Roxana Ghioca, director general, Austrotherm România

Oana Weinstein

, Real Cover

„2019 va fi un an plin de provocări, restructurări și optimizări ale fluxurilor”

Îmbinând eleganța și delicatețea feminină cu forța și consecvența managerului ce conduce un business de peste 23 de milioane de euro anual, Roxana Ghioca, directorul general Austrotherm România, poate fi exemplul perfect al femeii care face performanță într-un domeniu competitiv și pe alocuri dur, dominat de bărbați.

DSC 2462 683x1024 - Roxana Ghioca, director general, Austrotherm România

Cu toate acestea, Roxana nu și-a pierdut nimic din feminitate. Este la fel de naturală în pantofi sport sau în pantofi cu toc, la evenimente de gală și conferințe, în ședințe de management ori în mijlocul producției, în fabrica de polistiren din București.

După absolvirea Facultății de Drept din București și a unui Master în Management la Universitatea Cambridge, la 25 de ani, Roxana Ghioca a intrat în povestea polistirenului, pe o poziție de manager logistică. După numai doi ani, ea a devenit director național de vânzări în același domeniu. În anul 2011, a intrat în echipa de la Austrotherm, inițial ca director comercial, iar din noiembrie 2018 a devenit director general al companiei din cadrul grupului austriac care deține Austrotherm, coordonând compania alături de Laurențiu Istrate, administrator.

În 2019, anul în care Austrotherm sărbătorește 20 de ani de activitate în România și 650.000 de metri cubi de polistiren livrați anual, compania susține inovația, flexibilitatea și adaptarea internă la provocările din piață. „Pentru că acestea consider că sunt cele mai importante criterii care fac diferența între lider și ceilalți competitori. (…) Insist să fim pregătiți pentru schimbări, pentru evoluție, pentru orice fel de criză… sau boom”, spune Roxana Ghioca în interviul acordat Real Estate Magazine.

În 2019 Austrotherm lansează trei agremente importante pentru proiectanți, arhitecți, constructori

DSC 2543 683x1024 - Roxana Ghioca, director general, Austrotherm România

Spune-ne, te rog, câteva cuvinte despre drumul profesional parcurs de tine până în prezent. Cum ai ajuns de la Drept la polistiren?
Drumul carierei mele este în mare parte accidental… nu am plănuit niciodată să fac ceea ce fac acum. În perioada liceului mi-am dorit, pe rând, să fiu jurnalist, apoi avocat. În timpul Facultății de Drept, am început să cochetez cu zona de logistică. Aici totul era în mișcare, era activ, îmi hrănea nevoia de libertate…  exact opusul sălilor de judecată și al studiului din bibliotecă. Așa am început să lucrez în industria textilă. În anul 2000, peste cinci ani deja lucram în industria producției de polistiren. 

Schmid Industrie Holding, din care fac parte, alături de Austrotherm, companii precum Baumit și Murexin, totalizează peste 5.900 de angajați și vânzări anuale de 1,8 miliarde de euro. Ce reprezintă Austrotherm România după 20 de ani de activitate în țara noastră?
We started with white – în 1999, cu prima fabrică de polistiren expandat în București, apoi, în 2006, am deschis a doua linie de producție în Horia, Roman, urmând ca tot aici, în 2008, să deschidem prima linie de polistiren extrudat. În 2017, pentru a închide un triunghi logistic și pentru a fi mai aproape de partenerii noștri din partea de vest a țării, am lansat un parteneriat cu o companie locală. Austrotherm este în primul rând despre oameni, despre o echipă motivată și bine pregătită profesional, despre efort, perseverență și deschidere, despre profesionalism. Este despre oameni ce pot înțelege business-ul clientului și care dau dovadă de stabilitate, de normalitate, de înțelepciune pentru a susține o colaborare coerentă și corectă cu partenerii noștri. De altfel, tot despre oameni este și atunci când discutăm despre dezvoltarea companiei Austrotherm, care în anul 2018 a depășit o cifră de afaceri de 23 de milioane de euro.

