Piața spațiilor industriale moderne de închiriat din România a cunoscut o expansiune rapidă în ultimul deceniu, extinzându-se de aproape cinci ori.
Potrivit datelor Colliers, stocul de spații moderne va atinge aproximativ 8 milioane mp în 2025, evoluția fiind strâns legată de dinamica pieței transportului rutier de marfă, care a înregistrat cea mai mare creștere din UE.
În 2023, volumul de marfă transportat pe șosele a ajuns la aproape 29 de miliarde de tone-kilometru, cu 69% mai mult decât în urmă cu un deceniu. Această creștere a plasat România pe primul loc în UE în ceea ce privește ritmul de creștere, care este de peste trei ori mai rapid decât media comunitară.
În ciuda succesului, lipsa infrastructurii moderne, precum autostrăzile și căile ferate, rămâne un obstacol major. Specialiștii Colliers avertizează că ritmul lent de construcție a autostrăzilor în intervalul 2025-2026 ar putea încetini dezvoltarea pieței de spații logistice.
Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers, a explicat că, pentru a reduce decalajul față de economii din regiune, este necesară continuarea construcției de autostrăzi și modernizarea rețelei feroviare.
Un aspect pozitiv care diferențiază România de alte state europene este diversificarea modurilor de transport. Deși 77% din mărfuri sunt transportate rutier, țara are o pondere ridicată a transportului pe căi navigabile, în special pe Dunăre, unde ajunge la 20% din total, a doua cea mai mare valoare din UE.
Cu toate acestea, consultanții Colliers subliniază că această diversificare, deși un atu, nu poate compensa lipsa unei infrastructuri moderne în zonele cheie ale țării.