Românii au cheltuit anul trecut aproximativ 6 miliarde de euro pentru a lua masa în oraș, plasând România pe locul al treilea la nivel mondial în ceea ce privește cel mai rapid avans al acestor cheltuieli, după Turkmenistan și China. Această creștere semnificativă, de peste cinci ori mai mare decât acum un deceniu, reflectă un nivel de trai în creștere, urbanizarea accelerată și o schimbare de generații, conform datelor Oxford Economics citate de Colliers.
În 2024, o familie din România a alocat în medie circa 830 de euro pentru mesele în oraș. Cu toate acestea, în ciuda avansului rapid, România rămâne în urma altor țări din regiune în ceea ce privește suma netă cheltuită. Spre exemplu, o familie din Ungaria cheltuie anual în jur de 2.000 de euro, iar una din Cehia aproape 1.700 de euro.
Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers, a explicat: „Deși este o creștere semnificativă față de 2010, România rămâne în continuare în urma altor țări din regiune, ca sumă netă cheltuită, ca să nu mai vorbim de Europa de Vest. O posibilă explicație ar fi că România are încă una dintre cele mai mari populații rurale din Europa, ceea ce are un efect negativ asupra mediei. Totuși, diferența reală dintre un bucureștean, clujean sau timișorean și un locuitor din Budapesta, Brno sau Praga – când vine vorba de venituri sau de cheltuieli – este mai mică decât par să indice aceste cifre”.
Creșterea cheltuielilor pentru mesele în oraș este susținută de majorarea veniturilor și de o schimbare de generații, tinerii fiind mai deschiși să experimenteze și să socializeze prin intermediul meselor în oraș.
În prezent, românii alocă în medie doar 3,3% din venitul disponibil pentru mesele în oraș, comparativ cu peste 10% în țări sud-europene precum Spania, Grecia sau Portugalia. Cu toate acestea, specialiștii Colliers consideră că o dublare a acestei ponderi este realistă pe termen lung, estimând că cheltuielile totale pentru mâncatul în oraș ar putea depăși 10 miliarde de euro în următorii 10 ani.