Tot datorită echipei bine consolidate, a aprecierii brandului la nivel național și internațional, sărbătorim anul acesta 20 de ani de activitate în România și vom felicita partenerii pe care i-am avut alături în această călătorie, la Conferința Partenerilor Austrotherm din 23-25 mai, de la Sinaia.

Compania a reușit să se poziționeze într-un top performant al producătorilor de polistiren, iar din punct de vedere al notorietății, cred că de departe suntem brandul cel mai apreciat. În prezent ne mândrim cu un portofoliu activ de peste 400 de clienți la nivel național, cu peste 680.000 de metri cubi de polistiren livrați anual în această piață, polistiren expandat și extrudat.

Austrotherm este despre partenerii noștri, despre oamenii din spatele birourilor, cei care au ales să colaboreze cu noi, cei care au ales să promoveze produsele noastre, cei care au ales o colaborare transparentă.

Roxana Ghioca  împreună cu Laurențiu Istrate

Roxana Ghioca împreună cu Laurențiu Istrate

Care sunt principalele tale obiective ca director general al companiei?
Printre obiectivele mele, dezvoltarea continuă a companiei rămâne un status important, iar opiniile specialiștilor ne dau încredere. Dacă în 2018, volumul investițiilor în imobiliare a depășit un miliard de euro, pentru 2019, trendul se anunță ascendent. Să nu uităm însă de nevoile de investiții în infrastructura de transport. Cresc spațiile destinate rezidențialelor, dar încă nu acoperim nevoia de mișcare/tranzit, atât a locuitorilor, cât și a mijloacelor de transport marfă sau călători. Se discuta despre 120 de kilometri de autostradă pentru 2019, în condițiile în care accesul către locuințele private din cartierele rezidențiale este din ce în ce mai greu și necesită din ce în ce mai mult timp. Așa cum este o adevărată aventură să traversezi țara, transportator fiind sau pasager într-un autoturism. Suntem capitală de stat european, dar nu asigurăm o centură a orașului care să fluidizeze traficul. Nu avem o autostradă care să lege partea de nord-est a țării cu centrul și vestul. La nivel de companie, fiecare dintre antreprenori investește în optimizări, dar ne lovim cu toții de neajunsurile administrative și economice. Emitem teorii despre o viață sănătoasă, aer curat, locuințe green etc., dar nu avem soluții de control al nivelului de poluare din orașe, nu gestionăm deșeurile, nu avem programe de educare în spirit ecologic.

După 20 de ani de activitate în România, Austrotherm susține un mediu mai curat, oferă un produs eco-friendly, un produs prietenos cu sănătatea, găsește soluții de reciclare. Din 2018 deținem certificate de colector și reciclator final pentru toate punctele de lucru: București, Roman și Arad. Dacă polistirenul este 98% aer, Austrotherm înseamnă un produs potrivit pentru păstrarea unui mediu sănătos în locuință sau la birou.

We started with white – Călătoria spre eficiența energetică începe cu Austrotherm

Ce planuri concrete aveți pentru acest an și pentru următorii câțiva?

Pentru 2019, suntem încrezători în piață, suntem încrezători în noi, suntem pregătiți pentru orice fel de luptă. Ne îmbunătățim portofoliul, creștem nivelul serviciilor oferite, ne dezvoltăm local și internațional. Credem că în activitatea pe care o desfășurăm, dincolo de specificul business-ului, este important să construim încredere, atât pentru colegii noștri, intern, cât și pentru partenerii cu care colaborăm.

În ceea ce privește profilul de business, în anii ce urmează ne vom concentra atenția și resursele pentru promovarea polistirenului, un material extrem de versatil, atât în zona materialelor termoizolante pentru construcții, pe segmentul investițiilor private green/case pasive, al spațiilor industriale și logistice cu consum de energie scăzut, dar și în zona proiectelor publice – reabilitări termice. Conform legislației în vigoare, în anul 2020, toate construcțiile rezidențiale noi vor necesita un consum energetic aproape de zero. Suntem aici să oferim un produs competitiv cu beneficii reale pentru utilizatori, cu garanții in situ de peste 25 de ani, un produs care utilizat corect aduce confort și economii. De asemenea, vom fi prezenți în mediul proiectelor de infrastructură, drumuri, poduri, căi ferate, printr-un produs lansat în 2018, geoBLOCK.

