorțiu de firme străine.
Guvernul are discuții cu consorțiul format din asocierea China Communications Construction Company (China) și Makyol Insaat Sanayi Turizm (Turcia) pentru demararea lucrărilor de construcție.
Ion Ghizdeanu, președintele Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză (CNSP), a precizat că valoarea investiției se ridică la 1,4 miliarde, din care asocierea privată ar trebui să acopere 75%. CNSP ar urma să fie partenerul părții private în acest sector.
”Durata întregului proiect este de 24 de ani din care, în principiu, este un an proiectare, trei ani execuţie şi 20 de ani operarea, astfel încât să poată fi returnată valoarea pe care a investit-o partenerul privat”, a spus Ghizdeanu citat de Agerpres.
Acesta a mai spus că profitabilitatea proiectului este de 10%, iar penalitățile pentru întârzierea lucrărilor vor fi de 100 de milioane de euro pe an. Dacă firmele finalizează autostrada în mai puțin de 4 ani, ar urma să primească o bonificație de 100 de milioane de euro.
Guvernul a chemat oficialii companiilor private la o întâlnire, însă contractul pentru construcția efectivă a autostrăzii nu a fost semnat încă.
Autostrada ar urma să aibă trei sectoare:
Sector 1 – Ploiești-Comarnic, km 0+000 – km 48+600,
Sector 2 – Comarnic-Predeal, km 48+600 – km 84+800,
Sector 3 – Predeal- Braşov (Cristian), km 84,4 – km 106,2 km. De reținut că tronsonul dintre Râșnov și Cristian (lungime 6,3 km-autostradă și 3,7 km -drum naţional la 4 benzi cu separator median) va fi construit de asocierea Alpenside – Specialist Consulting. Pe acest tronson lucrările au început ieri, 20 mai, și ar trebui să se finalizeze peste an și jumătate.
Potrivit planurilor statului, pe autostradă ar urma să fie introdus un sistem de taxare.