România rămâne una dintre cele mai competitive piețe de retail din Europa Centrală și de Est.

Alex Moldovan

, Real News

România se numără printre cele mai competitive țări din Europa Centrală și de Est în ceea ce privește piața de retail. Dezvoltarea amplă a spațiilor comperciale, dar și apetitul crescut al românilor pentru cumpărături au încurajat noi companii din diverse industrii să se extindă sau să intre pe piața locală, potrivit raportului CBRE România – “Market Outlook 2023”, lider global pe piața de consultanță imobiliară.

Anul trecut, 17 noi branduri au intrat pe piața din România, iar cei mai mulți au ales Bucureștiul ca primă locație din țară, pentru deschiderea magazinelor. Printre cele mai importante intrări se numără Primark, Converse sau Foot Locker, care și-au inaugurat magazinele în centre comerciale.

„ După un an 2022 extrem de bun pentru retail, cu rezultate care depășesc nivelul înregistrat în 2019, an de referință pentru industrie, piața își continuă evoluția firească și intră în planurile unor retaileri internaționali, dar și noi dezvoltatori pe piață, aceștia fiind însă nișați pe segmentul de parcuri de  retail. În plus, apar noi oportunități pe piață și pentru dezvoltatori, ținând cont că spațiile comerciale disponibile sunt în marea majoritate închiriate rata de neocupare fiind 3% în malluri și chiar mai mică în parcurile de retail”, a declarat Carmen Ravon,  Head of Retail Occupier CEE, CBRE.

În 2023, jucătorii din retail sunt sfătuiți să aibă în vedere trei factori principali, potrivit CBRE:

1.Integrarea standardelor ESG în proiecte noi sau renovate – ESG este un subiect tot mai frecvent întâlnit în discuțiile mangementului companiilor de retail și o temă de sine stătătoare în proiectele de renovare pe acest segment. Pe lângă reducerea consumului și a unei activități sustenabile din punct de vedere operațional, alinierea la aceste standarde vine și în întâmpinarea așteptărilor consumatorilor.

2.Extindere strategică bazată pe analiză – Informațiile sunt esențiale pentru a putea lua decizii rapide. Indiferent că este un dezvoltator care caută noi locații sau un retailer care vizează extindere, expansiunea strategică bazată pe analiza datelor nu mai este doar un proces opțional. Această abordare ajută dezvoltatorii și investitorii să ia decizia corectă în contextul actual, oferind date, benchmark-uri și comparații.

3.Tehnologia și strategia omnichannel cresc cifra de afaceri – Creșterea businessurilor prin sistemul multichannel este o strategie eficientă. Ecommerce-ul este nu doar noua realitate, ci a trecut deja la o nouă etapă  – m-commerce (mobile commerce), care contribuie deja din plin la creșterea preconizată de 15% a gradului de penetrare a comerțului electronic în România până în anul 2025.

Stocul spațiilor moderne de retail din România au înregistrat în 2022 un volum total de aproximativ 4,08 milioane mp, după ce anul trecut au fost inaugurate 11 noi parcuri de retail. Livrările anuale se ridică la 86.700 mp închiriabili, din care Bucureștiul a atras 41%, cu trei spații de retail nou construite, în timp ce marea majoritate a spațiilor au fost dezvoltate în orașe mici, dar plasate strategic în apropierea capitalelor de județ precum Iași, Timișoara sau Craiova.

 

 

AXXIS 1458 × 180 px 2 slidere - AXXIS Nova Resort & SPA