Vom participa la evenimente de profil și vom promova pe toate canalele accesibile noua utilizare a polistirenului pe cele două mari direcții de piață. Specialistul nostru în promovare, Dan Cașcaval, marketing manager, este omul din spatele imaginii Austrotherm. Pentru el, fiecare task devine un proiect și fiecare proiect necesită pregătire și implementare, iar la toate acestea, Dan se descurcă minunat.

Suntem în poziția liderului de brand, astfel că vom susține inovația și flexibilitatea, adaptarea internă la provocările din piață, pentru că acestea consider că sunt cele mai importante criterii care fac diferența între lider și ceilalți competitori. Vom susține și dezvolta parteneriatele cu dealerii din domeniu, companii de distribuție, resellers, clienții noștri fiind nu doar parteneri de afaceri, dar și ambasadorii noștri.

Pentru 2019, Austrotherm lansează trei Agremente de reală importanță pentru proiectanți/arhitecți, constructori: Sistemul ETICS EPS 80 Austrotherm, Agrementul pentru sistem integrat – termoizolarea teraselor cu Austrotherm polistiren densități mari și Agrementul pentru sistem integrat – termoizolarea soclurilor cu polistiren extrudat TOP P și TOP 30, fiind pregătit să susțină orice cerință din piața construcțiilor.

Mihai Damian, Dan Cașcaval, Viorel Mareș

Mihai Damian, Dan Cașcaval, Viorel Mareș

Cum vezi anul 2019 pentru piața de profil?
Cu siguranță, 2019 va fi un an plin de provocări, restructurări și optimizări ale fluxurilor. Eficientizarea și alegerile corecte sunt cele mai importante premise ale anului, atât pentru constructori, producători, cât și pentru beneficiari.

Sper că vom depăși criza forței de lucru, deși acest aspect este atât de evident, încât generează probleme reale în industrie. În ceea ce privește domeniul construcțiilor, aceasta a frânat dinamica pieței cu repercusiuni pentru întreaga economie. Muncitorii din Europa de Est au migrat spre Occident în căutarea unor salarii mai bune, în timp ce banii mergeau înapoi în Est, către familiile de acasă. Exodul care a început odată cu extinderea Uniunii Europene în 2004 a ajuns la un total de peste cinci milioane de muncitori din Polonia și România, așa cum spun analizele, iar constructorii din aceste țări au devenit o prezență frecventă în state precum Anglia, Franța, Belgia, Spania.

Pentru noi, cei din această industrie, Ordonanța de Urgență nr. 114/2018 a adus o serie de modificări legislative. Cea mai importantă dintre acestea este că salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește în bani, fără a include sporuri și alte adaosuri, la suma de 3.000 de lei lunar în domeniul construcțiilor, pentru un program normal de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028. Este un motiv bun pentru ca specialiștii să se reîntoarcă pe șantiere și în fabricile de profil.

DSC 2475 683x1024 - Roxana Ghioca, director general, Austrotherm România

Austrotherm susține numeroase campanii de informare a pieței. Ce înseamnă educația beneficiarului final?
Nimic filosofic, nimic greu. Este mai degrabă despre alegerea corectă în acord cu nevoile fiecăruia. Este despre echilibrul relației beneficiarului cu banii, cu bugetul asumat pe o sumă de beneficii viitoare asumate. Doar analizând răspunsurile la întrebările: „Ce vreau?”, „Care sunt nevoile mele?”, „De ce am nevoie ca să le ating?”, „Și care sunt costurile pe care trebuie să mi le asum?”, „Care sunt rezultatele utilizării produselor respective?”.

Pe scurt, este foarte importantă înţelegerea corelaţiei dintre consumul unei anumite categorii de resurse şi valoarea pe care o creează acel consum. Pentru a exemplifica concret, este recomandată folosirea unei grosimi a materialului termoizolant de minim 16 centimetri, pentru un optim al eficienței termice obținute de termosistem. Spre exemplu, dacă față de utilizarea unui polistiren pentru fațadă de grosime 100 de milimetri, s-ar utiliza 200 de milimetri, costul polistirenului ar fi mai mare cu doar 22%, însă performanțele termice ale termosistemului cresc cu până la 94%. Evident, acest beneficiu este tradus în costuri mai mici la facturile de energie, un confort sporit în propria casă, birou, hală etc.

Și ce recomandă Austrotherm, concret, pentru sistemele de termoizolație?
Noi, la Austrotherm, ne orientăm către oferirea soluțiilor, nu doar a produselor, de aceea ne concentrăm atenția pe identificarea nevoilor clienților noștri, apoi pe recomandarea produselor potrivite.

Recomand tuturor celor implicați în procesul de decizie în ceea ce privește achiziția materialelor utilizate să aibă în vedere minimum trei criterii: eficiență imediată și pe termen lung, confortul și climatul sănătos al imobilului, costul produsului și al montajului.

Polistirenul expandat îndeplinește cu succes toate aceste cerințe, astfel încât este preferat în sistemele termoizolante de majoritatea beneficiarilor. Tehnologia ne oferă multe instrumente de care nu am beneficiat până acum şi, dacă le folosim eficient, acestea ne pot oferi un nemaipomenit sprijin. Încurajez autoeducarea beneficiarului, culegerea informațiilor înainte de decizia de achiziție. De la simpla accesare a site-urilor
producătorilor, până la identificarea informațiilor generate de specialiști, acest proces de cunoaștere poate aduce un beneficiu real utilizatorului: confort și cost saving.

Polistirenul expandat – EPS este prescurtarea denumirii polistirenului expandat, cunoscut şi sub denumirea de Styropor – este un material ecologic ce conţine 98% aer, având între trei şi şase miliarde de celule închise la fiecare metru cub, ceea ce conferă acestui material caracteristici ideale, ecologice, pentru a fi utilizat în spații destinate locuinței, în spații industriale, în clădiri administrative sau în şcoli și spitale.

Pentru că suntem producător de polistiren expandat și extrudat, înțelegem foarte bine rolul și beneficiile pe care produsele acestea le aduc confortului intern. Pentru fațadă, recomandăm produsele noastre premium, EPS 80 și EPS AF PLUS (grafitat). Cu un montaj corect, acestea au un impact major în ceea ce privește confortul termic, în economia de energie, implicit în costurile de întreținere ulterioare. Austrotherm a lansat în urmă cu câțiva ani un alt produs din spumă Resol, Resolution, produs cu care obținem performanțe energetice majore în spații înguste, la grosimi mici, având o valoare lambda remarcabilă, de 0,022 W/mK; în plus față de produsele standard pentru termoizolații, Resolution are o clasă de foc superioară, fiind de departe un produs preferat pentru fațade, dar și terase, acoperișuri clasice și pardoseli.

Pe lângă acestea, Austrotherm produce și o gamă variată de profile de fațadă. Pe lângă faptul că acestea lasă proiectanţilor o mare libertate în conceperea şi designul faţadei, profilele sunt uşor de montat pe faţade, adăugând un plus de izolare în dreptul buiandrugilor sau al centurilor de beton armat, dar aducând și un aer sofisticat, nobil, modern sau vintage, în funcție de viziunea proiectantului.

În zonele cu umiditate ridicată este necesar să utilizăm un produs cu celulă închisă. Rezultate foarte bune se obțin în cazul termoizolațiilor la pereți de subsol, la socluri, planșee, terase, sub radierul de fundație, în încăperile umede, în spațiile unde nu există posibilități de ventilație, folosind XPS TOP 30. Pentru hale industriale sau în cazul proiectelor speciale, recomandăm utilizarea XPS TOP 50 și/sau 70.

De altfel, colegii mei, ing. Viorel Mareș – product manager și prof. ing. Mihai Damian – quality manager, sunt resurse nelimitate în ceea ce privește suportul tehnic oferit de Austrotherm, sunt colegii care asigură fondul de documente tehnice, certificările și autorizațiile pe care Austrotherm le pune la dispoziția clienților și furnizorilor parteneri, dar în egală măsură și prezența în șantierele ce necesită avizul experților noștri.

Cum este Roxana Ghioca în viața de zi cu zi?
M-am născut în Brașov, am locuit până la 18 ani în Râmnicu Sărat și de atunci am ales Bucureștiul.

Călătoresc mult atât în misiunile legate de profesie, dar și în timpul liber – caut destinații noi, prefer vacanțele active, îmi place să descopăr locuri noi. Mă inspiră marea și mă atrag siturile istorice, cetățile, castelele, lumea medievală. Mă bucur în egală măsură de un hotel de 5 stele, ca și de vizitarea unei peșteri.

Nu-mi ocup mintea cu gânduri negative, care să-mi influențeze atenția și să-mi deterioreze alegerile. Îmi păstrez mintea liberă și nu mă încarc cu răutăți, sunt o fire realistă și optimistă. Am câteva principii despre viață care mă definesc; am trăit tot felul de experiențe – și bune, și rele – și consider că tot ceea ce mi s-a întâmplat, tot ceea ce am trăit m-a ajutat să fiu omul de astăzi. De la fiecare persoană pe care am întâlnit-o am învățat câte ceva, din propriile experiențe am învățat că timpul este ireversibil și trebuie prețuit. Din gesturile mici am învățat că e infinită bucuria atunci când cel mai frumos compliment se așază într-un simplu „mulțumesc”.

Detest sentimentul de nesiguranță, de incertitudine, limitarea și vulgaritatea, pe stradă, în mall-uri, în birouri, acasă.

Sunt un om imperfect care nu poate trece indiferent pe lângă o persoană care are nevoie de ajutor, pe lângă un copac înflorit sau pe lângă mare. Iubesc natura, istoria, rădăcinile și mai ales familia mea, fără de care n-aș fi eu. Nu mă tem de criticile celor cărora le displac, în asta stă imperfecțiunea de care sunt mândră. 

„Suntem în poziția liderului de brand și vom susține inovația și flexibilitatea, adaptarea internă la provocările din piață”

Ce crezi că aduci tu în cadrul echipei de la Austrotherm?
Încurajez opinia și ideile. Încurajez un management bazat pe încredere și deschidere. Lucrez alături de echipa mea, activ. Ce încerc eu să fac este să simplific lucrurile. Să le dau dinamică și funcționalitate.

Am ales independența și posibilitatea de a face ceea ce-mi place și m-au ajutat aici colegii cu care colaborez de mai bine de șapte ani. Cu ei, am crescut în tot acest timp, ajungând la performanțe frumoase. Alături de ei, am adus în Austrotherm o doză de energie și de optimism.

Colegilor din echipa mea le spun adesea că suntem oameni care lucrăm pentru oameni. De multe ori nu știm ce nevoi au clienții noștri, de aceea oamenii de vânzări înainte de toate trebuie să aibă abilități clare de comunicare, de relaționare, de respect și înțelegere pentru cei cu care intră în contact. Putem personaliza ofertele în oricare direcție solicită partenerul nostru, putem acorda suport tehnic și logistic, putem susține promovarea afacerilor locale și putem genera soluții pentru fiecare proiect care necesită izolații termice.

Nu știu cum va fi viitorul, dar știu că-l putem construi corect, optim. Probabil va fi un marketplace imens, cu produse care vor respecta sau nu standardele. Oricât de buni am fi, nu-l putem construi singuri. De aceea consider că noi, liderii de afaceri, ar trebui să dăm un mesaj corect pieței, acela de a alege calitatea și nu „orice“ se vinde. De aceea insist să fim pregătiți pentru schimbări, pentru evoluție, pentru orice fel de criză… sau boom. Cred în noua generație și în spiritul etic al ei, cred în spiritul civic pe care îl are, în responsabilitățile pe care le dezvoltă. În anii ce vor urma, probabil se va genera un echilibru între schimbare și continuitate, între specific și global, între nevoile individuale și impunerile sociale.

Leave a Reply